NASA har publisert bilde av Ceres' fjell Ahuna Mons «lik ingenting menneskeheten har sett tidligere»

Dvergplaneten Ceres har har fått forskerne til å klø seg i hodet ved flere anledninger. Nå kan de ha en forklaring på det høyst uvanlige fjellet Ahuna Mons.

24.06.19 14:23

Mellom planetene Mars og Jupiter løper det såkalte Asteroidebeltet bestående av hundretusenvis, kanskje millioner av asteroider.

Den største av alle asteroidene kalles Ceres, og er så stor at den er asteroidebeltets eneste identifiserte dvergplanet. Ceres har en diameter på om lag 975 kilometer.

Men det er ikke det eneste som skiller seg ut med dvergplaneten.

Ceres er også hjemmet til Ahuna Mons, det høyeste fjellet på en asteroide vi kjenner til. Det er omtrent 5000 meter høyt, og reiser seg plutselig opp fra en ellers jevn slette.

AHUA MONS: Det gigantiske fjellet Ahuna Mons rager 5000 meter til «værs» på dvergplaneten Ceres. Formasjonen er så spesiell at NASA beskriver det som «ulik alt annet menneskeheten noen gang har sett». Foto: NASA

Størrelsen på fjellet er ikke det eneste som skiller seg ut med Ahuna Mons.

Den amerikanske romorgansiasjonen NASA holder ikke tilbake i sin beskrivelse av formasjonen, og omtaler den som «ulik alt annet menneskeheten noen gang har sett».

Les også: Arv skaper stadig større konflikter i norske familier. Slik unngår dere de verste tabbene (+)

Skråningene består for eksempel ikke av gamle kratere, men unge, vertikale striper som får fjellet til å nærmest skinne. Forskere har klødd seg i hodet i forsøk på å forklare hvordan denne formen har oppstått.

Nå kan de ha en forklaring.

SKINNENDE FJELL: Det 5000 meter høye fjellet Ahuna Mons lyser opp på overflaten av dvergplaneten Ceres. Det høyeste fjellet på jorden er 8848 meter høyt. Foto: NASA

Den nye hypotesen er basert på utallige tyngdekraftsmålinger, skriver NASA.

Teorien er at en gigantisk boble av søle oppsto inne i planeten og tvang seg ut i svakt punkt i overflaten – rikt på salt som reflekterer lyset - og deretter frøys.

De skinnende stripene antas altså å bestå av det samme materialet som Ceres' berømte lysende flekker.

Bildet NASA har publisert er basert på overflatekart konstruert ved hjelp av data og fotografier fra romsonden Dawn. Dawn ble skutt opp i 2007, og nådde fram til Ceres i 2015 etter først å ha fotografert asteroiden Vesta.

I 2018 gikk sonden tom for drivstoff, men går fremdeles i bane rundt dvergplaneten.

DVERGPLANET: Ceres (nede til venstre), månen og jorden i skala. Foto: Wikimedia Commons

TETT I TETT, MEN ... Kartskisse av asteroidebeltet (i hvitt) og dets plassering mellom banene til Mars og Jupiter. Foto: Wikimedia Commons

En dæsj trivia til slutt: Det er populært å fremstille asteroidebeltet som tettpakket av stein, men i virkeligheten fremstår det som nærmest tomt på grunn av de enorme avstandene i rommet. Du skal med andre ord sikte godt for å treffe en asteroide.

Den totale massen av beltet er anslått til å være på om lag fire prosent av månen. De fire største objektene – Ceres, 4 Vesta, 2 Pallas og 10 Hygiea – står for halvparten av massen, og Ceres utgjør en tredjedel av denne igjen, ifølge Wikipedia.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.