*Nettavisen* Livsstil.

Førsteinntrykk: Tesla Model 3 Performance

Prøvekjøring

Spørsmålet blir hvorfor du skal velge noe annet enn Teslas folkebil.

18.02.19 08:30

Det er nå nesten tre år siden Elon Musk gikk opp på scenen og viste frem det som skulle bli merkets første «folkebil». Samtidig begynte selskapet å samle inn penger fra dem som ønsket å reservere seg en.

Siden har tiden gått. Musks egen spådom om «produksjonshelvete» ble en realitet. Det er ikke lenge siden han vedgikk at problemene de støtte på var nær å ta livet av hele selskapet.

Klikk på bildet for å forstørre.

  Foto: Magnus Blaker

Rett før nyttår kom meldingen til de som hadde betalt for reservasjon: Tesla sto ved sine løfter om levering av biler til Norge i starten av 2019. La man inn bestillingen før nyttår var det håp om at bilen ble levert i februar.

Klikk på bildet for å forstørre.

Model 3 har et snålt frontparti - men et hissig fraspark. Foto: Magnus Blaker

Like etter åpnet de for bestilling for alle som ville ha, med levering i mars. Takk for gratis lån av penger i tre år, liksom.

Les også: Nå avdukes endelig Nissan Leaf med 64 kWh-batteri - og Tesla åpner salget for Model 3

En første titt

Fra å ha vært en krisehistorie, er nå fraktbåtene lastet med Model 3 på vei til Norge. Mens flere av konkurrentene opererer med 2-3 års ventetid på sine mest populære elbiler - hvis du i det hele tatt får lov til å bestille en - har Tesla blitt produsenten med den korteste ventetiden.

Kort tid var også det Tesla tilbød oss som en første prøvetur på norske veier. Tre timer fikk vi til fri utfoldelse, noe som er vesentlig mindre enn det vi pleier å bruke på biltester. Dette er derfor ingen fullverdig test, men et førsteinntrykk av en bil som snart kommer til å rulle ut i bøtter og lass på norske veier.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen har en litt underlig profil - som ser litt bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Foto: Magnus Blaker

La oss få ytelsen av veien

Bilen vi har kjørt er Performance-utgaven. Den koster drøyt 100.000 kroner mer enn den foreløpige innstegsmodellen som har fått navnet «Long Range». Dette er de to eneste modellene som er tilgjengelig i første omgang.

Batteripakken er den samme på ca 75 kWh og topphastigheten er mer enn rask nok på begge bilene. Forskjellen er at Performance-utgaven skal klare 0-100 på 3,5 sekunder - mot 4,8 sekunder på den normale utgaven.

Økt ytelse gir en liten reduksjon i rekkevidden: Performance har oppgitt 530 km rekkevidde (WLTP) - mot 560 km hvis du ofrer litt ytelse. Noe av reduksjonen skyldes litt større dekk grunnet større bremseskiver.

Klikk på bildet for å forstørre.

Model 3 ved siden av storebror Model S. Foto: Magnus Blaker

Vi skal ikke forsøke oss på å angi faktisk rekkevidde, men på vår drøyt 9 mil lange kjøretur endte vi med et forbruk på 230 Wh/km. Dette er lavere enn hva vi hadde forventet med den kjøringen vi hadde, som var preget av at vi ville teste bilen.

For ordens skyld var vi heldige med været i februar, for temperatureen var rundt 7 plussgrader.

Vi kan bare slå fast at Performance-modellen tilbyr en berusende aksellerasjon. En blir sittende glise som en tenåring når gassen raskt føres i bunn. Passasjerer som ikke helt vet hva som venter, får testet mykheten på nakkestøtten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret har nesten et konseptbil-preg over seg, med ekstrem minimalisme. Foto: Magnus Blaker

Samtidig er dette en lettkjørt bil - inkludert lett å kjøre rolig og behersket. Skrur du av sportsmodusen fremstår den ikke engang særlig kvikk. Du får bare mye futt hvis du ønsker.

Så hvordan er bilen å kjøre?

Bilen er rundt 25 centimeter kortere og over 11 centimeter smalere enn Model S, mens vekten er redusert med over 280 kg. Det gjør seg utslag i kjøreegenskapene:

Bilen oppleves som vesentlig mindre og mer smidig enn sin storebror. Det er likevel vanskelig å si at en bil som passerer 2 tonn med fører er lett og ledig i svingene.

Understellet er verken spesielt mykt eller sportslig, men havner i en slags mellomposisjonen som hadde fortjent adaptive dempere. Bilen tilbyr på ingen måte dårlige kjøreegenskaper, men tyskerne er ganske enkelt bedre på å tune understell.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen trives på litt dårlig vei, men Tesla gir deg ikke muligheten til å skru antispinn og stabilitetskontroll helt av for skikkelig utfoldelse. Foto: Magnus Blaker

På middels ujevn vei fungerer det godt, men det blir en del banking når de norske vinterveiene utfolder seg på sitt verste. Presser du på i svingene blir det ingen dans, men heller ingen skikkelig kamp mot kreftene. Når du nærmer deg grensene, får du en trygg understrying som kommer snikende.

Om vi skal peke på noe konkret er det litt utfordrende å kjøre aktivt på en presis måte fordi det er veldig lite feedback gjennom rattet - og spesielt rundt nøytral posisjon er det liten sensitivitet.

For den jevne sjåfør på den daglige kjøringen er ingenting av dette noe man vil tenke nevneverdig på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et lite, ganske tykt ratt med to mulitfunksjonsbrytere - og det som fremstår som et nettbrett i dashbordet. Noe særlig mer er det ikke å finne. Foto: Magnus Blaker

Interiøret

Med Model 3 har Tesla bestemt seg for å gå nye veier med interiøret. Der storebror Model S er ganske tradisjonell med unntak av den enorme skjermen, har lillebror kvittet seg med nær sagt alt som ikke er nettopp den store skjermen.

Selve skjermen er funksjonelt ganske lik Model S, men er plassert i breddeformat fremfor portrettmodus. Den er også en anelse mer responsiv.

Fysiske knapper har du bare for å åpne dørene, rulle ned vinduene, sette på vindusviskere, blinklys og velge gir. Utover det er det ingenting annet enn to multifunksjonsbrytere på rattet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Vi er litt forbauset over at Tesla ikke har gått for trådløs lader for mobil, men har i stedet satset på fysiske plugger. Vår bil satt det en USB-C- og en Lightning-plugg for henholdsvis Android og Apple-mobiler. Foto: Magnus Blaker

Disse knappene får forskjellige funksjoner avhengig av hvor du har bladd deg frem til i menysystemet på den store skjermen. Det er nemlig her absolutt alt annet styres. Å vri på det ene hjulet på rattet kan bety at lyden går opp og ned. Eller at rattet går ut og inn. Eller at speilet på venstre - eller høyre - side justerer seg.

Ja, det kan være litt forvirrende - og vi har ikke kjørt bilen lenge nok til å kunne si noe om dette er noe en venner seg til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hei, hvor er instrumentpanelet?! Foto: Magnus Blaker

Det vi derimot er litt skeptisk til er at instrumentpanelet rett foran deg er fjernet, uten at det er kompensert med head-up display (HUD). Model 3 er langt ifra den første bilen som har gått for fartsvisning på siden - men både Mini og Toyota Yaris har gått bort fra det - og på Prius kombineres det med HUD.

Vi tok oss i å ikke se mye på farten da vi var ute på tur med Model 3, og med så vanvittig mye krefter kan det være litt farlig for førerkortet og/eller lommeboka.

Høyere opplevd kvalitet

Som et helhetsinntrykk mener vi derimot at Model 3 innvendig gir et vel så godt inntrykk som storebror Model S. Årsaken er at interiøret på vår testbil har vesentlig bedre byggekvalitet. Det er bedre bedre skrudd sammen. Det knirker ikke. Det en skjuler billig plast litt bedre. Det virker mindre amerikansk bil.

Interiørkvaliteten har alltid vært en liten hemsko for både Model S og X. Lillebror er betydelig enklere i interiøret - men det som er der virker bedre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Langs denne pyntestripen strømmer luften ut fra en lang rekke luftdyser. Foto: Magnus Blaker

Om vi skal fremheve noe som virker litt «jallamikk», er det rattets to multifunksjonshjul som kjennes «lealaues» og billige.

Plass og komfort

Det å sittet bak rattet i bilen er en forholdsvis fin opplevelse. Setene har brukbart med innstillingsmuligheter, men mangler litt lårstøtte. At bilen har blitt smalere enn storebror er noe som merkes hvis du skal breie deg litt, men oppleves ikke på noen måte som et problem.

Rattet er påfallende lite, noe som er kontroversielt - men vi liker det.

Klikk på bildet for å forstørre.

  Foto: Magnus Blaker

Lyden i anlegget på vår testbil var ganske imponerende, men spesielt på motorvei er det ganske mye hjulstøy i kupeen som ødelegger opplevelsen. Tesla sier dette skal være vesentlig bedre på bilen uten Performance-pakken, primært på grunn av mindre hjul.

Plassen i baksetene er bedre enn vi hadde forventet. Undertegnede er rundt 180, og sitter helt greit i baksetene med forsetet satt slik jeg ønsker å ha det. Sittestillingen er noe preget av at du sitter langt ned med rumpa, men på ikke-for-lange turer, går det greit.

Det midtre setet er derimot såpass smalt at det ser litt ut til å være der for syns skyld - men med tre barn i baksetet går det nok greit.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er stor forskjell i innlastingen, fordi Model 3 (t.h) har sammenhengende helt glasstak som også er bakrute. Foto: Magnus Blaker

Bagasjeplass

Bagasjeplassen er en historie for seg selv. Ifølge Tesla har storebror over dobbelt så mye bagasjeplass som Model 3.

Men når vi setter de to bilene ved siden av hverandre er det nesten vanskelig å tro på dette. Storebror er noe bredere og har i teorien litt mer å gå på i høyden siden bakvinduet følger med opp når du tar opp luka. Model 3 har bare har en litt høy bakluke.

Klikk på bildet for å forstørre.

På papiret skal det ene bagasjerommet være dobbelt så stort som det andre. Det er vanskelig å se med det blotte øye. Foto: Magnus Blaker

Begge bilene har forøvrig et forholdsvis stort rom under gulvet i bagasjerommet.

Begge bilene har også et ekstra bagasjerom foran. Dette rommet er betydelig dypere på Model S, men til gjengjeld er arealet av bunnen større på Model 3. Hvordan dette utspiller seg i praksis avhenger nok mye av bruken.

Klikk på bildet for å forstørre.

Model 3 (øverst) har et mye mer grunt bagasjerom foran - men grunnflaten er større. Foto: Magnus Blaker

Virker som en veldig god totalpakke

La oss for det første slå fast at Model 3 i Performance-utgave trolig er den bilen som gir deg desidert mest akselerasjon for pengene. Kraftleveringen er brutal og berusende.

Dette får Tesla til samtidig som de leverer en kjøreopplevelse som fremstår som en litt lettere og mer smidig utgave av storebror Model S. At firehjulsdrift (foreløpig) er standard sørger for at du kan bruke kreftene store deler av året, og at du får god fremkommelighet.

Klikk på bildet for å forstørre.

  Foto: Magnus Blaker

Skal man være pragmatisk fremstår Performance-utgaven som unødvendig. Å spare over 100.000 kroner på «Long range»-modellen fremstår som en selvsagt løsning for de fleste.

Legg så til at plassen oppleves som bedre enn vi hadde sett for oss, at strømforbruket er bedre enn vi hadde regnet med, at rekkevidden er lang - og at prisen er omtrent på linje med en VW Passat diesel med firehjulsdrift.

Prisen er nesten et salgsargument. Standardutgaven koster nå ikke mer en rundt 50.000 kroner mer enn en Opel Ampera-e - som har forhjulsdrift, vesentlig mindre plass, kortere rekkevidde, dårligere fjernstyringsløsninger for klima og veldig, veldig mye mindre ytelse.

Opel Ampera-e er ikke død likevel: Nå starter Opel igjen å selge bilen

Klikk på bildet for å forstørre.

Med Model 3 kommer ikke dørhåndtakene ut av døra slik som på storebror, og det er heller ikke trykkplater som på Model X. I stedet må du først trykke inn dørhåndtaket med tommelen og dra med hånden i en bevegelse. Foto: Magnus Blaker

Bilen har selvsagt forbedringspunkter. Mangel på HUD, mangel på instrumentpanel, litt for få knapper, noe høyt støynivå, mangel på trådløs lading, litt dårlig sikt bakover, dørhåndtaket kunne vært enklere og den har ikke markedets mest sofistikerte understell. Designet er heller ikke det mest tiltalende.

Men det er ingen feil som er så store at de punkterer totalinntrykket. Hvis det faktisk stemmer at Tesla nå har fått kontroll på service-systemet sitt, er det grunn til å tro at Model 3 blir det naturlige førstevalget i elbilverdenen - elbilen alle andre må måle seg mot.

Test: Audi e-Tron 55 quattro

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag