Først døde 3D på TV - nå skjer det samme på kino

Kino

Folk er ikke lenger interessert i å ta på seg 3D-briller på kino, og velger heller å se film i vanlig 2D.

Folk er ikke lenger interessert i å ta på seg 3D-briller på kino, og velger heller å se film i vanlig 2D. Foto: Juice/rex (Rex Shutterstock)

Kinopublikumet snur ryggen til 3D i hele verden.

20.04.19 11:36

3D er teknologien som med jevne dukker opp og skaper stor begeistring. Vi så det på 50-tallet. Det var en periode i overgangen mellom 80- og 90-tallet at vi satt der med de røde og grønne 3D-brillene og leste Donald-historier. Og på TV eksperimenterte man tidvis i beste sendetid med 3D som trollbandt halve landet.

Men så døde det. Først og fremst fordi kvaliteten var så dårlig. Det var «wow, men meningsløst».

Dette endret seg da Avatar dukket opp på kino. Hele verden kastet seg på 3D-bølgen. Alle nye TV-er som kom hadde støtte for 3D. Alle skulle ha 3D-TV. Sport skulle være i 3D. Film skulle være i 3D. Natursendinger skulle være i 3D.

Avatar-filmene ble den moderne starten på 3D-filmer. Kvaliteten på filmen var vanvittig mye bedre enn man hadde sett tidligere. Foto: FOX

Problemet var at brillene du måtte ha på deg var hodepine-generator. Dette forsto de fleste etter at de hadde satt opp sin nye flatskjerm i stua. Brillene ble for den store majoriteten liggende i en skuff. Og det ble med én fotballkamp i 3D her i landet.

Uten at noen egentlig oppdaget det, sluttet TV-produsentene å støtte 3D - uten at noen bryr seg. Når skjermen ikke fyller synsfeltet er uansett 3D-effekten ikke særlig spennende.

Kino skulle fortsatt være 3D-vennlig

På kino skulle derimot 3D fortsatt være viktig.

Tall fra den amerikanske bransjeorganisasjonen MPAA viser at 9 av 10 av de mest populære filmene i 2018 ble sluppet i 3D.

Det tallene ikke viser er at antall 3D-filmer som ble sluppet med stor distribusjon falt med 21 prosent i 2018.

Årsaken er ganske enkelt at kinogjengerne ikke lenger er spesielt interessert: På to år har omsetningen på 3D-filmer stupt med 23 prosent fra 8,7 til 6,7 milliarder dollar. I samme periode har totalmarkedet økt med over 14 prosent.

- Nedgangen skjer i alle regioner. Den minste nedgangen i 2018 var i den asiatiske stillehavsregion med 14 prosent, mens den største nedgangen var i USA og Canada med en nedgang på 34 prosent, melder MPAA.

- 3D har blitt en ettertanke

MPAA gir ikke noen forklaring på hvorfor 3D-markedet synker, men filmnettstedet Collider har tidligere skrevet om at bransjen behandlet 3D som en melkeku i mange år, og at teknologien i de fleste tilfeller ikke ga noe ekstra - og at det i mange tilfeller bokstavelig talt var en ettertanke. Mange filmer som slippes i 3D er nemlig ikke filmet i 3D, men effektene er lagt på i ettertid.

- Studioer som pushet 3D ga mening. Det var en måte å selge dyrere billetter, samt en måte å skape en opplevelse du bare kunne få på kino. Det var en måte å bekjempe både TV og veksten i strømmetjenester, og hvis filmstudioene hadde tatt bedre vare på teknologien i stedet for å overbruke den, ville de ikke se den dø slik de gjør nå. De behandlet 3D som en gullgruve og utnyttet den så mye som mulig. Nå er gruven tom, forbrukerne er uinteressert - og selv om det fortsatt er 3D-utgivelser, betyr det ikke lenger noe, skrev de..

- Det er i grunn synd, for det er ikke noe iboende galt med 3D. 3D ble noe som tidvis var spennende, men sjelden nødvendig. Kvaliteten varierte fra film til film, men for hver film som Gravity, var det hauger med filmer hvor 3D opplevdes som en ettertanke.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.