Julianne Nygård (32), også kjent som «Pilotfrue», og ektemannen Ulrik Nygård (42) skapte store reaksjoner i sosiale medier etter at de la ut en video på Snapchats historiefunksjon av barna deres som åpnet kalendergaver. I en av lukene lå det nemlig en splitter ny iPhone til toåringen.
Kritikken haglet fra flere hold, der flere mente at videoen sendte feil signaler. Kjendiser som Mads Hansen (38) og Kristin Gjelsvik (36) kastet seg også på kritikkstormen og uttalte til TV 2 at det var helt absurd å gi en toåring iPhone i kalendergave.
Som følge av kritikkstormen har nå både Julianne og Ulrik Nygård lagt seg flate på Instagram.
Gjør endringer
På Instagram skriver Nygård at de tar til seg kritikken og nå gjør endringer i resten av kalenderen.
– Vi føler oss som verdens verste mennesker og tar til oss kritikken. Resten av kalendergavene i år blir donert bort til familier som ikke har råd til julegaver, skriver hun innledningsvis.
Videre skriver hun at de snur det hele om til en utfordring og at de fortsatt ønsker å spre juleglede.
– Vi ønsker å fortsette med å spre juleglede gjennom rampestreker som ikke koster penger, og snur det hele til en utfordring. Håper dere vil følge oss videre i denne fine førjulstiden, skriver hun mandag formiddag.
Julianne Nygård har foreløpig ikke besvart Nettavisens henvendelser.
Hardt ut
Blant det paret fikk gjennomgå for var hvilke signaler videoen på Snapchat sendte. De siste årene har det nemlig blitt et økende kjøpepress blant barnefamilier i førjulstiden.
– Det kommer blant annet tydelig fram i undersøkelser Danske Bank gjør hvert eneste år. Og dessverre er det småbarnsfamiliene som kjenner aller mest på dette kjøpepresset, uttalte forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank på generelt grunnlag til TV 2.
Les også: Utelukker ikke ny sesong av «Hjem til jul»: – Jobber for det hver dag
Influenser Kristin Gjelsvik reagerte på sin side med å sende et stikk til influenserparet. På Instagram la hun ut dagens kalendergave til sin egen sønn, nemlig et leketog.
– Dagens kalendergave! Et bittelite tog er nemlig mer enn godt nok, skrev Gjelsvik til videoen.
Gjelsvik uttalte også til TV 2 at han hun anser videoen som et forkastelig PR-stunt, og at hun egentlig ønsket at det hele kunne blitt forbigått i stillhet, fordi «et så tullete stunt fortjener ikke oppmerksomhet».
– Jeg har møtt Julianne flere ganger, og hun er en oppegående, god person, og derfor gjennomskuer jeg dette som et rent PR-stunt. Helt forkastelig i en tid der folk har så dårlig råd at de må velge mellom mat og strøm.
Forsøker ikke å provosere
Verken Julianne eller Ulrik Nygård ville uttalte seg om kritikken i starten, men til slutt valgte førstnevnte å uttale på Snapchat. Der skrev hun at paret har valgt å spre julegavene utover hele desember, i stedet for å spare alle til julaften.
I tillegg understrekte hun at de ikke forsøker å provosere noen med kalenderen, og at «de som hater har bare bestemt seg for å hate». Ettersom at hun også fikk hatmeldinger da de ga ungene termos, tøfler og godteri.
Flere reagerte også på at Ulrik Nygård uttalte til Dagbladet i oktober at strømprisene var for høye, og at de har begynt å spare og unner seg mye mindre enn de gjorde før.
– Det er ikke alle som klarer å betale sånne ekstreme regninger. Vi skal klare å betale, men det er ikke enkelt her i huset heller. Vi snur på kronene nå, uttalte han, og la til:
– Vi har begynt å spare inn på ting, og vi voksne her i huset unner oss mye mindre nå enn før.