RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 -  Det er et energisluk å prøve og ha kontroll på noe som er ukontrollerbart og derfor må vi være mer kritiske til tankene våre, mener lege og professor emeritus Ingvard Wilhelmsen.
 -  Det er et energisluk å prøve og ha kontroll på noe som er ukontrollerbart og derfor må vi være mer kritiske til tankene våre, mener lege og professor emeritus Ingvard Wilhelmsen. (Foto: Kristin Torsteinsen)

Lege Ingvard Wilhelmsen:  - Altfor mange «duller» med unødvendige bekymringer

Sist oppdatert:
Du må akseptere at du ikke har kontroll over livet. Først da kan du bli sjef i eget liv, mener professor emeritus Ingvard Wilhelmsen.

Ingvard Wilhelmsen er kjent for sine humoristiske og inspirerende foredrag. Lenge jobbet han som professor ved Universitetet i Bergen, og drev i tillegg landets eneste klinikk for hypokondere, Hypokonderklinikken.

Fortsatt driver han klinikken en gang i uken, men han har også et viktig budskap til oss alle.

 - De fleste tankene våre er jo bare tull. Tanker der vi bekymrer oss for ting som aldri kommer til å skje i virkeligheten. Det er jo tenkte problemer de fleste går i terapi for, ikke faktiske, sier han.

Wilhelmsen tror mange av oss trenger å endre holdninger til tankene våre og slutte å bruke så mye energi på det vi ikke kan gjøre noe med. Først da kan vi bli sjef i eget liv, mener han.

På telefon fra Bergen forteller han til Nettavisen at han akkurat har holdt et foredrag for Utdanningsforbundet.

- Folk som har hatt flyskrekk forteller at de har begynt å fly igjen, og andre kan fortelle at de ikke lenger er så bekymret for barna, sier han om tilbakemeldingene han kan få etter foredragene sine.

Fakta: Gullkorn fra Ingvard Wilhelmsen:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Wilhelmsen er i sine foredrag kjent for å lire av seg morsomme historier fra legekontoret og kommer gjerne med humoristiske og varme resonnementer:

«En mor pusta lettet ut da sønnen ringte og fortalte at han hadde landet i Thailand. Det var vel heller da hun skulle begynt å engste seg.»

Mange husker kanskje den om jogging også:

«Joggerne lever litt lengre enn de som ikke jogger. Men kanskje ikke lengre enn tiden de jogger. Så de bør i hvert fall like å jogge.»

I bøkene til Wilhelmsen er det også mange faglige gullkorn:

«Tanker er tanker. De er ikke farlige, og de er heller ikke alltid sanne. En av de sentrale, enkle læresetningene i kognitiv terapi er: «En tanke er ikke en sannhet.»»

- Start med å endre holdningene dine

Legen og psykiateren forteller at mange bekymrer seg for fortiden og at mennesker som har opplevd noe vondt og vanskelig, på et tidspunkt må endre holdningene til bekymringene sine.

- Alt for mange duller med vanskelige tanker de ikke kan gjøre noe med. Jeg pleier å si at når man har bearbeidet nok, så er det lurt å endre holdningene til de vanskelige tankene. Hvis du ønsker det selv, sier han.

Og legger til:

- Det er ikke viktig for meg at du endrer holdningene dine. Men om du vil nå et mål, komme deg videre og ha mindre bekymring i livet, så kan du begynne med å endre disse holdningene.

- Ikke ta tankene dine så alvorlig

Wilhelmsen holder nå en rekke foredrag for næringslivet, der han møter advokater, helsefolk, leger og psykologer rundt om i Norge.

- Mange bruker altfor mye tid på unyttig tankevirksomhet. Problemet er at mange har katastrofetanker rundt ukontrollerbare ting og da kommer man ingen vei, sier han.

- Hva kan man gjøre med det?

- Vi må ikke ta tankene våre så alvorlig. Vi må akseptere at de kommer, men gå videre, ikke gi tankene så mye plass. Misforstå meg rett, jeg er for angst og bekymring. Bekymringen vår identifiserer fare og angsten kan være en venn i nøden. Hadde vi ikke hatt angstreaksjonen ville vi omkommet i første lyskryss, ler han.

Han mener man derfor ikke trenger å kureres for all angst. Bare den unødvendige.

- Angstreaksjonen og binyreaktiveringen må ikke være påskrudd til enhver tid. Vi må lære oss at det fins så mye i livet vi ikke kan kontrollere og derfor ikke kan ha kontroll over.

- Et energisluk å skulle ha kontroll over alt

Han mener noen av oss ikke aksepterer at vi er dødelige og ikke kan ha kontroll på hva vi skal dø av.

- Ofte kan det være lurt å bekymre seg, men ikke av gale grunner. Det er et energisluk å prøve og ha kontroll på noe som er ukontrollerbart og derfor må vi være mer kritiske til tankene våre. Selv om vi er redde for å fly så kan vi velge å tro at flyet lander og at alt går bra. Men vi kan ikke vite det helt sikkert, vi har aldri hundre prosent kontroll. Mange ulykker skjer i hjemmet, men hva skjer hvis vi hver dag er redd for alt som kan skje?

- Hva er den største bekymringen folk flest har?

- Mange kan bekymre seg for hva andre mennesker syns om dem. Når jeg spør om det er viktig hva andre syns om dem, svarer noen: «Ja, det er viktig.» Problemet er at du får aldri vite det. Du kan tippe og du kan tolke, du kan til og med spørre. Men svaret du får, trenger ikke å være sannheten. Du må bare innse at du egentlig aldri får vite det.

- Hvordan kan man da bli kvitt bekymringen?

- Du må finne ut hva du vil mene om deg selv. Selvfølgelig ikke helt ukritisk, men finn selv ut hva du tenker er positivt og negativt ved deg selv. Start der og tenk på om du vil og trenger å endre deg.

«Vil du gjerne at det skal være vanskelig?»

Professoren forklarer at vi i mye større grad trenger å velge hvilke tanker vi gir plass.

- Vi har selv ansvar for hvilke tanker vi handler på. Plasser de tankene som ikke er nyttige på et sidespor, men aksepter at de kommer. Det høres så enkelt ut, sier mange. Da pleier jeg å svare: - Beklager, vil du gjerne at det skal høres vanskelig ut? ler han.

Lenge jobbet han med hypokondere.

- De fleste jeg hadde i behandling ble friske. Det handler om å være villig til å være dødelig. Du vet aldri hva du skal dø av og det går ikke an å forberede seg på det. Tenk om du forbereder deg på å dø av feil sykdom, ler han.

- Det er ikke særlig nyttig. Tanker er bare hendelser i sinnet, og når du først aksepterer og er villig til å være dødelig, kan du skifte fokus og fokusere på livet.

- Øv deg til det sitter

Mange av de han behandlet forstod ikke selv hvilke holdninger de hadde.

- Første skritt er da å hjelpe dem til å se holdningene sine. Bare ved å si det høyt, forstår mange at det bare ikke holder, at det høres sykt ut. Hvis man da ikke vil gå rundt med syke holdninger, må man identifisere hvilke tanker man ikke vil dulle med lenger og ta et oppgjør med seg selv, ved å bestemme selv hva du vil bruke kreftene dine på. Så må du øve deg til det sitter, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere