(Melk & Honning): Sneakers har gjort en klassereise de siste årene. Fra å være forbundet med sport og fritid, til å bli tatt inn i varmen hos motehusene.

Nå er det ingen som hever et øyenbryn over at verdens mest luksuriøse merker har joggesko i sortimentet med en prislapp opp mot 10.000 kroner. Samtidig har det å være sneakers-samler gått fra å være subkultur til å bli mainstream og hobby.

Les også: Burberry og Riccardo Tisci elsker å jobbe med norske Nikoline Mekjan

Videresalg eller resell av sneakers, gjerne omtalt som flipping, altså at man kjøper helt spesielle varianter for å forhåpentligvis videreselge for en høyere pris, er gjerne en del av det gamet.

Lenge foregikk det på lukkede forum eller nisje-nettsider, uten at sneaker-kjempene så ut til å ville ta del i det, men slik er det ikke lenger.

De siste årene har eksempelvis Nike kjøpt seg inn hos apper og sider for videresalg, som GOAT, StockX og Stadium Goods. Nylig ble det kjent at giganten også lanserer sin helt egne plattform for resell innen sneakers, kalt Nike Refurbished.

Hva tenker norske sneakers-eksperter om utviklingen? Og hva er status for resell av sneakers anno 2021?

Tror utviklingen vil fortsette

Grunnleggeren av Pharma i Bergen, Helge Reyes, mener videresalg-bransjen har blitt mer formalisert og profesjonell de siste par årene.

– Det er blitt høyere nivå på de mindre aktørene på alt fra photoshoots til butikksiden av det hele, når det gjelder shipping og betalingsmetoder. COVID-19 har nok også bidratt til dette det siste året, forteller han til Melk & Honning.

Han har fått med seg Nikes nye konsept, og tror utviklingen bare vil fortsette.

Les også: Rawdah Mohamed går hardt ut mot egen bransje: – De hater modeller som snakker

– Det som tidligere har vært en slags «mørk» side av bransjen, vil bare få mer oppmerksomhet og bli enda mer gjeldende. Vi ser det ofte i butikken at foreldre og besteforeldre kommer inn til oss med en skjermdump fra StockX eller Finn.no av sneakers barna ønsker seg. Så må vi i gang med hele storytellingen om resell til dem.

Selv holder han ikke så mye på med dette.

– Jeg lever av å drive butikk og selge sneakers i butikken vår, sier Reyes.

– Dukker det opp noe jeg synes jeg er skikkelig fett, kan det hende at jeg sjekker noen resell-sider bare for å titte litt. Men jeg betaler sjeldent resell-priser. Jeg kan melde meg på noen raffles her og der, men hvis ikke jeg blir plukket ut på noen av dem så var det ikke meningen, legger han til.

Les også: Bella Hadid kritiseres av Israel etter Palestina-demonstrasjon

Han tror trenden med sneakers hos luksusmotehusene vil vedvare.

– Ja, for til syvende og sist er jo sneakers sko som er komfortable å gå med. Men jeg tror også andre kategorier vil bli mer populære etter hvert, som et slags motsvar til den store sneakers-dominansen som har vært i det siste.

Han er forøvrig enig i at sneakers er blitt mainstream.

– Da vil jo flere også samle på dem. Det tror jeg vi vil fortsette å se fremover.

Influenser tar avstand

Med flere hundre par sneakers i skapet, må Hanna Helsø regnes som en av Norges største samlere. Hun er også en sneaker-influencer, med nesten 80.000 følgere på Instagram-kontoen sin.

– Det har gått fra å være et mye mindre marked der folk ønsket å hjelpe hverandre, til at flertallet nå ønsker å tjene mest mulig penger. Det er blitt mye større og mange flere tar del i denne kulturen enn tidligere, forteller hun til Melk & Honning om hennes inntrykk av utviklingen i sneaker-businessen som helhet.

Selv ble hun bitt av basillen da hun kom over en nettside med sneakers-nyheter for flere år siden.

– Da så jeg relativt lite fra denne kulturen på sosiale medier, før jeg selv begynte å oppsøke spesielle kanaler.

I dag er sneakers «overalt». På TV, i sosiale medier, ute i gatene og hos motehusene.

– En del sneakers blir utsolgt på sekunder, og det krever innsats å få tak i parene man vil ha. Det tror jeg gjør at mange blir hekta. Enten grunnet mestringsfølelsen ved å få tak i det ene paret man ville ha, eller at man blir mer sulten på neste slipp fordi man ikke fikk det.

Les også: Fortsatt krise for norske kvinnemagasiner

– Dessverre er det også blitt slik at mange kjøper sko utelukkende for å tjene penger på det, mens det tidligere var flere som kjøpte for å faktisk bruke de. Når det er sagt har jo denne kulturen vært mer normal tidligere i for eksempel USA, men for fullt kommet til Norge nå de siste årene.

Helsø sier hun skulle ønske hun kunne si at sneaker-flipping kom til å dø ut.

– Men dessverre så føler jeg at denne resell-kulturen fortsetter å vokse. Det kan være lettjente penger, noe jeg tror bare lokker til seg flere og flere.

– Selv om jeg på ingen måte synes dette er en bra kultur jeg ønsker å støtte, så har jeg forståelse for den. Dessverre ser jeg flere dårlige sider ved det, som går utover meg og andre som utelukkende kjøper sneakers for å bruke dem.

Hun tar selv avstand fra å kjøpe sko for å tjene på salg i etterkant.

– Når det er sagt, så begynner jeg å innse at noe må ut for at jeg skal få nytt inn. Men jeg får fremdeles en uggen følelse av tanken. Det å se etter eller kjøpe sko på resell-markedet har jeg gjort flere ganger. Det sitter ekstremt langt inne å betale så mye over retail-pris for et par og det å da støtte denne kulturen. Det eneste positive med reselling er at man kan få tak i nesten hvilket som helst par, er man villig til å betale.

Helsø tror også luksusmotehusene har omfavnet sneakers for godt.

– Jeg tror også folk kommer til å fortsette å bruke sneakers til både hverdag og fest fremover. Vi har sett at det er blitt sosialt akseptert i de aller fleste arenaer. Og mennesker liker jo i stor grad komfort.

– Vi har også sett mange spennende samarbeid de siste årene, noe som gjør det lettere for noen merker og store motehus å nå nye målgrupper. For eksempel Gucci som samarbeider med The North Face eller Prada med Adidas.

Men når pandemien er forbi og verden åpnes opp for fullt, tror hun man vil se at flere går bort fra både sneakers og joggedress – for en liten periode.

– Vi har gått så lenge hjemme uten å se andre mennesker, så jeg tror at det kommer en reaksjon i moteverden med ekstra glam.

Les også: Internasjonalt forplikter varehus seg til å støtte «black owned brands». Dette gjør vi i Norge

Har gått på noen «smeller»

– Det var for fem eller seks år siden at man begynte å se at noe større var på gang. Det er likevel de siste to, tre årene de store endringene har skjedd, forteller Fredrik Josefsson til Melk.

Han er innkjøper hos Yme i Oslo. Ifølge han var allokeringene i 2015 fremdeles veldig stramme for butikkene. Det vil si at hver butikk fikk en ekstremt begrenset mengde av de mest populære sneakers-modellene. På det tidspunktet fikk kanskje hele Norge 24 par, noe som tilsier at det ikke ble produsert særlig mange par totalt.

– Da sto 24 personer i kø i 48 timer for å få fatt i sneakersene.

Han estimerer at halvparten kjøpte fordi de elsket dem og skulle bruke de selv, mens resten skulle prøve å selge til en langt høyere pris.

– Da var tilgangen lav og etterspørselen høy, noe som også gjorde at prisen ble høy.

Nå tror han imidlertid ting har endret seg.

– Ola og Kari Nordmann er keen på nice sko, men ikke til en hvilken som helst pris.

– Nå kommer det kanskje 400 par av en populær sneakermodell til Norge. Det sier en del om produksjonsmengden. Da er kanskje 50 keen på å kjøpe for å bruke, mens 350 skal selge videre. Da kan man ikke videreselge til den samme høye summen som før selvfølgelig. Og Ola og Kari tar seg gjerne råd til å kjøpe en sko for 500 eller 1000 kroner over butikkpris, mot at de ikke trenger å stå i kø eller være med i en raffle.

Les også: Friends-reunion høster kritikk: – Mangel på mangfold

Selv kjøper han alltid sneakers med en intensjon om at de skal brukes.

– Men innimellom gjør man bomkjøp og da er det ikke noe vits å ha paret. Det har hendt meg kanskje 10 ganger, noe jeg ikke synes er så verst. Jeg prøver å selge sko som jeg ikke tror at jeg kommer til å bruke igjen. Under pandemien har man også fått tid til å gå gjennom det man har, prøve dem og gjøre plass til nye par.

Josefsson forteller at han bruker mye tid på forum og apper for sneakers.

– Så jeg har jo gått på noen smeller der jeg har kjøpt sko for et femsifret beløp. Jeg prøver ofte å høre om personen er keen på å trade mot noe jeg allerede har. Ellers blir det å selge noe i min egen kolleksjon for å finansiere nye kjøp. Det er en sjukt dyr hobby.

Han mener grunnen til at luksusbransjen har valgt å inkludere sneakers i sitt sortiment, er for å gjøre merkevaren tilgjengelig.

– Det er akkurat som accessoire-delen av businessen, slik som lommebøker, belter, solbriller, sneakers og parfyme.

Han tror sneaker-flipping kommer til å holde seg relevant veldig lenge.

– Mote går i sykluser, men sneakers kommer ikke til å gå ut av motebildet på en god stund.