Etter bare seks år er det slutt for BMWs første sports-hybridbil i8. Den kom på markedet i 2014, og fikk umiddelbart massiv oppmerksomhet.

Kanskje mest av alt på grunn av designet, som ingen annen serieprodusert BMW-modell har matchet.

Selv om i8 har solgt greit i sin klasse, ble det klart allerede i fjor at sportsbilen skal fases ut i år.

Opprinnelig var planen at det siste eksemplaret skulle rulle fra samlebåndet tidligere i vår. Koronakrisen og stengte fabrikker satte imidlertid en stopper for det.

Avslutter med spesialutgave

Først i forrige uke, 11. juni, ble det klart at den aller siste i8 har forlatt BMWs Lepzig-fabrik. Ifølge Bimmertoday er den siste bilen en roadster-utgave i Portimao-blå.

BMW har tidligere annonsert at de siste eksemplarene av i8 kommer i en spesialutgave – som produseres i et svært begrenset antall. Nærmere bestemt 200 biler.

Modellen får navnet Ultimate Sophisto Edition. Her er det kun foretatt enkelte visuelle forandringer. Blant annet spesiallakk på karosseri og felger.

På innsiden understreker BMW at det er snakk om en limited-utgave, ved å stemple produksjonsnummeret både i midtkonsollen og ved døren.

Nå er det snart slutt for BMW M2 også – i vår del av verden

25.000 eksemplarer

Teknisk og mekanisk er det ingenting som skiller Ultimate Sophisto Edition-utgaven med dagens i8.

Det vil si at drivlinjen er akkurat den samme, nemlig en 3-sylindret 1,5-liters bensinmotor, som får bistand fra en elmotor.

Samlet systemeffekt er 374 hk og 570 Nm. 0-100 km/t er i mål på 4,6 sekunder i roadsterutgave.

Siden introduksjonen i 2014 er det produsert rundt 20.500 eksemplarer av BMW i8, fordelt mellom coupé og roadster-versjonen.

Nå er det altså slutt, men bilene kommer utvilsomt til å leve lenge på veiene fremover. At i8 også får en god spalteplass i historiebøkene, er det heller ingen tvil om.

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.