*Nettavisen* Livsstil.

Fysiker har laget formel for suksess

Hvordan få suksess?

KLARER SEG BRA: Jeff Bezos ble styrtrik på å grunnlegge Amazon.com. Han eier også Washington Post. I sin tid ville han bli fysiker, men kom til en viktig erkjennelse. Foto: Mandel Ngan (Afp)

Formelen er såre enkel, men inneholder en brutal sannhet få er villige til å innrømme.

16.02.19 15:29

Hva er det som gjør at noen mennesker ender opp som verdens rikeste selv om de ikke er verdens smarteste? Handler det om flaks? Om å være på riktig sted til rett tid? Om medfødte muligheter?

Suksess kan virke uforklarlig, men det var også tyngdekraften og hvordan planetene holder seg i bane rundt solen inntil fysikken forklarte det med matematiske formler.

Slik er det også med suksess, om vi skal tro fysiker Albert-László Barabási.

I en blogg på TED Ideas forklarer Barabási, som er ekspert på nettverksteori, hvordan han sammen med en gruppe forskere har funnet fram til en enkel formel for suksess:

S = Qr

Forskerne mener det er enkel matematikk bak suksess. S i likningen står for suksess, mens suksessfaktorene er Q og r.

Q representerer en persons gjennomføringskraft mens r er den potensielle verdien til ideen som skal gjennomføres.

En persons Q-faktor bestemmes av hans eller hennes talent og evner innenfor et gitt område.

Barabási forklarer sammenhengen slik:

Dersom en person med lav Q-faktor kommer over en idé med høy r-verdi, vil resultatet likevel bli middels. Genial idé, elendig gjennomføring. Det samme kan gjelde motsatt vei. Produktet av en person med høy gjennomføringskraft og en dårlig ide kan bli katastrofe.

Fra tid til annen får man kombinasjonen eksepsjonell idé med unikt talent på området. Det er da man ender opp med produkt som nettbutikken Amazon og smarttelefonen iPhone.

Klikk på bildet for å forstørre.

SUKSESS: Produktet av Steve Jobs' gjennomføringsevne og idéen bak iPhone viste seg å være svært så innbringende for Apple. Foto: Tony Avelar (AFP)

Hvordan kan formelen brukes av «vanlige» folk?

Ved første øyekast virker dette helt selvfølgelig, men matematikken i formelen avslører noen viktige poeng.

For det første: Jo flere ideer du kommer på, jo oftere forer du en r-verdi inn i ligningen og jo høyere er sjansene for suksess.

Den andre, og mer brutale delen av likningen kan være vanskelig å svelge. Personlig kvalitet - Q - har høy betydning og den brutale sannheten er at det slett ikke er sikkert man har det som skal til.

Eller at du er i det feltet du egentlig burde vært.

Oppsiden i likningen, skriver Barabási, er at om du innser dine Q-begrensninger kan du spare mye bortkastet tid og energi, eller du kan jakte suksess på områder hvor din Q-faktor er høyere.

Klikk på bildet for å forstørre.

ÆRLIGHET VARER LENGST? Datteren gråt fordi hun ikke scoret mål. Moren Reese Witherspoons svar var brutalt ærlig.

Jeff Bezos skiftet beite: - Jeg var ikke smart nok

Ifølge businessnettsiden Inc. har personer vi anerkjenner som svært suksessrike i dag, som skuespiller Reese Witherspoon og verdens rikeste mann, Jeff Bezos, tatt følgende av et begrenset talent.

Bezos ville i utgangspunktet bli fysiker.

- Jeg trodde jeg ville bli fysiker da jeg gikk på Princeton. Halvveis i løpet fant jeg ut at jeg ikke var smart nok, fortalte han i et intervju med CNBC.

Han skiftet isteden til business, startet Amazon og vi vet hvordan det gikk.

Den oscarvinnende skuespilleren Reese Witherspoon har det samme tankesettet og tror på å være brutalt ærlig når det gjelder sine barns evner.

- Jeg husker datteren min Ava gråt fordi hun var den eneste på basketballaget som ikke hadde scoret poeng. Jeg sa «Ava, kanskje du dårlig i basketball». Hun syntes jeg var slem. Jeg sa «Slem eller ærlig? For vet du hva? Mammaen din er dårlig i basketball også», fortalte hun til Business Insider.

«Å bruke energi på et område hvor evnene dine ikke strekker til, er oppskrift på elendighet. Skift til et felt som passer bedre for deg, og du kan spare deg for mange bortkastede år», er oppfordringen fra Inc.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag