*Nettavisen* Livsstil.

«Ladetilgangsangst» er i ferd med å overta for rekkeviddeangst

Flere og flere elbiler begynner å gå så langt at de brukes til langtur. I kjølvannet er en ny «angst» i ferd med å ta over for rekkeviddebekymring.

19.09.19 16:15

Hele 96 prosent av elbileiere i enebolig lader hjemme minst én gang i uka, mens det samme gjelder 65 prosent av dem som bor i leilighet. Færre lader på jobb.

Det viser tall fra en spørreundersøkelse gjennomført i forbindelse med forskningsprosjektet ELAN (Electromobility Lab Norway), ledet av Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les også: Norsk forsker i strupen på Tesla-eiere: Vil halvere bensinavgiften

Klikk på bildet for å forstørre.  

Ni av ti med elbil lader bilen først og fremst hjemme. På langtur er det imidlertid et annet behov som dukker opp. Foto: Lars Wærstad

Hjemmelading holder – som oftest

– De fleste klarer seg med hjemmelading, over 90 prosent lader hovedsakelig hjemme, sier forskningsleder Erik Figenbaum ved TØI til Dagsavisen.

– Arbeidsplasslading vil i framtiden først og fremst være et poeng for dem som ikke kan lade hjemme, eventuelt har svært lang pendlingsavstand, samt dem som har de eldste bilene

I snitt lader elbileiere 4,4 ganger hjemme i uka og 1,1 ganger på jobben.

Les også: Nå blir det priskrig på elbil

Klikk på bildet for å forstørre.  

Ladetilgangsangst: Flere og flere elbiler begynner å gå så langt at de brukes til langtur. I kjølvannet er en ny «angst» i ferd med å ta over for rekkeviddebekymring. Foto: Lars Wærstad (Nettavisen)

Ladetilgangsangst

Figenbaum mener det er viktig med praktisk tilrettelegging for hurtiglading, med tilgang til arealer å sette ladere på, for eksempel ved parkeringshus, kjøpesentra og kommunale anlegg som idrettslag.

Les også: Volvo: – Tesla ligger milevis foran alle når det gjelder energieffektivitet

Han sier at fenomenet «ladetilgangsangst» eller «ladekøangst» er i ferd med å overta for den gamle rekkeviddeangsten.

– Lang rekkevidde medfører at flere tar elbilen på langturer, også på de dagene med mest trafikk, og da blir ladekø og angst for dårlig ladetilgang en ny utfordring, påpeker Figenbaum.

18 prosent av elbileierne opplever ladekøer «ofte eller alltid» på lange reiser.

Vil sende regningen til Statens vegvesen

Virke KBS organiserer landets bensinstasjoner. De mener myndighetene sitter med nøkkelen for å kurere rekkevidde- og køladeangsten knyttet til elbiler ved å legge til rette for at det blir lønnsomt for landets bensinstasjoner å etablere et bedre hurtigladetilbud langs vei, og spesielt i distriktet.

– I dag medfører krav til anleggsbidrag og en høy effektavgift at det ofte er direkte ulønnsomt å etablere ladestasjoner der folk bor og ferdes, sier leder Iman Winkelman i Virke KBS til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Iman Winkelman leder Virke KBS, som organiserer landets bensinstasjoner. Han mener staten bør tilrettelegge for lading langs veien ved å ta en større del av regningen ved å bygge hurtigladestasjoner. Foto: Virke

Anleggsbidraget er utgifter til graving, kabling og trafostasjoner som mange steder må på plass før man kan sette opp hurtigladere. Effektavgiften er en avgift som kommer i tillegg til ordinær pris på strøm, og som påløper dersom man utnytter mer enn viss effekt i nettet.

– Avgiften ødelegger for lønnsomheten gjennom at den innebærer en høy fast kostnad for de som tilbyr hurtiglading uavhengig av hvor mange ladinger som finner sted. I praksis kan én lading av en Tesla medføre at man ryker på en fast kostnad på flere tusen kroner for bensinstasjonen som tilbyr hurtiglading, hevder Winkelman.

Organisasjonen ønsker at staten skal ta en større del av regningen gjennom Statens vegvesen slik Nye veier gjør det i forhold til bygging av nye veier.

– Myndighetene har satt seg høye ambisjoner når det gjelder vekst i antall lavutslippskjøretøy. Det er derfor også rett og rimelig at myndighetene tar på seg et større ansvar for å sørge for at de som investerer i elbiler, kan lade denne når de er på langtur. Ved å kurere rekkeviddeangsten rydder vi unna en viktig barriere som står i veien for at flere vil investere i kjøretøyene myndighetene ønsker flere av, sier Winkelman.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag