(Melk & Honning): Takket være Alessandro Micheles (48) eksentriske univers, har Gucci toppet listen over de mest ettertraktede merkene i verden to år på rad. Det kunne det italienske it-merket takke blant annet Harry Styles (27) og samarbeidet med The North Face for.

Det er søkemotoren Lyst som hvert kvartal måler de mest etterspurte motemerkene og produktene i verden. Målingen baserer seg blant annet på shoppingvaner og Google-søk.

Les også: Kraftig seerfall for «Ex on the Beach»

Nå er tallene for tredje kvartal her, som gjelder for juli til og med september, og denne gangen er det Balenciaga som topper listen.

Flere kjendiskunder

Det er imidlertid ikke første gangen det populære merket forbigår Gucci på målingen.

Det franske motehuset kapret andreplassen tidligere i år, og ifølge Sourcing Journal sikret luksusmerket seg plassen ved å vekke interessen til både moteinteresserte og gamere med sin nyeste visning som hadde form av et videospill – med flere norske modeller i line-upen.

Les også: Dette sier prinsesse Märtha Louise om døtrenes suksess: – Har ikke «pushet» dem

Balenciaga gjorde i år comeback med haute couture etter 53 års pause, og teamet opp med både gaming-giganten Fortnite og Kanye West for lanseringen av albumet hans, «Donda». Dette i tillegg til rød løper-synligheten, er grunnene til at merket gikk til topps på målingen, ifølge The Lyst Index.

Kjendiser og stjerner som Kim Kardashian og Rihanna valgte luksusmerket da de gjestet Met-gallaen. Noe som genererte utallige komiske memes og poster på sosiale medier, påpeker målingen.

Kim Kardashian-favoritt

Søk etter Balenciaga skjøt i været med hele 505 prosent etter den berømte motefesten i New York i september.

Kim Kardashian dukket som kjent opp inkognito i et helsort antrekk signert kreativ direktør Demna Gvasalia. Og denne helt spesielle detaljen ved looken hennes kostet over 85.000 kroner.

Les også: «Paradise Hotel» gjør drastiske endringer

Det Paris-baserte motehuset som ble grunnlagt i 1919 av Cristobal Balenciaga i Spania, er ikke fremmed for å følge med i tiden. Tidligere i år annonserte merket at de dropper bruk av ekte pels.

Tidligere denne måneden stjal merket med Demna Gvasalia i spissen showet da de inviterte til en SS22-visning utenom det vanlige. Merket viste en spesialepisode av «The Simpsons», der Demna og Balenciaga-teamet tar med seg hele Springfield til Paris.

Mens Gucci denne gangen gikk ned til en andreplass på Lyst sin måling, fikk Dior en tredjeplass, Prada fjerde, Louis Vuitton femte, Nike sjette, Bottega Veneta syvende, Versace åttende og Fendi niende, mens Saint Laurent havnet på tiendeplass.