De siste månedene har den svenske influenseren og gründeren Isabella Löwengrip (29) skapt overskrifter i Skandinavia etter at hun i et blogginnlegg i oktober åpnet opp om hvordan det egentlig står til med hennes millionimperium.
I høst var egentlig planen å flytte til New York for å nå internasjonalt med selskapet Löwengrip Beauty, men nå er planen lagt på is på grunn av store utfordringer i hennes karriere.
Ifølge Löwengrip var selskapet svært nær en konkurs.

Isabella Löwengrip (29) sier opp staben: Nekter å få hjelp av styrtrik kjæreste (52)
Satser i Norge
Löwengrip forteller at selskapet Löwengrip Beauty hadde en omsettning på 84 millioner svenske kroner i fjor. Som nevnt har selskapet det siste året rettet fokuset mot det internasjonale markedet, og dermed fokusert mindre på det svenske.
Som en konsekvens av det, tror Löwengrip at omsetningen vil falle med 40-50 millioner svenske kroner i år. I tillegg var det vanskeligere enn først ventet å skaffe investorer internasjonalt, noe som gjorde at hun brukte penger på prosjektet fra egen lomme.

Legger kortene på bordet: - Nær konkurs
Nå har altså Löwengrip lagt en ny forretningsplan, og bestemt seg for å holde seg innenfor Skandinavia. Torsdag lanserte hun skjønnhetsmerket sitt «Löwengrip» for aller første gang i Norge.
- Det skandinaviske markedet er ganske likt. I tillegg har jeg veldig mange følgere i Norge, så det finnes et enormt potensial for å selge mer av «Löwengrip» her. Så det er veldig gøy å være her nå for å selge merket mitt, forteller Löwengrip til Nettavisen, som møter hun på Illums bolighus på Glassmagasinet i Oslo.
Se hele intervjuet øverst i saken!
- Måtte begynne på nytt
Som nevnt har det stormet rundt den svenske influenseren de siste månedene. Til Nettavisen innrømmer den unge gründeren at hun nå går gjennom en veldig tøff periode.
- Vi har måtte endret forretningsmodellen. Modellen vi har brukt har kanskje ikke fungerer så bra, og vi har tatt en del risikoer. Jeg har valgt å satse på flere markeder samtidig. I stede for å starte ved landegrensene, så har jeg heller valgt å dra på andre siden av jorden. Til slutt innser man at man kanskje har tatt litt for mye risiko. Men jeg har lært min lekse av det, og starter litt forfra igjen nå, forteller hun.
Vil være et godt forbilde
Löwengrip legger ikke skjul på at det er ekstra tøft å gå gjennom en økonomisk krise i offentligheten. Likevel håper hun at hennes feilvalg kan inspirere andre entreprenører, og vise at nedgang også er en del av å være en entreprenør.
- I USA så er det en selvfølge at man har gått gjennom nedturer. I Skandinavia så er det ikke like ok, i hvert fall ikke som kvinne. Gjør man noe feil, så får man høre det. Og det hemmer også kvinner i å våge og satse på drømmene sine, fordi man blir for redd for å ikke lykkes, forteller Löwengrip, og mener at det er viktig med forbilder som henne selv slik at flere tør å kaste seg ut i det.
- Går det ikke, så går det ikke. Jeg tror det er viktig å lese om suksessrike mennesker, men det er også viktig å forstå at alle har oppturer og nedturer. Man kan ikke bli suksessrik hvis man ikke har noen nedturer, sier hun.
Vil være mer åpen
Nedturer ser imidlertid ikke ut til å stoppe den svenske toppbloggeren. Hun har nemlig en klar klan på hvordan hun skal nå sine fremtidsplaner:
- Jeg har som mål at det skal bli et nytt Estée Lauder (amerikansk skjønnhetsmerke som har gjort internasjonal suksess, journ. anm) Det er viktig for meg å ha et langsiktig mål. Jeg er 29 år, og jeg har mange år på meg til å bygge dette merket, så det er det jeg skal fokusere på. Men jeg skal også forsøke å beholde mine kanaler, være et forbilde og bruke kanalene mine til å være mer åpen, forteller hun og legger til:
- Jeg har ikke våget det ennå. Jeg har følt på at jeg har vært nødt til å holde på fasaden for å vise hvor bra alt går, men nå har jeg skjønt at jeg blir et enda bedre forbilde ved å dele alle sider. Det er litt skummelt, men jeg har lært meg at det er rett vei å gå.

Må selge hjemmet etter økonomisk krise
