Sammy Myklebust

Ikke helt edruelig av DN

Foto: Sammy Myklebust/forside DN

Foto: Sammy Myklebust/forside DN

Dagens Næringsliv skrev mandag denne uken flere sider om småbryggerier, og viser med all tydelighet at de kan forbausende lite om bryggeribransjen.

Som litt over snittet interessert i øl er jeg selvsagt glad for at en avis som Dagens Næringsliv tar seg bryet med å skrive om norsk øl. På den daglige handlerunden nappet jeg derfor med meg en avis.

Vel hjemme satte jeg meg ned for å lese om det virkelig var så ille stelt med småbryggeriene som overskriften og følgende forsideingress hevdet:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Sammy Myklebust/forside DN

Jeg rotet litt i gamle filer og fant frem et regneark jeg satte opp i 2017. En oversikt over våre 60 største bryggerier, basert på regnskap fra 2016. Dette gav:

Alle bryggerier:

  • Overskudd: 33,3 % av total, 34,5 % av AS
  • Underskudd: 63,3 % av total, 65,5 % av AS
  • Enkeltpersonforetak: 3,33 % av total

Kun småbryggerier:

  • Overskudd: 27,8 % av små, 28,8% av AS
  • Underskudd: 68,5 % av små, 71,2% av AS
  • Enkeltpersonforetak: 3,70 % av små

Sammenlignet med 2016 er med andre ord «2 av 3», lest som nær 66 prosent, en forbedring, eller med en noe videre tolking av «2 av 3» er status quo.

Vi har ikke noen fast definisjon av småbryggerier her i landet, men det DN hadde raket sammen var et godt stykke utenfor alle grenser som eventuelt kan bli aktuelle.

  • Norske Bryggerier AS er et luftslott som Rema ble lurt til å satse på. Ved årsskiftet var de 100 prosent eid av Rema Industrier AS. Datterbedrifter var O.F. Hald Bryggerier AS og Rygr Brygghus AS. Førstnevnte er avsluttet, og det hevdes at selskapet var så dårlig satt sammen at det egentlig aldri kunne gå i pluss. Rygr er planlagt solgt til de ansatte og fortsetter som uavhengig bryggeri. Informasjon om eierforhold ved regnskapsårets slutt finnes på de samme stedene en finner bedriftenes regnskap. Med dette kan vi stryke 10,3 millioner av de 71 DN hevder småbryggeriene hadde i underskudd.
  • Gulating Gruppen AS er og tatt med. Dette er en butikkjede, som får andre bryggerier, i og utenfor Norge, til å brygge enkelte øl for seg. Det er med andre ord ikke et bryggeri, og vi kan stryke 12,1 millioner til av det samlede underskuddet.

Ettersom DN ikke viser totalen over hvilke bryggerier de har tatt med er det vanskelig å finne andre feil, men dette holder egentlig, for dersom en regner seg tilbake fra de 71 millioner etter 40 prosent økning i underskudd, ender en på cirka 50 millioner.

Trekker en de to nevnte selskapene fra ender en på 48,5 millioner. Ut fra dette ser det ikke ut til å være noen forverring, men jeg vet ikke hva DN sammenligner med, eller hvem andre som er med, og må understreke at dette er antagelse.

Rom for diskusjon

Samtidig kan det også diskuteres om bryggerier som Austmann, Nøgne Ø og EC Dahls skal være med i en slik oversikt. De to første har Hansa Borg som hovedaksjonær og det siste eies av dansk/sveitsiske Carlsberg. EC Dahls er heller ikke listet, men det er ikke nevneverdig prinsipiell forskjell. Jeg er heller ikke sikker på om det er Ringnes eller EC Dahls som eier det produktnavnet for den tradisjonelle pilsen, som delvis produseres på deres hovedanlegg.

Pizzaen blir ikke Hawaii av litt ananas, og ølet blir ikke IPA av litt mer humle

«Nå kommer konkursraset» har vært hevdet de tre-fire siste årene, og like gjerne har jeg motsagt dette. Raset har ikke kommet - og kommer neppe heller.

Vi er inne i en periode med konsolidering. Noen går konkurs. Noen legger ned. Noen justerer antall ansatte. Noen vokser videre. Totalt sett tilsier dette at kvaliteten på varene som når forbruker vil bli jevnt over bedre. Det er også viktig å huske at Norge var temmelig tidlig ute med ølrevolusjonen, og at både bryggere og forbrukere nå vil få positiv påvirkning fra land som har tatt oss igjen.

Interessen lever i beste velgående

Interessen for godt øl er der fortsatt. Det som mangler er kunnskap. Først og fremst hos dem som skal selge ølet, men også hos forbrukerne. På ølkunnskap er vi i dag omtrent der vi var på pizza da Peppes var etablert og Grandiosa gjorde sitt inntog.

Mange setter pris på det lille de har fått tak på, men strever med å se det store bildet og alt det spennende en kan oppleve. På samme måte som det tok tid å komme videre fra Peppes tar det tid å komme videre fra IPA - og ikke minst alt som utgir seg for å være IPA uten å være i nærheten. Pizzaen blir ikke Hawaii av litt ananas, og ølet blir ikke IPA av litt mer humle.

Om DNs redaksjon ikke tror at norsk håndbrygget øl har en fremtid er de hjertelig velkommen til å slå følge med meg på Bergen Ølfestival, siste helgen i august.

Rundt 45 bryggerier, som alle brygger sitt øl selv, og 20-30 000 «vanlige» mennesker, som koser seg og lærer litt mer om alt det fantastiske ølet som finnes.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.