RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør du disse feilene, blir treningen et ork


 - Styrketrening er ikke nødvendigvis vekttrening, sier personlig trener Silje Bjørnstad.
 - Styrketrening er ikke nødvendigvis vekttrening, sier personlig trener Silje Bjørnstad. (Foto: Istock Photos)
Sist oppdatert:
- Bli kvitt «alt eller ingenting»-tankegangen, sier personlig trener Silje Bjørnstad.

 - Du må ikke trene i 60 minutter og sitte igjen med blodsmak i kjeften for at du skal ha en effektiv treningsøkt, sier ernæringsfaglig rådgiver og personlig trener, Silje Bjørnstad, til Nettavisen.

Sammen med naprapat og personlig trener Susanne Soydan er hun aktuell med boka «Slik former du kroppen».

Begge er opptatt av at litt trening er bedre enn ingen trening, og at trening skal være lysbetont og ikke et ork.

 - Som personlig trener møter jeg ofte folk som setter for høye krav og forventninger til seg selv, sier Silje Bjørnstad.

 - Mange blir kanskje «dratt med» av folk de kjenner eller folk de følger i sosiale medier, til å gjøre treningsformer og øvelser de egentlig ikke er så fan av, sier Bjørnstad.

Hun mener trening bør være gøy og motiverende.

 - Det er din kropp og du som skal gjøre jobben, og det blir bare ekstra tungt hvis du hele tiden tvinger deg til å gjøre ting bare fordi «alle andre gjør det».

 - Tenk utenfor boksen

 Det er ikke alle som synes at trening er gøy, mener Susanne Soydan. 

- Hvis du synes det er vanskelig å motivere deg til å trene på et kommersielt treningssenter, så kan du prøve å tenke på hva du faktisk syns er gøy.

 - Tren sammen med noen så blir treningen morsommere, råder Silje Bjørnstad og Susanne Soydan.

Hun råder folk til å tenke utenfor boksen.

 - Hva med klatring, svømming, dans, kampsport, turgåing, ridning, ski eller snowboard, padling eller roing, yoga eller pilates? Kanskje du har drevet med idrett da du var yngre, og ønsker å ta opp dette igjen?  

For at ikke treningen skal bli et ork har de mange råd å komme med.

 - Det er lurt å trene på et sted som er på vei til eller fra jobb, skole eller i nærheten av der du bor. På den måten senker du terskelen fordi du slipper å bruke tid, penger og energi på transport frem og tilbake til trening, sier Soydan.

 - Tren sammen med en kjæreste eller venn så blir det både morsommere og lettere å holde en avtale, råder Silje.

Her er feilene du bør unngå: 

1. Du trener for hardt i starten
De første ukene bør representere hverdagen din slik du har lyst til å ha det gjennom hele året, og ikke bare for en kort periode.

2. Du har feil fokus
Ha fokus på deg selv og det du holder på med, i stedet for å ergre deg over alle på Instagram som har «perfekte kropper» eller som er supersterke. Vær stolt av deg selv og det du gjør for din egen helse.

3. Du trener midt i kjernetiden
Hvis du ikke liker å trene samtidig med alle andre på treningssenteret så kan du legge treningen din til morgen eller formiddag i ukedagene, hvis du har mulighet til det. Ellers pleier det å roe seg utover kvelden, fra åttetiden. I helgene er det lurt å trene veldig tidlig, eller rett før stengetid.

4. Du tror styrketrening er vekttrening 
Det å trene styrke betyr ikke nødvendigvis at du kun skal trene med en vektstang med vektskiver. Prøv gjerne ulike former, som kroppsvekttrening, trening i apparater eller trening med kettlebells.

5. Du har for høye krav 
Ha realistiske forventninger.

 - Som personlig trener møter jeg stadig folk som setter seg altfor høye krav og forventninger til seg selv når de skal komme i gang med treningen, og som er utålmodige, sier Bjørnstad.

Ha som mål å trene 1-2 ganger i uken og start der for å skape gode treningsrutiner som passer deg og ditt liv.

6. Trening blir fort nedprioritert
Prioriter tiden du har satt av til å trene, og si til deg selv at en treningsavtale er like viktig som de andre avtalene du har på timeplanen.  Det er så mye bedre å skape treningsrutiner som gjør at du regelmessig trener 1-2 ganger i uken gjennom et helt år, enn at du setter i gang med 4-5 økter de tre første ukene i januar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere