Verdens største produsent av klokker er uten tvil sveitiske Rolex. De har kanskje også verdens lengste venteliste på klokker. Alle vil ha en, men alle har ikke råd til å kjøpe en eller har muligheten.

Det som gjør dem så spesielle og dyre er nøye utvalgte materier og fokus på hver eneste lille detalj. Å eie en er selve definisjonen av luksus.

Det er ventelister på flere år for enkelte av modellene. De mest populære sportsmodeller gjort i stål, GMT-Master II, Explorer og Submariner, må du nesten spørre om få lå lov til å sette deg på venteliste i to år.

Skal du virkelig investere i en Rolex, er det vintage modellene du bør gå for. Eldre klokkemodeller stiger nemlig i verdi over tid. Historisk har Daytona kjøpt på tidlig 70-tallet vært mest vellykket investeringsmessig, men skal du investere i en nå, kan noen av klokkene som ble laget på 90-tallet ha oppsving i verdi i fremtiden, skriver Kapital.no.

Leter du etter en sofistikert, vintage Rolex-klokke til kvinnen i ditt liv, eller vil du sette deg på en venteliste til en av de nyere modellene? Disse to anerkjente nettbutikkene fører Rolex i Norge:

Miinto: Vintage Rolex

Miinto har samlet et stort utvalg fra de beste vintage butikkene i landet for å gi deg direkte tilgang på skattene man ellers aldri ville funnet.

I vintage avdelingen finner du en rekke vintage klokker fra Rolex til dame. Disse kan du få fra 25 000 og oppover. Modellene under her er fra 2000-tallet

Sjekk hele utvalget her

Rolex Lady-datejust - Rolex Datejust - Rolex Oyster

Urverket: Nye modeller

Visse modeller har så begrenset antall at kun et fåtall aktører i verden har tilgang til dem. Urverket har ofte muligheter til å ta inn modeller som vanlige butikker sjelden får muligheten til å kjøpe inn. Nå har Urverket flere modeller med 6 til 12 månders venteliste.

Sjekk hele utvalget her.

Rolex Datejust 41 - Rolex Datejust 36 - Rolex Cosmograph Daytone

Tips: For å gjøre Rolex-opplevelsen enda bedre, kan du lære deg historien om den første vanntette klokken med denne boka fra New Mags.

Fra hestekjerre til millionimperium

Som 24 åring grunnla tyskfødte Hans Wilsdorf et selskap i London som spesialiserte seg på distribusjon av ur. Det startet med at han begynte å drømme om en klokke på håndleddet. Armbåndsur var ikke veldig presise den gangen, men Hans Wilsdorf forutså at de ikke bare kunne bli elegante, men også pålitelige.

For å overbevise kundene, utstyrte han klokkene med små, veldig presise bevegelser produsert av et sveitsisk urmakerfirma i Bienne.

Navnet Rolex har en annen historie. Det sies at Wilsdorf ville at klokkene skulle bære et navn som var kort, lett å si og huske på et hvilket som helst språk, og som så bra ut på urbevegelser og urskiver.

Han prøvde å kombinere alfabetet på ulike måter. En dag hvisket noen navnet "Rolex" inn i øret hans mens han satt seg på en større hestevogn med andre passasjerer.

Kilder: Rolex.com/Wikipidia/Kapital