Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Laura gikk drastisk ned i vekt - norske eksperter advarer

Sist oppdatert:
Takket være styrketrening og et godt kosthold, mistet kanadiske Laura Micetich 54 kilo på ett år. Eksperter er skeptiske til en så drastisk endring.

I 2013 veide hun 136 kilo, og foreldrene til Laura Micetich (27) begynte å bli bekymret over helsen til datteren, skriver nettstedet Popsugar.

Etter å har prøvd ulike dietter og treningsprogram uten resultat, begynte Micetich å undersøke muligheten for slankeoperasjon. Hun fant fort ut at det krevde at hun la om livsstilen sin fullstendig etterpå.

For å se om hun kunne klare dette, bestemte seg for å prøve i 30 dager - før konsultasjonstimen for operasjon.

Nytt liv med rask vektnedgang

- Det som begynte som et forsøk på å gjennomføre de nødvendige endringene, vokste raskt til en intens kjærlighet for helse, fitness og ernæring, sier Micetich til Popsugar.

Hun begynte å gå på treningsstudio, løfte vekter og spise ren mat som var skreddersydd til kroppens behov. Hun mistet ni kilo den første måneden, og bestemte seg for å fortsette med den nye livsstilen - uten slankeoperasjon.

LES OGSÅ: Ny forskning: God kondisjon kan halvere risikoen for hjerteinfarkt

Akkurat hvilken kostholdsplan hun fulgte, er ikke kjent. Men etter resultatene å dømme, har hun nok vært relativt streng på kjøkkenet. Selv skriver hun at hun kuttet ut all fast food, og erstattet det med sunne alternativer. På ett år - mellom 2013 og 2014 - rant 54 kilo av kroppen hennes. I årene etter har vektnedgangen variert, men hun har fortsatt å trene styrke.

I dag spiser hun fem til seks små, proteinrike måltid om dagen, med mye grønnsaker og rene kilder av fett og/eller karbohydrater. En gang i uken kan hun unne seg noe godt.

Etter fire år med trening og strengt kosthold fikk hun en helt ny kropp:

Kostholdet er avgjørende

MER MAT: Kristoffer Toldnes Cumming sier at kroppen trenger mer mat når man trener mye, så hvis du begrenser inntaket kan du også risikere å tape muskelmasse.

Hvis målet er å gå ned i vekt, er ikke styrketrening i seg selv nok, understreker norske eksperter.

- Forskning viser at det er nærmest umulig å trene seg slank, det ser vi i all mulig statistikk. I USA har de kjempestore databaser som viser at overvektige mennesker ikke går ned i vekt av å bare trene. Det er kostholdet som er avgjørende.

Det sa Kristoffer Toldnes Cumming som er postdoktor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole til Nettavisen i desember.

LES MER: Utholdenhetstrening vs. styrketrening: Hva forbrenner mest?

Nå får han støtte fra muskelfysiolog og personlig trener, Helene Høimyr.

- Kosthold har enormt mye å si, spesielt for overvektige. Det er lurt å sette seg ned og få en oversikt over det du spiser, for så å kutte unødvendige kalorier du får i deg i løpet av en dag, sier hun.

- Kroppen må tilvennes

Har du ikke trent på lenge, men ønsker å gå ned i vekt? Da bør du ikke gå like drastisk til verks som den kanadiske jenta, skal vi tro ekspertene.

HELENE HØIMYR er muskelfysiolog og personlig trener.

- 54 kilo i vektnedgang på ett år er veldig mye. Det er mer enn ett kilo i uken, mens det som er anbefalt er et halvt kilo i uken, sier hun.

LES OGSÅ: Kartlegger nordmenns kosthold: Helsedirektoratet har fire bekymringer

Høimyr legger til at det ikke er noe i veien for å endre livsstilen totalt, men det er viktig å få kostholdsveiledning slik at du ikke kutter ut nødvendige energikilder. Samtidig bør du ta det rolig når du begynne å trene.

- Har du høy kroppsvekt, krever det mye for kroppen å bli vant med trening. Hvis du er utrent og begynner for hardt, kan du få belastningsskader, advarer hun.

LES OGSÅ: Ett fett om du velger lavkarbo eller lavfett

- Viktig for hjertet

Legger du om kostholdet og begynner å røre på deg, vil du raskt kunne merke nedgang i vekt. Gjør du som Micetich og kun fokuserer på styrke, vil det kunne være vanskelig å gå ned i vekt.

- Det krever mye å balansere et lite energiinntak med bygging av muskler, sier Høimyr.

Styrketrening som involverer de store muskelgruppene vil imidlertid øke forbrenningen mer enn styrkeøkter som ikke gjør at pulsen din øker noe særlig.

LES OGSÅ: Ny studie: Denne treningen forbrenner flest kalorier

Muskelfysiologen og PT-en forklarer at utholdenhetstrening vil kunne være mer effektivt enn styrketrening.

- Oksygenforbruket reflekterer energiforbruket, som vil si at du forbrenner mer energi desto mer oksygen du puster inn og ut, sier hun, og legger til:

- Det er viktig med utholdenhetstrening for å styrke hjertet og lungene, og øke oksygenopptaket. Det vil gi deg bedre helse.

Start på nytt hver dag

Laura Micetich spiser fremdeles sunt og trener jevnlig, og er til inspirasjon for sine 357.000 følgere på Instagram.

- Start hver dag med blanke ark. Hvis du mister en dag med trening, har en dårlig økt eller spiser godteri - våkne opp og start helt på nytt, oppfordrer hun gjennom nettstedet Popsugar.

LES OGSÅ: Barry's Bootcamp begynte som «Hollywoods best bevarte hemmelighet»: - Du skal ikke vite helt hva som kommer

Dette rådet var det som hjalp henne med motivasjonen under livsstilsendringen. Det å starte hver dag med blanke ark, og fokusere på å være snill med seg selv, endret alt.

Nytt år og nye muligheter - kanskje Laura kan inspirere deg til å starte et nytt og bedre liv i dag? Slik ser Micetich ut i dag:

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!