Lørdag kveld var det duket for litt av en drømmekveld for TV-seerne.

Med finale i «Maskorama» på NRK, landskamp i håndball mellom Norge og Sverige på TV 3, samt «Norges nye megahit» på TV 2 på omtrent samme tid, ble det en kamp om seerne for kanalene denne helgen.

Les også: Snømonsteret vant «Maskorama» 2021: Disse skjulte seg bak maskene

De siste ukene har «Maskorama» vært den store vinneren på lørdagskveldene med seertall på over millionen lørdag etter lørdag. TV 2 har derimot ikke levert på samme nivå, med relativt lave tall både i høstens «Skal vi danse»-finale og i nysatsingen «Norges nye megahit».

– Fantastisk avslutning på sesongen

Nå er tallene for helgens sendinger klare. Tallene Nettavisen har fått tilsendt viser at «Maskorama» ble helgens store vinner med 1.249.000 seere totalt på NRKs plattformer, til tross for seer-konkurransen.

Det er NRK godt fornøyd med.

– Snittet for sesongen ligger på 1.228.000 seere, som er omtrent 100.000 høyere enn for sesong én på samme tidspunkt. Med over én million seere hver helg er det ingen tvil om at «Maskorama» har engasjert veldig mange seere denne høsten. , sier Maren Eline Fossan i NRK Analyse.

Også prosjektredaktør i NRK, Jan Egil Ådland, er svært fornøyd med tallene fra helgens finale.

– Fantastisk avslutning på sesongen, som gir oss energi inn i planleggingen av neste års «Maskorama»!

Les også: Kommer med gladnyhet til «Maskorama»-fansen

Landskampen i håndball, som ble sendt på TV 3 lørdag omtrent samme tidspunkt, merket stor «Maskorama»-effekt sier pressesjef Thomas Horni i NENT.

Med en litt svak start med bare 283.000 seere i snitt i første omgang, doblet tallene seg til andre omgang da «Maskorama»-vinneren var kåret.

– Håndballen hadde 431.000 i snitt og peak på 674.000. Massiv «Maskorama»-effekt, da førsteomgangen hadde 283.000 i snitt, mens andre hadde 592.000. Så mer enn dobling fra 1. til 2. omgang, sier Horni til Nettavisen.

Les også: Norge skuffet i en høydramatisk naboduell: - Overrasker en hel håndballverden

Opptur fra forrige uke

TV 2 opplyser til Nettavisen at «Norges nye megahit» samlet bare 232.000 seere lørdag kveld. Det er likevel en opptur fra forrige uke da 195.000 seere fikk med seg sangprogrammet.

– Først av alt så må vi få gratulere NRK med «Maskorama»-suksessen. Seertallene for «Norges nye megahit» er naturlig nok påvirket av at 550.000 Telenor-kunder ikke får inn TV 2-kanalene, sier pressesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl til Nettavisen.

– Samtidig er det hyggelig å se at tallene for «Norges nye megahit» øker fra forrige helg, og det er spesielt seingen i opptak og via TV 2 Play i løpet av søndagen som gir vekst. Nå gleder vi oss stort til lørdagens finale av «Norges nye megahit» og håper seertallene vil øke ytterligere, fortsetter han.

Til tross for labre seertall har «Norges nye megahit» klart å gjøre det de selv sier de skal: å lage hits.

Allerede første uken av programmet seilte Helene Olafsens låt «Ludvig Daae» opp til en solid førsteplass på hitlistene her til lands.

Låtene som har kommet i etterkant har ikke havnet langt bak. Mandag formiddag ligger det hele seks låter som er produsert til programmet på topp 50 på Spotify.