Gå til sidens hovedinnhold

Norsk film gjenåpner kinoer i Asia

Innbyggere i Hong Kong går mann av huse for å se den norske katastrofefilmen Tunnelen.

Mens en rekke filmer har utsatt lanseringen på grunn av coronakrisen, er den er den norske katastrofefilmen Tunnelen sentral i gjenåpningen av kinoer i Asia. Filmen, som er solgt til over 80 land, går for fulle hus i både Hong Kong, Vietnam og Malaysia.

Etter litt over en uke på kino i Hong Kong ligger den på topp tre og den har spilt inn 3 millioner kroner. Samtidig klatrer den på kinotoppen i andre asiatisk land.

- Det er veldig gøy at internasjonale distributører bruker Tunnelen som en slags åpningsfilm etter coronakrisen, og ikke minst flott å se at publikum går på kino igjen verden over, sier produsenten John Einar Hagen, som understreker at krisen har vært svært krevende for filmbransjen:

- Krisen har ført til store forsinkelser og mye ekstra kostnader for mange norske filmproduksjoner. Så det er et plaster på såret at Tunnelen gjør det godt i Asia.

Medprodusent Einar Loftesnes kunne ikke vært mer enig.

- Filmens utenlandsreise er eventyrlig. Det er spesielt gøy å vise fram Vestlandet for verden, sier Loftesnes.

Les mer

Hylles for sexscenene i «Normal people»: - Dette kan vi vise tenåringsbarna våre

Får "reise" til Norge i kinosalen

Filmens regissør Pål Øie tror Asia-suksessen skyldes flere ting:

- Jeg har lagt merke til at filmen har fått gode anmeldelser. Jeg tror også at publikummet er sulteforet på opplevelser fra utlandet ettersom landet er stengt ute fra resten av verden. Det å oppleve norsk kultur og natur i vinterdrakt på det store lerretet, er nok veldig eksotisk for dem, tror Øie.

- Over all forventing

Sundream Motion Pictures Limited er filmens distributører i Hong Kong. Distribusjonssjefen Kit Ho forteller at selskapet hele tiden har hatt tro på filmen. Men de trodde aldri at filmen ville klarte til topps på listene.

- Coronasituasjonen er relativt stabil i Hong Kong og kinoene har innført mange tiltak. Men det er også viktig å tilby publikum attraktive filmer. Ellers kommer de ikke, forteller Ho og fortsetter:

- Tunnelen er for tiden den mest kommersielt innbringende filmen i Hong Kong. Tallene overgår forventningene. Vi vet av erfaring at publikum i Hong Kong elsker katastrofefilmer, men vi hadde aldri trodd at filmen skulle nå så mange. Tunnelen er en veldig viktig film for kinoene, ikke minst fordi Hollywood-studioene har utsatt alle de store filmene, sier Kit Ho.

Hagen er nå spent på veien videre for norsk filmbransje.

– Behovet for filmer og serier har ikke akkurat minket med denne krisen, tvert i mot. Men det knyttes stor spenning til hvordan kinosituasjonen blir framover. Vi har en julefilm, Gledelig Jul, som kommer i november, og vi følger alle nervøst med på hva som skjer med filmene som kommer før den på kino i høst. Vi håper selvsagt at restriksjonene gradvis opphører og at publikum vil tilbake på kino igjen, slik som i Hong Kong, sier han.

Reklame

Her kan du levere Lotto