*Nettavisen* Livsstil.

Nå har Tesla gått fra katastrofe til jubel

Model 3 innvendig

Tesla Model 3 har vært en gedigen salgssuksess for Tesla i Norge, men veksten har ført til betydelige voksesmerter. 

Jojo-effekt på Norsk kundebarometers liste. Tesla har gått fra jubel til katastrofe og tilbake til jubel.

Det var, for å si det forsiktig, ingen jubel hos Tesla i fjor da Norsk kundebarometer la frem sin oversikt over hvilke selskaper i Norge som har de mest fornøyde kundene.

I 2018 hadde Tesla Norges fjerde mest fornøyde kunder, helt uavhengig av bransje, på en toppliste som var tungt preget av nettopp bilmerker.

Test: Tesla Supercharger v3: Knuser konkurrentene

Kundestorm

Men året etter gikk ting skeis. Selskapet stupte fra 4. til 51. plass.

Tesla hadde stått i en kundestorm uten sidestykke på grunn av et service-apparat som ikke klarte å henge med i svingene.

Samtidig som gamle kunder var misfornøyde, fikk nye kunder en litt småkaotisk opplevelse da selskapet pøste ut den nye «folkebilen» Model 3 i et tempo vi aldri har sett i Norge før.

Teslas toppsjef Elon Musk kom til Norge for sikre at problemene ble løst opp i.

– Nedgangen i fjor henger sammen med flere ting. Den viktigste forklaringen er at vi undervurderte etterspørselen etter elektriske, familievennlige familiebiler. Vi hadde en periode med voldsom vekst, lange ventetider på service og dårlige kundeopplevelser, sier en åpenhjertig Even Sandsvold Roland til Nettavisen.

Han er Tesla informasjonssjef i Norge.

Les også: SSB: Andelen elbiler har økt med over 33 prosent. Diesel er fremdeles størst

– Elon var i Norge for å følge opp prosesser som allerede var i gang. Vi hadde sett dette en stund, men det å skaffe eiendom og rekruttere de rette menneskene tar tid.

Les også: Elon Musk bryter koronareglene for å åpne Tesla-fabrikk: – Skal noen i fengsel, så ber jeg om at det er meg

Har økt service-apparatet betydelig

Han forteller at de har tredoblet antall servicearbeidere siden 2016, og at man bare i år har åpnet tre nye servicesentre.

Tiltakene har åpenbart hatt effekt, for i 2020-utgaven av Norsk kundebarometer hopper Tesla opp 35 plasser, og ender på en 16. plass. Med det har de med minst mulig margin passert Audi, som i fjor hadde 6. plassen.

Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at Tesla, trass i de dårlige resultatene i fjor, ifølge undersøkelsen har de mest lojale kundene i undersøkelsen.

– Nå har det vært veldig jojo, hvor skal dere ligge?

– Vi står i en spesiell situasjon. Vi bruker ikke reklame og er helt avhengig av at kundene er fornøyde. Vi hadde ikke slått oss til ro om vi ikke hadde ligget på førsteplass, sier Roland.

Les også: Nå har Audi tidenes salgsøkning i Norge

Toyota på en klar topp

Av bilmerkene er det likevel - igjen - Toyota som har de mest fornøyde kundene, med en kundetilfredshet på 82,6, etterfulgt av BMW med 81,2 og Volvo på 80,0.

Klikk på bildet for å forstørre. Norsk kundebarometer 2020, bransje Bilforhandler

Norsk kundebarometer 2020, bransje Bilforhandler

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag