Gå til sidens hovedinnhold

Gwyneth Paltrow og Goop får gjennomgå i norsk podkast: – Hun er en massiv vampyr

Kjemiker Alexander Sandtorv lar seg provosere av Gwyneth Paltrow.

I podkasten «Tingenes Tilstand» går Kristopher Schau (50) sammen med kjemiker Alexander Sandtorv (34) gjennom diverse ting og tang som kan knyttes opp mot kjemi i dagens samfunn, og forrige uke fikk en berømt kjendis gjennomgå.

I forrige ukes episode tok de nemlig for seg Gwyneth Paltrow (48) og selskapet hennes, Goop.

Les også: Billie Eilish viser frem «hemmelig» tatovering som ingen skulle se

Goop blir på sine egne nettsider markedsført som «et moderne livsstilsmerke», og det som i første omgang startet opp som et ukentlig nyhetsbrev har de siste årene blitt en godt etablert nettside med egen nettbutikk. I tillegg har Paltrow opprettet en podkast og en tv-serie rundt konseptet.

Paltrow og selskapet hennes har sørget for flere overskrifter opp gjennom, og de har også høstet mye kritikk.

Eksperter har flere ganger slått ned på påstander som presenteres hos Goop, og selskapet har tidligere også blitt bøtelagt for udokumenterte påstander i markedsføringen av enkelte produkter – blant annet et mye omtalt «vaginaegg».

Heller ikke Alexander Sandtorv er særlig imponert over det Paltrow og Goop står for.

– Grunnen til at jeg er så fly forbanna og lite nyansert her, er at hun selger piss og dritt for masse penger. Det er bare svada, og hun bruker masse henvendelser til naturvitenskap som er ren bullshit, raser han forrige ukes podkast-epsiode.

Les også

Influensere deportert fra Bali etter munnbind-stunt

– Hun selger en livsløgn

Videre beskriver kjemikeren Gwyneth Paltrow som sitt «antimaterie», og forteller at han er så sint at det kommer til å eksplodere hvis de to ender opp i nærheten av hverandre.

Sandtorv mener Paltrow selger en livsløgn.

– Hvis du er sliten, har litt dårlig sex av og til, litt vondt i et kne eller tidvis hodepine, så mener hun at du må kjøpe produktene hennes, sier kjemikeren i episoden og legger til:

– Men folkens, dette betyr bare at du er voksen!

Sandtorv påpeker at det finnes de som har kroniske lidelser eller smerter, som ofte er i situasjoner der den vestlige medisinske verden ikke kan hjelpe. Han mener Paltrow og Goop i disse tilfellene er «en vampyr som suger dem tørre».

I podkasten sier Sandtorv at det er viktig for ham å diskutere temaet ettersom Paltrow har så stor påvirkningskraft.

Eksempler fra nettbutikken

I podkasten går Alexander Sandtorv og Kristopher Schau gjennom fire produkter som finnes i Goops nettbutikk for å motbevise effektene selskapet hevder produktene deres har.

Dette er blant annet et detox-pulver man skal ta i en shot fire ganger om dagen. Angivelig skal den rense leveren.

Ifølge Sandtorv har kroppen og leveren et system for å fikse seg selv, og en detox-shot kan ikke hjelpe til med dette. I tillegg reagerer han på at produktet som ifølge ham «henviser til ting som ikke eksisterer» blir solgt for 60 dollar.

Dette tilsvarer nesten 500 norske kroner.

– 60 dollar for et kosttilskudd med røtter fra hagen, mose og litt spytt fra Paltrow, sier han oppgitt.

Les også: ALS-syke Nils Arne inspirerte Mads Hansens nye Instagram-aksjon

Alexander Sandtorv lar seg også hisse opp over et kosttilskudd som ifølge nettsiden inneholder «adaptogener».

– Fy faen, fy, fy faen. Jeg hisser meg opp over at hun finnes, men det jeg reagerer på her er adaptogen-opplegget du nevner. Det er noe hun og andre har funnet opp, hevder han.

Kjemikeren synes det er spesielt provoserende at innholdet i produktene høres vitenskapelige ut.

– Hun er en massiv vampyr

Utover de ovennevnte produktene tar Sandtorv og Schau også for seg en faste-serie til 249 dollar, 2000 norske kroner.

Dersom man bestiller denne serien får man tilsendt ulike typer suppe. Altså faster man ikke – man spiser suppe. Dette sammenlikner han med å «gå til frisøren uten å klippe seg».

Til slutt er det imidlertid en krystall-drikkeflaske som får begeret til å renne over for kjemikeren.

Les også: Kjendisdatterens legning forvirrer bestemoren

Vannflasken koster 80 dollar, om lag 660 norske kroner, og i nettbutikken markedsføres den som en «pen måte å holde seg hydrert på gjennom dagen» og «kanskje en påminner om å spre litt kjærlighet». Spesielt prisen provoserer Sandtorv.

– Hvis du tror at krystaller gjør deg mer intuitiv, så er det en ting, men det største problemet er at det er et så enormt gap mellom hvor mye det koster å produsere dette, kontra å kjøpe det. Hun er en massiv vampyr. Det er så stygt, sier han.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler