Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nissan Leaf 62 kWh

Nissan Leaf 62 kWh er lansert - dyrere enn forventet, rekkevidden forvirrer

Nye Nissan Leaf med 62 kWh-batteri får litt oppgradert interiør, men ellers er det under panseret alle nyhetene ligger med ny motor og nytt batteri.
Nye Nissan Leaf med 62 kWh-batteri får litt oppgradert interiør, men ellers er det under panseret alle nyhetene ligger med ny motor og nytt batteri.
Sist oppdatert:
Norges mest solgte bil får både ny motor og nytt batteri.

Onsdag åpner Nissan offisielt for bestilling av den nye versjonen av Leaf med 62 kWh batteri. Dette er 2 kWh større enn forventet - og 22 kWh mer enn det som ble fjorårets desidert mest solgte bil.

Bilen har vært en av de mest etterlengtede bilnyhetene i Norge, men da Nissan slapp den endelige informasjonen var det flere ting som overrasket - og noe er direkte dårlige nyheter.

Les også: Nå avdukes endelig Nissan Leaf med 60 kWh-batteri - og Tesla åpner salget for Model 3

Veldig begrenset tilgang

Nissan har bestemt seg for å bare produsere 5000 biler av introduksjonsmodellen til Europa i år, og alt blir en spesialmodell som det ikke er mye tilpasningsmuligheter på.

Bilen har fått navnet Leaf 3.Zero e+ Limited Edition, og vil være en Tekna-utgave med det meste av utstyr inkludert som standard.

Hvor mange biler som vil komme til Norge er uklart, men Nissan i Norge legger ikke skjul på at de hadde håpet på litt flere biler - og at de vil jobbe for at produksjonen skal økes.

Les også: Test: Hyundai Kona Electric - markedets beste elbilkjøp er umulig å anbefale

Nissan LEAF e+, further broadening the appeal of the worldÕs best-selling electric car*1 by offering a new powertrain with additional power and range. *1 Based on cumulative sales data from December 2010 to December 2018.

Høyere pris enn forventet

Det var før lansering indikert at prisøkningen på bilen med større batteri ville være rundt 45-50.000 kroner.

Når Nissan nå avduker prisen, er den på 373.000 kroner - noe som er 67.000 kroner mer enn den litt oppgraderte 2019-utgaven av vanlig Leaf som slippes i disse dager.

Les også: For første gang på ti år er ikke Golf Norges mest solgte bil

Nissan sier det ikke direkte, men lar det skinne gjennom at de regner med at det vil være god tilgang av 40 kWh-utgaven av bilen, men at det kan bli noe ventetid på storebror. Dette vil være et argument for å hente ut noe høyere marginer.

Rekkevidden overrasker og forvirrer

Bilen har offisielt ikke fått typegodkjenning enda, så de endelige måltallene på rekkevidde er ikke klare.

Men Nissan indikerer at bilen vil få en rekkevidde på rundt 385 kilometer - noe som er 115 kilometer lenger enn 40 kWh-utgaven. Eller 42 prosent om du vil.

Det rare er at bilen har fått 55 prosent større batteripakke. Forskjellen i rekkevidde kunne vært tilskrevet høyere vekt, men Nissan hevder at nye motorer faktisk reduserer strømforbruket fra 206 til 180 Wt/km.

Så enten er rekkevidden som nå oppgis feil, eller så er påstanden om redusert strømforbruk feil. Nissan sier til Nettavisen at årsaken kan være blanding av målemetoder i informasjonen som brukes.

Ny motor og batteripakke på Leaf.

Kraftigere motor - og raskere

Det som på forhånd ikke var kjent er at Nissan har valgt å oppgradere elmotoren på utgaven med stort batteri. Effekten økes fra 110 til 160 kW (150-215 hk). Motoren har også noe høyere dreiemoment på 340 fremfor 320 Nm.

Selv med høyere vekt reduseres dermed 0-100-tiden fra 7,9 til 7,3 sekunder.

40 kWh-utgaven vil beholde gammel motor.

Raskere hurtiglading - ingen vannkjøling

Som ryktene skulle ha det til på forhånd oppgraderes hurtigladingen fra 50 til 100 kWh Chademo, noe som vil kunne gi vesentlig raskere hurtiglading.

 

Samtidig bekrefter Nissan at de ikke har oppgradert batteriklimatiseringen, som har vært en av Leafs hemsko. Det har blant annet ført til utfordringer med nettopp hurtiglading på grunn av for høye temperaturer.

Ny infotainment

Nyheten som på forhånd ikke var kjent er at nye Leaf får et helt nytt infotainementsystem med 8" skjerm, med en ny app.

Detaljene rundt dette systemet er derimot relativt sparsomme.

Levering av ny Nissan Leaf

Ifølge Nissan starter levering av nye Leaf tidlig på sommeren. Ventetiden vil avhenge av etterspørselen, men produsenten indikerer at et betydelig antall allerede har satt seg på venteliste hos forhandlerne.

Les også: Toppsjef for Renault og Nissan arrestert

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!