Den franske skuespilleren ble for alvor internasjonalt kjent i Gullpalme-vinneren «Blå er den varmeste fargen» – en film hvor hun viste mye nakenhet. Det gjør hun igjen i Wes Andersons nye kritikerroste film «The French Dispatch» der hun spiller en fangevokter utenom det vanlige.
I et eksklusivt videointervju med Nettavisen forklarer 36-åringen, som er fra Paris, at hun egentlig synes det er ukomfortabelt å vise så mye nakenhet på film. Se intervjuet øverst i saken!
– Jeg føler meg ikke komfortabel i det hele tatt når jeg gjør det, sier hun, og legger til:
– Det å være skuespiller er i seg selv ikke komfortabelt. Jeg føler meg sårbar når jeg spiller. Det krever mye av meg å være så åpen foran kamera, mener hun.
De siste årene har vi sett henne veksle mellom å spille i Hollywood-storfilmer, som Quentin Tarantinos «Inglourious Basterds» og «Mission: Impossible – Ghost Protocol», og mindre, europeiske produksjoner.
For tiden er Seydoux også å se i den nye, tjuefemte James Bond-filmen «No Time To Die» hvor hun for andre gang spiller agent 007s store flamme Madeleine Swann.
Skal vi tro Seydoux har «The French Dispatch» mer til felles med Bond enn vi skulle tro. Hun peker på at filmenes regissører Wes Anderson og Cary Joji Fukunaga jobber på samme måte.
– Regissørene er ganske forskjellige, men de har til felles at de veldig visuelle og har et godt øye for detaljer. Begge to har en raffinert smak, smiler hun.
Seydoux er langt fra den eneste store stjernen i «The French Dispatch». Vi møter også kjente navn som Timothée Chalamet, Bill Murray, Benicio Del Toro, Owen Wilson og Tilda Swinton.
Hun deler flere av scenene med del Toro, som bekler rollen som den eksentriske fangen og kunstneren Moses Rosenthaler. Han forteller til Nettavisen at han fikk svært god tone med Seydoux og sine motspillere under opptakene.
– Vi tilbrakte mye tid sammen. Du vet, vanligvis på filminnspillinger drar alle hvert til sitt etter at arbeidsdagen er over. Det var ikke tilfellet her. Jeg har aldri tilbrakt så mye tid med mine skuespillere som under denne filmen. Vi hang sammen hele tiden. Wes krevde at hele rollebesetningen satt sammen og spiste middag i timevis. Det gikk ikke en dag uten lange middager. Vi ble en stor familie, sier den puertorikansk-amerikanske skuespilleren.
Britiske Tilda Swinton er for mange kjent fra Narnia-filmene og «Michael Clayton». Hun får ikke rost Wes Anderson nok.
– Han lager unike og finurlige filmer som ikke likner på noe annet. Wes har hele filmen i hodet sitt og vet nøyaktig hva han ønsker. Ingenting er overlatt tilfeldighetene. Alt er planlagt til hver minste detalj. Men, og dette kommer kanskje overraskende, han har ikke noe imot at vi improviserer på settet og liker å bli overrasket.
I filmen møter vi også Adrian Brody («Pianisten»). Han istemmer at Anderson er et unikum i filmverdenen.
– Jeg føler meg utrolig privilegert som har fått lov til å jobbe med Wes. Det er utrolig inspirerende å jobbe med ham. Gjennom årene har jeg jobbet med mange ulike regissører, men ingen av dem er som Wes. Filmene hans er så gjennomførte. Jeg kan ikke tenke meg en annen regissører som er så entusiastisk og så opptatt av detaljer. Innspillingen var veldig spesiell. Alt var nøye koreografert. Jeg følte jeg var i et helt eget univers, sier Brody.
«The French Dispatch» har premiere denne helgen.