De siste årene har Melk & Honning fulgt printmagasinbransjen nøye. I fjor kunne kategorisjef for magasiner hos Narvesen fortelle at pilene pekte nedover; folk kjøper rett og slett færre og færre magasiner.

Og flere og flere blader går dukken, både nasjonalt og internasjonalt.

I 2016 ble kvinnemagasinet HENNE lagt ned og i 2017 var det over for Teen Vogue på print. I 2018 var det slutt for kvinnemagasinet Stella, samtidig som Egmont kuttet ned på kvinnesegmentet og Bonnier la ned i Norge. I 2019 var leken over for Det Nye, mens det i 2020 var blant annet W Magazine som ble kuttet.

La ned ikonisk kvinnemagasin

Tidligere denne uken ble det kjent at det amerikanske, ikoniske kvinnemagasinet Marie Claire takker for seg som månedlig printmagasin. Fra nå av skal det kun eksistere på nett.

Det er det anerkjente motenettstedet Business of Fashion som kan meldte om dette.

Les også: Hailey Bieber valgte design fra norske Karoline: – Betyr mer enn jeg kan forklare

Det er den amerikanske versjonen av magasinet som det skal dreie seg om. BoF beskriver det som mer sofistiktert enn Cosmpolitan og mindre luksusfokusert enn Harper’s Bazaar.

I nesten 30 år var Maria Claire eid av Hearst, som også eier magasiner som ELLE, Harper’s, Esquire, før det ble det kjøpt opp av det britiske selskapet Future i mai, som også eier den britiske versjonen.

Den britiske utgaven av magasinet gikk forøvrig også over til å bli heldigitalt i 2019.

– Ettersom både merkevaren og medielandskapet er i stadig endring, har vi store planer om å produsere ambisiøse reportasjer, vise frem nydelige portfolioer og skarpe kommentarer på en måte som gir mening for leserne. Det betyr at vi kommer til å fortsette å investere i og utbygge vår tilstedeværelse på det digitale, samt muligens å publisere printutgaver i forbindelse med spesielle hendelser i løpet av året, uttalte sjefredaktør Sally Holmes i en pressemelding.

Nedgang i norske printtall

Leser- og opplaggstallene for de norske magasinene har stort sett heller ikke vært hyggelig lesning. I et samfunn som blir stadig mer digitalt, har man lenge spådd den store printdøden.

Onsdag offentliggjorde Mediebedriftenes landsforening sin ferskeste rapport over lesertall til blant annet norske motemagasiner og kvinnemagasiner.

Les også: Cecilie Thorsmark: – Utfordrende å være i en industri som alltid blir utskjelt

I mai da nye lesertall ble lagt frem, hadde Costume en nedgang på 15,2 prosent siden i fjor, mens KK gikk ned 5,6 prosent, Kamille gikk ned 9,4 prosent og Tara 10,2 prosent.

Den nyeste rapporten viser at Costume har hatt en nedgang på 22,2 prosent i lesertall siden i fjor, mens KK går ned 3,3 prosent, Kamille går ned 20,1 prosent.

ELLE og Tara sine tall er ikke med i rapporten.

– En nedgang på 3,3 prosent er såpass lite at jeg egentlig er veldig fornøyd! Særlig når jeg sammenligner KK med de andre i vår kategori, sier Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK til Melk & Honning.

– I tillegg har vi så utrolig stor digital trafikk, som gjør at den totale dekningen vår gir oss en helt unik posisjon blant norske kvinnemagasiner.

Ingen grunn til bekymring

Heldal ser ikke på printnedgangen med stor bekymring, og mener nedgangen er som forventet. Ifølge Heldal er det derfor langt mer mer interessant å rette fokuset mot digitale løsninger.

– At printen mister lesere er jo ikke noe nytt, så det å bygge digitalt ser jeg på som livsviktig for de merkevarene som ønsker et langt liv. KK som merkevare har vært 150 år på det norske markedet, og vi er det eneste kvinnemagasinet på topp 20 digitalt – og hevder oss dermed mot de større nyhetsmediene. Det synes jeg det er grunn til å være stolt av, sier Heldal.

Sjefsredaktør i Costume, Kine B. Hartz, legger heller ikke skjul på at deres magasin også har måttet satse innholdet sitt på nye flater de seneste årene.

– Costumes eksklusive mote- og skjønnhetsunivers tilbyr en kombinasjon av nett, print og events – og det er dette som gjør oss attraktive blant våre lesere og annonsører, sier Hartz og fortsetter:

– Printmarkedet har hatt utfordringer lenge og dette merker vi også, men vi treffer våre lesere og følgere i flere kanaler, og det er særlig det digitale som har stått i fokus siden vi relanserte Costume.no i fjor. At vi har økt omsetningen der og gått opp i antall følgere og lesere på det digitale, er derfor svært gledelig.