Ny Gillette-reklame har startet debatt om menns maskulinitet

Reklame

Gillette, som produserer barberblad og barberutstyr, har fått en storm av negative tilbakemeldinger på sin nye reklame.

16.01.19 11:20

Gillette slapp nylig sin nye reklamefilm, som spiller på mobbing, seksuell trakassering og #metoo-kampanjen.

Reklamefilmen tar for seg det 30 år gamle slagordet fra Super Bowl: «The best a man can get» og stiller nå spørsmålet «Er dette det beste en mann kan bli?».

Vi får deretter se en gjeng menn og gutter som er frekke mot andre, og det er også innslag av seksuell trakassering av kvinner i filmen. Oppførselen forsvares med at at gutter er gutter.

Budskapet med filmen er imidlertid er at menn kan bli bedre enn dette, og må tørre å si ifra til hverandre når de ser ugrei oppførsel.

SKAPER DEBATT: Mye har forandret seg når det gjelder hva som er grei - og ikke grei - oppførsel gjennom de siste tiårene. Dette spiller Gillette på i sin nye reklamefilm. Foto: Skjermbilde fra Gillettes reklamefilm

Truer med boikott

Selv om budskapet til filmen kan virke positivt, har det kommet et hav av reaksjoner fra folk. I skrivende stund har over 160.000 kommentert på YouTube.

"Kjære Gilette, dere har fornærmet våre fedre, brødre, sønner og kvinners ektemenn. Familien min vil aldri kjøpe produktene deres igjen", skriver YouTube-brukeren kewpified.

Også flere truer med boikott av merkevaren.

"Jeg vil aldri bruke produktene deres igjen", skriver en annen på YouTube.

Vil ikke miste maskuliniteten sin

Andre reaksjoner på filmen går blant annet på at menn bør få være menn, og oppfordringen til Gillette tolkes som at menn bør bli mindre maskuline.

«Jeg vil øke min maskulinitet og la skjegget vokse ut!», skriver IAmDone US som kommentar på YouTube-filmen.

Også på Twitter møter reklamefilmen negativ respons. Den britiske journalisten og tv-personligheten Piers Morgan, synes ikke noe om Gillettes oppfordring. Han tolker filmen som at menn bør bli mindre maskuline.

Får støtte

Selv om det kommer mange negative kommentarer på filmen, som har gått viralt de siste dagene, får den også støtte fra flere.

«Denne kommersielle filmen er ikke mot menn. Den er for menneskeheten. Den demonstrerer at enkeltpersoner kan ta tak og endre situasjoner til det bedre», skriver Bernice King, datteren til legenden Martin Luther King, på Twitter.

Hun får støtte av den australske forfatteren Andrew P. Street. Han mener at reklamefilm er et godt eksempel på at samfunnet trenger Gillettes maskulinitetskamp.

«Hvis din maskulinitet er truet av en annonse som sier at vi bør bli bedre, så tolker du maskulinitet feil», skriver han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Livsstil

Annonsebilag