Den store nasjonaldagen er rett rundt hjørnet og 17. mai markeres over hele landet med forhåpentligvis godt vær, finstasen og ikke minst god mat og dessert på onsdag.
Les også: Slik skal kjendisene feire 17. mai
I forkant av nasjonaldagen har reklameskiltene vært godt synlig de siste dagene, da spesielt for godsaker som ofte er tradisjoner på 17. mai.
Men det har imidlertid skapt reaksjoner, og Emilie Voe Nereng (27) er lite fornøyd med markedsføringen disse dager.
– Skadelig
Da den kjente influenseren og matprofilen tok seg en tur rundt i Oslo sentrum ble hun tilsynelatende overrasket over mengden med reklamer for det hun mener er usunn mat.
På Instagrams historiefunksjon dokumenterte Nereng flere reklamer der mat som pølser, is, og kanelboller er avbildet. Det er tydelig markert at det er Narvesen som står bak flere av reklamene Nereng henviste til.
«Det er så mye reklame som knytter mat opp mot følelser, der det er løsningen på ‹alt›. Et slikt matmiljø tror jeg seriøst er skadelig altså», skrev Nereng på Instagrams historiefunksjon mandag kveld.
Hva tenker du om at det finnes så mange slike reklamer?
– Jeg opplever det egentlig som ganske alvorlig. Spesielt reklamer som forsøker å spille på følelser og sårbarhet hos folk. Overspising av usunne matvaner er et stort samfunnsproblem i Norge, ofte forårsaket av at mange tyr til mat for å døyve følelser, forteller Nereng til Nettavisen.
– Jeg er ingen fanatiker, men jeg synes ikke det er riktig å spille på denne sårbarheten hos en allerede sårbar gruppe. Oppblomstring av stadig flere slike reklamer er jo også et klart tegn på at det har effekt, så jeg tenker det kanskje er behov for noen reguleringer, sier influenseren.
Vil se endring
Nå ønsker Nereng å se at myndighetene kommer på banen, og viser at de tar folkehelsen på alvor.
– Å kjøpe sunn mat er gjerne noe du har bestemt deg for på forhånd eller som har blitt en del av din rutine, ikke en spontanreaksjon du fristes til i øyeblikket. Usunn mat er dessverre motsatt, og følgelig er tilgjengelighet og følelsesstyrt markedsføring mer effektivt. Det er naivt å tro at selskapene selv skal ta på seg dette ansvaret på bekostning av egen lønnsomhet – så her håper jeg myndighetene tar folkehelsen på alvor og kommer på banen, forteller Matprofilen.
Les også: Emilie Nereng raser mot TV 2-reklame: – Respektløst og umoralsk
Narvesen eies av Reitan Convenience Norway, og markedsdirektør, Ingebjørg Hjortdahl, sier til Nettavisen at de jobber kontinuerlig for å tilby fristende tilbud for kundene som er på farten. Hjortdahl legger ikke skjul på at fokuset på sunne produkter kan bli bedre.
– Vi har tro på at kundene kan ta gode valg for seg selv, men at vi kan ta ansvar ved å legge til rette for at det skal bli enklere å velge sunnere alternativer. Tidligere i år gjorde vi derfor endringer i vår kampanjeplan for å i større grad løfte sunnere produkter. Vi har nylig hatt en stor kampanje på salater og har også et fast frokosttilbud på kaffe og rundstykke ut året, sier hun til Nettavisen.
Trekker tilbake plakater
Den populære ernæringseksperten delte flere bilder av slike plakater rundt omkring i hovedstaten, og det var en annen detalj Nereng stusset på. Hun la merke til at enkelte av reklamene rettet seg spesifikt mot barn.
«Noen som ikke fikk ha på seg frost-kjolen?», spør en Narvesen-reklame seg, hvor en grillpølse, kroneis og kanelbolle er avbildet.
Reklamen inneholder en referanse til den populære Disney-filmen «Frost», og ut ifra Instagram-historien til Nereng falt det ikke i god jord hos henne.
Narvesen tar imidlertid full selvkritikk på denne reklameplakaten, og markedsdirektør Hjortdahl, avslører overfor Nettavisen at kampanjen er blitt trukket tilbake:
– Når det gjelder «Frost»-budskapet på plakaten Nereng refererer til har vi forståelse for kritikken og beklager dette på det sterkeste. Vi har derfor trukket tilbake plakater og kampanjemateriell med dette budskapet, sier Hjortdahl til Nettavisen.
Les også: Bekymret over økte matvarepriser: Nå tar Emilie Nereng grep
Tidligere denne uka tok Nereng igjen til Instagram for å poengtere Narvesens tilbud om «energipåfyll» til 20 kroner, hvor hun la ut et innlegg med teksten:
«Billige boller løser alle problemer, eller hur».
Hatt et usunt forholdt til mat
Det er ikke helt uten grunn at nettopp Nereng går hardt ut mot de usunne matalternativene. Hun har en bachelor i ernæring, og har blant annet rettet kritikk mot flere store butikkjeder tidligere.
De siste årene har Nereng blitt en av landets største matprofiler, og hun deler ofte tips og oppskrifter med sine drøyt 225.000 følgere på sin Instragam-konto, EmilieNutrition.
Les også: Fryktet reaksjoner etter dette: – Så for meg haugevis av stygge kommentarer
For noen måneder siden åpnet 27-åringen opp om sitt forhold til mat, og hun la ikke skjul på at det ikke alltid har vært sunt.
Hun delte blant annet at hun pleide å telle kalorier og at hun fortsatt til tider havner tilbake i sitt gamle tankesett:
– Dagen jeg skulle ta coverbilde til boken min, havnet jeg tilbake i mitt gamle tankesett om at jeg burde ha trent mer, unngått godteri, og så for meg at ville få haugevis av stygge kommentarer, skrev Nereng i en Instagram-historie i desember.