VOLKSWAGEN ELBIL: I forbindelse med bilutstillingen i Shanghai har Volkswagen avduket en ny elbil i ID-familien, og denne kan fort bli en drømmebil for mange nordmenn.
ID Roomzz er en SUV i femmetersklassen, og bør egne seg som fullverdig familiebil. Med firehjulstrekk kan den fort bli en favoritt på norske vinterveier.
Les også: VW avslører ny elbil «billigere enn alt annet»
Dersom teknologien utvikler seg slik Volkswagen håper, skal elbilen støtte autonom kjøring på nivå fire av fem. Det vil si at den skal takle alle situasjoner i trafikken selv innenfor et kjent og begrenset område, uten inngripen fra en sjåfør.
Det tror vi fungerer på norske vinterveier når vi ser det ...
Bildene av Roomzz viser at dette i høyeste grad er en konseptbil. Detaljer om batterikapasitet og rekkevidde skal likevel være spikret:
Rekkevidde på ID Roomzz
Volkswagens ID Roomzz har en rekkevidde på opptil 450 km ifølge WLTP-standarden. I gulvet ligger det en batteripakke på 82 kWh.
Les også: Ny elbil kan bli en skikkelig prisbombe
Konseptbilen kan hurtiglades med 150 kW (DC), som skal kunne lade batteriet fra 0 til 80 prosent på rundt en halv time.
SUV-en har firehjulstrekk. To elmotorer yter til sammen 306 hk (225 kW).
0-100 km/t går unna på 6,6 sekunder.
Vi vet lite om prisnivå og når Roomzz kan være på veien i Norge, men Volkswagen melder at en produksjonsutgave av elbilen skal være klar for det kinesiske markedet i 2021.
Les også: Dette er Volkswagens plan for å drepe Tesla
Pris på Volkswagens elbil
Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen har ingen opplysninger å dele om fortventet pris eller levering i Norge.
- Vi vet ikke noe om tidspunkt for ID. Roomzz til Europa, heller ikke noe om pris da dette nå er en konseptbil, skriver hun i e-post til Nettavisen.
Se flere bilder av ID Roomzz i videoen i toppen av artikkelen.
ID. Roomzz: Rekkevidde og tekniske detaljer
- Teknisk basis: Modulær elektrisk plattform (MBE)
- Status: Konseptbil
- Kjøremodus (manuell / autonom): ID. Drive/ ID. Pilot
Karosseri/ interiør
- Lengde: 4.915 mm
- Bredde: 1.890 mm
- Høyde: 1.760 mm
- Akselavstand: 2.965 mm
- Sporvidde foran: 1.597 mm
- Sporvidde bak: 1.573 mm
- Dekkdimensjon: 265/40 R22
- Variabelt interiør „Open Space“ Fire integralseter
Fremdriftssystem/ Rekkevidde / Kjøreytelser
- Fremdrift: Bak og 4MOTION firehjulsdrift
- Elmotor foran: 75 kW / 102 hk; 140 Nm
- Elmotor bak: 150 kW / 204 hk; 310 Nm
- Systemytelse: 225 kW / 306 hk
- Batterikapasitet: 82 kWh
- Rekkevidde (WLTP / NEFZ): 450 km / 475 km
- Hurtiglading: 150 kW (DC)
- Ladetid, 80 % av 82 kWh: ca. 30 min
- 0-100 km/h: 6,6 s
- Toppfart: 180 km/h (elektronisk begrenset)
ID Roomzz: Pressemelding
– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og ID. ROOMZZ beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier Claus Bischoff, Volkswagens sjefsdesigner.
I ID. ROOMZZ kombineres de kommende IQ.DRIVE-systemene: Bilen kan om ønskelig rulle helautomatisk gjennom trafikken (nivå 4). Interaktive lyssoner gir de reisende informasjon.
Det helt nye interiørkonseptet kan individualiseres, og viser stor variabilitet. De ulike setekonfigurasjonene, kan ikke bare tilpasses personlige ønsker, men også den aktuelle kjøremodusen.
Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en lounge-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «ID. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen kan setet justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon.
Et konvensjonelt dashbord finnes ikke i ID. ROOMZZ. I den manuelle modusen «ID. Drive», vil det heller virke som om «Digital Cockpit» og rattet svever foran føreren. «Digital Cockpit» er en heldekkende glassflate, og det digitale rattet er i konseptbilen en integrert del av flaten.
Også materialene i interiøret er uvanlige. Her finnes for eksempel setetrekk i AppleSkin® – et nytt produkt av naturlige og fornybare råstoff. I «ID. Light»-områdene i dørene blir det brukt spesielt bearbeidede trefinerer. Det aktive filtersystemet «Clean Air» sørger dessuten for at inneluften holdes rein, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.
Batteriet på 82 kWh gir en rekkevidde på opptil 450 km etter WLTP-standarden. Konseptbilen kan hurtiglades med 150 kW (DC), noe som gir 80% lading på rundt en halv time.
To elektriske motorer med til sammen 306 hk (225 kW) gir elektrisk 4MOTION firehjulsdrift. ID. ROOMZZ akselerer til 100 km/h på 6,6 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.
Publikum kan se ID. ROOMZZ på bilutstillingen i Shanghai 2019, som er åpen mellom 18. og 26. april.