*Nettavisen* Livsstil.

NASA kan ha oppdaget beboelig planet på størrelse med jorden – og den er nær

NASA har oppdaget en potensielt beboelig eksoplanet på størrelse med jorden, og den ligger «bare» 100 lysår unna jorden.

07.01.20 13:43

Via planetjegersatellitten TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) har NASA oppdaget en planet på størrelse med jorden som kan være beboelig.

Det melder romfartsorganisasjonen på sine nettsider.

Planeten går i bane rundt stjernen TOI 700. Den befinner seg i stjernebildet Gullfisken på den sørlige himmelhvelving, ikke mer enn hundre lysår fra jorden. Den har fått det klingende navnet TOI 700 d.

Les også: Kina meldte om «bisarr og uventet» oppdagelse på baksiden av månen – her er bildet av hva de egentlig fant

Spennende funn

TOI 700 er en stjerne på omtrent halve størrelsen av solen og er også omtrent halvparten så varm på overflaten.

TOI 700 d er akkurat så langt unna stjernen at forskerne mener temperaturen på planeten kan bety flytende vann på overflaten.

Funnet er spennende for astronomer fordi det er en av noen få potensielt beboelige planeter som er oppdaget utenfor solsystemet vårt, som tilfeldigvis er på jordens størrelse, skriver CNN.

Les også: Forskere har funnet vann på planet 110 lysår fra jorden

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik visualiserer NASA planeten TOI 700 d. Astrofysikere tror planeten kan ha flytende vann, og være beboelig. Foto: (NASA)

Et lite antall lignende planeter er oppdaget tidligere, først og fremst av romteleskopet Kepler. Dette er Tess-satellittens første oppdagelse.

Skoleelev fant feil

Tess-satellitten ble skutt opp i 2018 for å skanne verdensrommet på jakt etter planeter som er på størrelse med jorda og går i bane rundt nærliggende stjerner.

Tess feilklassifiserte først stjerna TOI 700, slik at planetene dens fremsto større og varmere enn de faktisk er. Feilen ble funnet av amatørastronomer, blant dem skoleeleven Alton Spencer.

– Da vi korrigerte stjernas parametere, så krympet planetens størrelse, og vi innså at den ytterste var omtrent på størrelse med Jorda og innenfor den beboelige sonen, sier Emily Gilbert, student ved University of Chicago, ifølge NTB.