Gå til sidens hovedinnhold

Norges influenser-lovendring vekker oppsikt i utlandet: – En god start

Lovendringen hylles av britisk influenser.

I begynnelsen av juni vedtok et flertall på Stortinget en endring av markedsføringsloven, som nå krever at alle som deler sponsede innlegg på Instagram, Snapchat, TikTok eller Facebook må merke innleggene dersom de er manipulert.

Merkeplikten gjelder for sponsede reklameinnlegg der kroppsfasong, kroppsstørrelse eller hud er endret på ved retusjering eller annen redigering – som for eksempel filter.

Les også: Ny lovendring: Retusjerte bilder må merkes

Her til lands har det blitt skrevet mye om temaet, og nå har lovendringen også nådd utlandet.

– En «snarvei»

Blant andre har BBC de siste dagene omtalt endringen i den norske markedsføringsloven. De har snakket med den norske influenseren Madeleine Pedersen (26), som er svært positiv til kravet om merking av innlegg som er manipulert.

Pedersen tror kravet vil føre til at det er mindre sannsynlig at influensere redigerer bildene sine.

– De vil være for flaue til å innrømme det, så de vil redigere mindre. Og det bør de, sier den norske influenseren til BBC.

Les også: Khloé Kardashian anklages nok en gang for bilderedigering – skylder på kameralinsen

Influenser Eirin Kristiansen (26) sier på sin side til BBC at lovendringen er et steg i riktig retning, men at hun ikke tror den vil gjøre den store forskjellen for å bedre unge menneskers selvbilde. Hun kaller endringen en «snarvei», ettersom problemer med psykisk helse ifølge henne er forårsaket av så mye mer enn et redigert bilde på Instagram.

Ønsker endring i Storbritannia

BBC har også snakket med influenseren Em Clarkson (26) fra London, som gjerne skulle hatt en liknende lov for merking av manipulerte, sponsede innlegg i hjemlandet sitt.

Selv deler hun uredigerte bilder i sosiale medier, og snakker ofte om skadene bilderedigering kan gjøre.

Clarkson mener britiske myndigheter nå bør innføre en lov liknende den Norge har fått gjennomslag for.

– Det må være en grunnlinje der alle er enige om å være ansvarlige, og jeg synes Norges lov er en god start, sier hun.

Flere liknende lovforslag

Men det er ikke bare BBC som har fått med seg lovendringen for reklameinnlegg i Norge.

Les også: Kritikken hagler etter påstander om bilderetusjering. Dette svarer Vita og Wanda Mashadi

Også Daily Mail, Insider, W Magazine og The Hill har omtalt saken, der Insider blant annet påpeker at flere andre land allerede har liknende tiltak for å få færre til å redigere bilder.

Frankrike fikk for eksempel i 2017 en lov som gjør at alle kommersielle bilder der en modell har blitt redigert tynnere må merkes med en advarsel.

I USA introduserte kongressen i 2014 et lovforslag som skulle beskytte forbrukere mot negative kroppsidealer, men loven gikk aldri gjennom. Også Storbritannia har foreslått en liknende lov, senest i september i fjor, uten gjennomslag.