Det har svingt mye for Mercedes i det norske markedet de siste årene. Etter mange tunge år, fikk de en solid opptur med ladbare hybrider og ikke minst den elektriske utgaven av flerbruksbilen B-Klasse.

Så bremset det kraftig opp igjen da B-Klassen etter relativt kort tid forsvant som elbil. Så avsluttet Mercedes også produksjonen av første generasjons ladbare hybrider.

Fjoråret ble tungt for merket her hjemme. Men i år har det snudd, og så til de grader. Salget er opp 81.9 prosent etter årets fire første måneder.

Denne Mercedesen setter rekord i rekkevidde

Nummer 9 i Norge

Bare Audi av de andre bilmerkene på topp 10 kan overgå dette. Der sørger til gjengjeld rekordsalg av elektriske e-tron at totalsalget øker med svimlende 176,4 prosent.

Hos Mercedes er det flere modeller som bidrar til storsalget. De har ingen biler som skiller seg klart ut, her er det mange som bidrar.

2.055 nordmenn har blitt eier av en helt ny Mercedes så langt i år. Det gir merket en markedsandel på solide 5,2 prosent, med det er de nummer ni på registreringsstatistikken her hjemme.

Elektrisk B-Klasse: Ikke rart dette er en storselger

Fikk en trang start

I Norge handler veldig mye nå om elektrifiserte biler. I april var 70 prosent av alle nyregistrerte biler enten helelektriske eller ladbare hybrider. Og her treffer Mercedes nå markedet perfekt, med en skikkelig elektrisk offensiv.

Den elektriske SUV-en EQC fikk en trang start i Norge. Broom kjenner til at veldig mange kunder har vært frustrert over utsatte leveringer og forsinkelser. Men utover i 2020 har det endelig begynt å komme brukbart med biler til landet.

I tillegg nyter Mercedes nå godt av en omfattende satsing på nye, ladbare hybrider. Her har det kommet mange nye modeller.

Elbil på vei, se hva Petter oppdaget utenfor kjøpesenteret

Går lenger

Familie-SUVen GLC er en av bilene som har kommet i ny versjon. Den var en storselger da den første gang kom som ladbar hybrid, og det var et stort tap for Mercedes her hjemme da den forsvant og ikke ble umiddelbart erstattet.

I tillegg har Mercedes lansert nye og ladbare utgaver av en rekke øvrige modeller. Felles her er at de går betydelig lengre enn første generasjon ladbare modeller. Mercedes satser også på flere drivlinjer, de har ladbare hybrider med både bensin- og dieselmotor. Det siste er kjempesmart for de som har mye langkjøring.

Høy premium-faktor

Med den kraftige økningen, er det tyske premium-trekløveret Audi, BMW og Mercedes nå alle inne på topp ti blant de mest solgte bilmerkene i Norge. Det gjør oss til et skikkelig annerledes-land på bilsalg.

Mens Audi så langt er på andreplass, holder BMW fjerdeplassen. Hos BMW er den særpregede elbilen i3 storselgeren.

Den er på åttendeplass over de mest solgte personbilene, det er en svært sterk prestasjon av en bil som nå begynner å trekke på årene.

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.