NASA-sjef med oppsiktsvekkende uttalelser om utenomjordisk liv

NASA-topp hevder organisasjonen er nære ved å gjøre «revolusjonerende» funn på Mars, men frykter at jorden ikke er klare for oppdagelsen.

Video: I 2021 skal NASA for alvor begynne å lete etter liv på Mars. En ny rover forlater jorden i 2020, med blant annet et lite helikopter om bord. Se videoen i toppen av artikkelen.

Sjef for planetarisk vitenskap i NASA, Jim Green, sier i et oppsiktsvekkende intervju med den britiske avisen The Telegraph at den amerikanske romorganisasjonen er nære ved kunngjøringer om å finne liv andre steder i rommet – men at menneskeheten kanskje ikke er klare for det.

– Det vil være revolusjonerende. Som da Kopernikus sa «Nei, vi går rundt solen». Fullstendig revolusjonerende. Det kommer til skape en helt ny måte å tenke på. Jeg tror ikke vi er klare for resultatet. Vi er ikke klare, sier Green til avisen.

Les også: NASA skal reise til asteroide med ufattelige verdier

Astronomen Kopernikus snudde som kjent opp–ned på verdensbildet vårt da han i 1543 hevdet at det er jorden som går rundt solen og ikke omvendt. Oppdagelsen førte til at vi gikk fra et geosentrisk verdensbilde til dagens heliosentriske verdensbilde, og la grunnlaget for moderne astronomi.

Green sier at han er bekymret fordi NASA er nære ved å finne liv, men lurer på hva som vil skje etterpå og påpeker at et slikt funn skaper et helt nytt sett med vitenskapelige spørsmål.

– Er det liv som oss? Hvordan er vi forbundet? Kan livet bevege seg fra planet til planet, eller har vi en gnist og akkurat det rette miljøet, og den gnisten genererer liv – som oss eller ikke som oss – basert på det kjemiske miljøet det er i?

Les også: Døde etter 15 år på Mars: Dette var NASA-robotens siste beskjed til forskerne

I 2016 annonserte NASA at de to roverne på Mars, Curiosity og Opportunity, skulle begynne å lete etter tegn på tidligere liv på planeten. Opportunity ble siden ødelagt, mens Curiosity fremdeles er i drift etter mer enn syv år på planeten.

I 2020 sender NASA en ny rover til Mars. Håpet er en vellykket jakt på utenomjordisk liv, blant annet hjulpet av norskutviklet teknologi.

Forsvarets forskningsinstitutt har i samarbeid med en gruppe forskere fra flere land og NASAs Jet Propulsion Laboratories i USA utviklet radaren Rimfax. Den skal sitte på NASAs nye rover og kartlegge lagene under overflaten på planeten for å se etter spor av vann og liv.

Talsmann Allard Beutel sier i en kommentar til Fox News at NASA er spent på både oppdraget til Mars og til andre steder hvor det kan være liv.

– En nøkkelkomponent i NASAs arbeid er å lete etter byggesteinene for liv og tegn på liv andre steder, og vi er opprømte over de vitenskapelige funnene rovere på Mars har gjort og kommer til å gjøre, og er spente på framtidige oppdrag til Europa, Titan og andre steder, opplyser Beutel, og fortsetter:

– Å finne liv andre steder vil være en begivenhet som endrer vår sivilisasjon. Som med alle funn, ville NASA arbeide for å bekrefte og dele verifisert informasjon med verden så snart som mulig.