*Nettavisen* Livsstil.

Jaguar lanserer billigere utgave av elbilen i-Pace med mindre motor

i-Pace

Jaguar lanserer en billigere utgave av i-Pace med mindre krefter. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Du sparer nå 109.000 kroner ved å gå ned fra 400 til 320 hestekrefter.

19.08.20 12:51

Elbilen i-Pace har vært en dundrende suksess for Jaguar i Norge, men kraftig prisøkning etter kronefallet tidligere i år, har gjort bilen til en dyr fornøyelse.

Les også: Jaguar I-Pace får en voldsom prisøkning

Nå melder Jaguar at de kommer med en løsning: Samtidig som de gjør en liten oppgradering av utstyrsnivået for «modellåret 2021», kommer det også en utgave med mindre krefter og lavere pris.

Kutter hestekrefter og pris

Den nye Ev320-modellen vil har 320 hestekrefter, fremfor 400 hestekrefter på dagens Ev400-modell - og dermed sparer med 109.000 kroner.

- Vi har justert prisen, og samtidig inkludert nyheter fra i-Pace 21MY som tredelt baksete, det nye Pivi- Pro infotainmentsystemet, forbedret oppdateringssystem og nytt 3D-kamera. Dette er samme bil, bare billigere, sier Vilde Riise, PR og kommunikasjonsansvarlig for Jaguar Land Rover Norge.

Test: Hvor mye mer strøm bruker elbilen på motorvei?

På spørsmål fra Nettavisen opplyser Riise er dette den eneste endringen på bilen sammenlignet med Ev400-modellen. Det betyr at det er det samme batteriet, samme hurtigladingshastiget, fortsatt firehjulsdrift - og den samme rekkevidden på 470 kilometer etter WLTP-standarden.

Det betyr at Jaguar ikke gjør det samme grepet som Audi, som har redusert prisen på sin elbil e-Tron med omtrent like mye gjennom å redusere størrelsen på batteriet.

Test: Audi e-Tron 55 Sportback Edition One

Tilbake på gammel pris

I praksis er den nye modellen priset likt med hva i-Pace kostet før bilen i sommer fikk en betydelig prisøkning på 100.000 kroner.

Den nye modellen får en startpris som begynner hårfint under 600.000 kroner for S-utgaven, mens SE-utgaven koster 30.000 kroner ekstra. Jaguar nevner ingenting om toppmodellen HSE.

Sniktitt: Polestar 2

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.