Gå til sidens hovedinnhold

Kjendisene hiver seg på sexleketøy-trenden: – Motivet bak er ikke så viktig

– Motivet for en slik oppstart er ikke så viktig i mine øyne, sier sexolog og influenser Iselin Guttormsen om den økende sex-trenden.

For i overkant av ett år siden – da pandemi, sosiale restriksjoner og lockdown fremdeles var relativt ferskt – ble det kjent at sexleketøy gikk så det suste.

Dager og ukevis med masser av tid til å underholde seg selv, hadde gitt utslag for steder som Kondomeriet. De kunne melde om en markant økning i nettsalg under korona. Og dette var ikke bare et lokalt fenomen. Financial Times kunne melde om en voldsom oppgang i salg av kondomer i Tyskland, mens den britiske forhandleren av sexleketøy Ann Summers opplevde at salget økte med nesten 30 prosent i forhold til samme periode året før.

Men selv om dette har blitt spesielt markant i denne perioden, startet denne tendensen allerede for flere år siden. Pre-korona.

Les også: Salg av sexleketøy eksploderer: I disse fylkene kjøper de mest

Kjendisene hiver seg på trenden

I 2018 skrev Melk om at skjønnhets- og livsstilsbransjen hadde omfavnet sexleketøy og intimprodukter. Gnisten som hadde satt det hele i gang var selvfølgelig feminismebølgen som sto i full blomst på det tidspunktet.

Denne bevegelsen foregikk i hovedsak på sosiale medier, med bilder og quotes med self-love og seksuell og kroppslig frigjøring. Dette ville mange kapitalisere på – og nå har andre latt seg friste til å kaste seg på trenden.

Det kan kanskje forklare trenden med at kjendiser nå fronter sexleketøymerker og også lager sine egne kolleksjoner med vibratorer.

Bare det siste året har supermodell Cara Delevingne kjøpt seg inn i Lora DiCarlo, et selskap for sexleketøy, Dakota Johnson blitt investor og medkreatør i Maude, som selger produkter for seksuell velvære i alle former, og Lily Allen lansert sin egen vibratorkolleksjon med Lelo.

Mens det å bli lenket til denne typen ting tidligere ville vært noe agenter ville fraråde har pipa fått en helt annen lyd i 2021. For nå er kvinners nytelse kommet i fokus. Man hører orgasme bli snakket om av kjente personer i podkaster eller influensere på Instagram. Feminismebølgen har gjort at en offentlig diskusjon om dette er mye mindre tabubelagt enn tidligere.

– Motivasjonen bak spiller ingen rolle

Til Melk & Honning kunne det populære vibratormerket Smile Makers i fjor fortelle at 9 av 10 spurte kvinner så positivt på å eie en egen vibrator.

Sexolog Iselin Guttormsen har jobbet aktivt med å fjerne tabuet rundt sex i Norge. Hun mener det er å ha fokus på positiv seksualitet er viktig.

– I en verden hvor det fortsatt er så mye skam knyttet til sex, nytelse, kropp, onanering og legning skal vi være glade for alle som bidrar til det motsatte, sier hun til Melk & Honning.

Om motivasjonen bak handler om mer enn bare ønske om å fjerne stigmaet og tabuet rundt kvinners nytelse, mener Guttormsen ikke har så mye å si.

– Om du som filmstjerne velger å starte opp en egen bedrift som selger sexleketøy fordi du ser at vi som samfunn blir mer og mer åpne for slikt, er motivet for en slik oppstart ikke så viktig i mine øyne, sier hun og begrunner det slik:

– Du bidrar fremdeles til en normalisering av kropp, nytelse, orgasme, onanering og egenkjærlighet. Om folk blir tryggere i seg selv og våger å være, elske og nyte – så er jo det bare fint, sier hun.

Les også: Willow Smiths legning forvirrer bestemoren: – Det handler bare om sex

Hun forstår derimot at det for noen kan virke kynisk.

– Men om du er kjent og har verdens øyne rettet mot deg, så er det jo bare fint om man bruker statusen sin til å bidra til mer aksept rundt egen nytelse, samt bryte fordommer og tabuer, sier hun.

Suksessoppskrift

Kondomeriet stemmer i, og mener at kjente fjes ufarliggjør og retter fokus mot seksuell helse ved å kaste seg på trenden.

– Vi syntes det er veldig positivt at stadig flere tør å dele egne erfaringer, flauser og det som hører til. Slik bidrar man til å normalisere sex og sexleketøy enda mer, sier Marthe Sørflaten, SoME- og presseansvarlig i Kondomeret, til Melk & Honning og gir et eksempel:

– Da Lily Allen lanserte Womanizer Liberty, fortalte hun åpent at hun aldri hadde fått en orgasme, eller onanert, før hun nærmet seg 30 år. Dette er et tydelig bevis på at med mer åpenhet kan vi normalisere bruk av sexleketøy.

Sørflaten påpeker at sexleketøy i dag er blitt allemannseie og at det blitt trendy å ta vare på egen seksuell helse.

– Vi deler kunnskap og erfaringer i større grad enn hva vi gjorde for noen år siden. Det er med på å fjerne tabuer og barrierer. Kjente fjes som snakker høyt om sexleketøy, orgasme og egentid, blir talspersoner for en bransje som tidligere har vært tabubelagt, sier Sørflaten.

Også i Norge har kjendisene kastet seg på trenden og frontet sexleketøy. Sørflaten forteller blant annet om et samarbeid med VGTV-profilene Vegard Harm og Morten Hegseth som lanserte hver sin prostatavibrator. Ifølge Kondomeriet har samarbeidet vært en stor suksess.

– Tanken bak samarbeidet var å normalisere prostatastimuli og fortelle at prostatastimuli er deilig for alle menn, uavhengig av seksuell legning, sier Sørflaten.

De har også nylig lansert et samarbeid med nettopp Iselin Guttormsen. Hun har laget sin egen versjon av vibratoren We-vibe kalt «We-vibe Melt».

– Vi får stadig vekk tilbakemeldinger fra kunder som har opplevd sin første orgasme, fått et bedre sexliv og blitt tryggere på seg selv. Det er veldig fint å se at stadig flere utforsker og leker seg, enten alene eller med partner, sier Sørflaten

– Og det er ingen tvil – å snakke høyt om sex og sexleketøy bidrar enda mer til å fjerne tabuer og normalisere det.