Gårsdagens premiere på «Farmen kjendis» samlet 533.000 seere foran TV-skjermen - da en av deltakerne kommer med en bemerkning om en av kuene som fikk flere av deltakerne til å reagere.

353.000 seere så den første episoden lineært, mens hele 200.000 seere så premieren på TV 2 Play. Det er nesten en dobling fra fjoråret, da 116.000 seere så den gjennom strømmetjenesten. Programredaktør Kathrine Haldorsen forteller at de er godt fornøyde med tallene og poengterer at de beviser hvor bra innholdet i programmet er.

Les også: Her er «Farmen»-kjendisene 2022

– Vi er utrolig godt fornøyde med disse premiere-tallene og spesielt siden seertallene på TV 2 Play er nær doblet fra i fjor. Det sier mye om hvor bra dette innholdet er, og at seerne har savnet det, sier hun.

Les også: Dorthe Skappel letter på sløret om «Farmen kjendis»-tilværelsen: – Var utrolig belastende

100.000 ned

Det totale seertallet på den første episoden har hatt en kraftig nedgang på nesten 100.000 seere sammenlignet med året før, men hadde fortsatt 50.000 flere seere enn premieren i 2020, får Nettavisen opplyst fra TV 2.

I fjor benket 633.000 seere seg i snitt foran «Farmen kjendis»-premieren, den første kvelden episoden ble sendt.

I 2020 var det 499.000 totalt som så premieren det første døgnet, tallene fra i år skyldes den store kanal-krisen TV 2 gjennomgår sammen med telenor.

Ser den samme utviklingen i andre programmer

Til tross for den pågående kanal-krisen til TV 2 antar Haldorsen at flere Telenor-kunder finner veien til innholdet deres.

Du kan lese om konflikten her: Foreløpig ingen forhandlinger mellom TV 2 og Telenor

Haldorsen understreker at selv om seertallene har sunket siden fjorårets premiere, er fallet langt mindre enn andelen Telenor-kunder som ikke får inn kanalene deres.

I tillegg opplyser hun at andre programmer også har hatt en stor vekst på TV 2 Play.

– Vi ser den samme seerutviklingen med «Farmen Kjendis» som med «The Voice» og «Hver gang vi møtes». Andelen som ser vårt innhold på TV 2 Play øker betraktelig fra sammenlignbare tall i fjor, sier hun.

Kommentarfeltene på Facebook gir inntrykk av at flere velger å styre unna TV kanalen på trass av Telenor-konflikten, men det har ikke TV 2 fått inntrykk av. De har heller merket det motsatte.

– Alderssammensetningen på seerne er omtrent som i fjor, og vi har ikke noe inntrykk av at folk velger bort å se vårt innhold «på trass». Vi har derimot stor tilgang av nye kunder til TV 2 Play i alle alderskategoriene, mener Haldorsen.