Britiske BAE Systems, Europas største forsvarsbedrift, har i lang tid utviklet et eksperimentelt, ubemannet fly kalt MAGMA.
Flyet omtales som «klaffe-fritt». Det vil si at det ikke har bevegelige deler som hale- og vingeror som andre fly, men isteden manøvrerer ved å presse ut luft i høy hastighet.
MAGMA er utviklet i samarbeid med Universitetet i Manchester, og har nå gjennomført en vellykket prøveflygning over Llanbedr Airfield vest i Storbritannia.
– For første gang i luftfartshistorien har det lykkes å manøvrere et fly i luften ved hjelp av supersonisk blåst luft. Dermed fjernes behovet for komplekse, bevegelige styringsmekanismer, uttaler våpenprodusenten i en pressemelding.
Tryggere, billigere - og mer stealth
BAE Systems har utviklet teknologien for å bedre ytelsen og kontrollen i fly.
Ved å erstatte bevegelige deler med «luftblåsere» har ingeniørene skapt et fly som skal være lettere, mer pålitelig og rimeligere å drifte.
BAE Systems har utviklet flere våpen og vært involvert i en lang rekke forsvarsprosjekter inkludert F-35, Eurofighter Typhoon, forskjellige skytevåpen, stridsvogner og ikke minst USAs futuristiske jagerskip i Zumwalt-klassen.
Med MAGMA håper selskapet å forbedre framtidige flys stealth-egenskaper.
Teknologien kan gjøre flyene enda vanskeligere å oppdage på radar ettersom den minimerer antallet åpninger og kanter som gjør dagens militære fly mer synlige. Teknologien kan komme til å bli benyttet i utviklingen av et «Future Combat Air System», melder BAE Systems.
Fra konsept til teknologi
– MAGMA er et utmerket eksempel på hvordan samarbeid med kloke hoder ved britiske universiteter kan resulterer i banebrytende forskning og innovasjon, sier sjefteknolog Julia Sutcliffe ved BAE Systems Air i en kommentar.
Hun understreker at samarbeidet forvandlet en idé til en teknologi i løpet av måneder.

USAs «apokalypse-maskin» kan utslette hele kontinent
Med MAGMA har våpenprodusenten testet to teknologier:
«Wing Circulation Control»: Dette er smale luftehull på vingene hvor en normalt finner balanserorene. Ved å blåse ut luft i overlydshastighet endrer luften som beveger seg over vingen retning, og dermed kan flyet svinges og styres.
«Fluidic Thrust Vectoring»: Luftehull i bakkant av jetmotoren som kan kontrollere vinkelen på skyvekraften ut av flyet, som igjen gjør at flyet kan manøvreres.

Russlands nye superfly er en fryktinngytende krigsmaskin. Men det har et alvorlig problem
