Instagram-influencer beskyldt for å ha svindlet følgerne sine - må betale tilbake tusenvis av kroner

INSTAGRAM-INFLUENCER: Caroline Colloway får kritikk etter å ha arrangert en turné av «kreativitets-workshops» som ikke innfridde. Nå må hun betalte tilbake pengene til de som kjøpte billett.

INSTAGRAM-INFLUENCER: Caroline Colloway får kritikk etter å ha arrangert en turné av «kreativitets-workshops» som ikke innfridde. Nå må hun betalte tilbake pengene til de som kjøpte billett. Foto: Caroline Calloway Instagram

Da influencer Caroline Calloway ville arrangere «kreativitets-workshop» til 1.400 kroner, startet journalist Kayleigh Donaldson en Twitter-tråd der hun advarte om svindel.

16.01.19 19:07

Amerikanske Caroline Calloway har gått fra å skrive små historier om kjærlighet på Instagram til å skape overskrifter i en rekke internasjonale aviser den siste uka, deriblant Business Insider.

Årsaken er at hun har avlyst en «workshop-turné» etter sterk kritikk om at hun svindler følgerne sine.

Kritikken startet etter at journalist Kayleigh Donaldson la ut en Twitter-tråd hvor hun, steg for steg, beskrev hvordan Calloways workshop-turné gikk fra å være et tretimers seminar med lunsj, til «casual mingling» mellom ulike influencere, som måtte ta med seg mat selv.

Trakk seg fra bokkontrakt

Caroline Calloways (27) har over 830.000 følgere på Instagram, og faller uten tvil inn i kategorien «influencer».

Influencere har, hovedsakelig via sosiale medier, betydelig påvirkningskraft og blir mye brukt til å markedsføre ulike produkter. Mange influencere driver en blogg eller Youtube-kanal i tillegg til å være svært aktive på sosiale medier.

Calloway startet sin Instagram-karriere i 2012. To år senere begynte hun å bruke kontoen sin til å å fortelle historier fra sin studenttilværelse på Cambridge, spesielt om gutter og kjærlighet.

LES OGSÅ: Eksplosjon av bloggere som vil ha gratis hotellopphold her

Med disse historiene bygde hun opp en solid følgerskare på Instagram, og i 2015 skal hun visstnok ha solgt inn en bok basert på disse historiene. Bokforlaget, Flatiron books, ville gi 500.000 for boka, og Calloway skal ha mottatt rundt 30 prosent av pengene i forkant. Boka ble imidlertid aldri ferdig, og Calloway er nå i gang med å betale tilbake pengene.

Til Man Repeller sier Calloway at hun ikke ville skrive boka fordi hun innså at den ikke handlet om henne, men om gutter.

- Mine valg var følgende: Skrive boka som ikke handlet om meg - den handlet bare om gutter - og få masse penger, eller trekke meg fra bokkontrakten og skylde masse penger. Jeg valgte det siste, skriver hun.

Ifølge Business Insider skal Calloway tidligere ha solgt kapitler av sin uferdige bok på nett.

1.400 kroner for kreativitets-seminar

I desember 2018 annonserte Calloway at hun skulle arrangere workshops om kreativitet i New York. Fordi interessen var stor, bestemte hun seg for å reise rundt til andre byer med samme workshop, altså skulle hun legge ut på en slags turné.

Billettprisen lå på 165 dollar, altså rett over 1.400 norske kroner. Lunsj var inkludert i prisen, i tillegg til at de som meldte seg på skulle få en pose med en krukke med villblomstfrø, notatblokk og et personlig brev.

LES OGSÅ: Anniken Jørgensen: - Jeg blir provosert av de som mener jeg ikke bør legge ut bilder av kroppen min

Planene falt raskt fra hverandre, da det viste seg at Calloway verken hadde kontroll på bestillingsvarer eller booking av lokaler.

Hun måtte derfor avlyse flere av seminarene, og Calloway lovte å returnere pengene til de som hadde meldt seg på de avlyste seminarene.

- Jeg avlyser turneen

Journalist Kayleigh Donaldson, som hadde fulgt med på Calloway på Instagram i lang tid, fulgte prosessen tett.

Donaldson skriver for nettsiden Pajiba og ønsket med Colloway-eksempelet å sette fokus på influencer-bransjen og måten de tjener pengene sine på.

«Den såkalte influencer-bransjen er bygd på kvinner som Colloway, de som ligger er aller mest priviligert, sosialt og økonomisk, og som skaper uoppnåelige, kapitalistiske fantasier under unnskyldningen av å være «ekte» - alt for å nå den som legger inn høyest bud,» skriver Donaldson i et innlegg på nettsiden.

På Twitter delte Donaldson bilder og oppdateringer som viste hvordan Calloways turné holdt på å falle fra hverandre.

Hun delte også en anonym melding fra en av de som var med på en workshop, og som var svært skuffet:

Da Calloway selv så dette, bestemte hun seg for å avlyse hele turnéen og informerte om at alle ville få tilbake pengene sine.

- Jeg hadde i overkant med selvtillit da jeg tenkte jeg hadde noe å tilby folk til prisen av 165 dollar og denne opplevelsen har vært utrolig ydmykende. Jeg kansellerer resten av turnéen, og alle får tilbake pengene sine i dag, skriver Calloway.

Eventbrite Help, som hadde informasjon om turneen på sine hjemmesider, sier at de kommer til å undersøke saken videre.

Tar fullt ansvar

Buzzfeed har intervjuet Calloway for å få hennes versjon av saken. Der sier hun at hun tar fullt ansvar:

- Jeg planlagte for dårlig fordi jeg ikke visste bedre. Jeg ville vært dum om jeg gjorde det på denne måten igjen, sier Calloway, og legger til:

- Jeg tar fullt ansvar for alt jeg gjorde feil og er ydmyket av kritikken.

LES OGSÅ: - Jeg har ofte ønsket generasjonen over meg bort fra sosiale medier

Buzzfeed har snakket med flere av de som deltok på de workshop'ene som faktisk ble gjennomført, og de sier at de ikke føler noe behov for å få returnert pengene for billettene.

- Jeg dro på workshop'en hennes i et par timer for å høre hva hun hadde å si. Jeg rettferdiggjorde det ved å tenke at jeg ville betalt like mye for en konsert med noen jeg virkelig liker. Jeg tror alle der hadde det morsomt, sier en av de som var der.

Har skjedd før

Det er ikke første gang influencere må punge ut for ikke å ha holdt det de lovet.

I fjor sommer måtte Youtube-stjernen Tana Mongeau returnere alle billettinntektene etter en mislykket konvensjon i California, skrev Insider. Høsten 2018 arrangerte Instagram-influenceren Aggie Al et kurs i hvordan man får flere følgere på Instagram. Kurset kostet 497 dollar, altså godt over 4.000 kroner. Kurset ble ikke gjennomført som lovet, og Al returnerte pengene til de påmeldte, skriver Jezebel.

I en artikkel på nettsiden Pajiba, forklarer journalist Kayleigh Donaldson hvorfor hun valgte å gå etter Colloway.

«Hun selger ikke te som får deg til å drite på deg eller er besatt av avokado, men hensikten er den samme. Å være inkompetent er ikke sjarmerende. Å svindle folk for hundrevis av dollar for muligheten til å «være ekte» med en influencer, er ikke god business. Andre folks arbeid og følelser er ikke noe du kan bruke som en del av din merkevare».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Instagram,

Mest lest på Puls

Annonsebilag