*Nettavisen* Livsstil.

Ny ordning gir elbileierne prissjokk

 

Lade-giganten Ionity går nå ut med sin pris-struktur på strøm. Den er dårlige nyheter for mange elbileiere. 

Her blir det dyrt å lade bilen.

20.01.20 08:31

At de er rimelige i bruk har vært et av de store fortrinnene til elbilene så langt. Avhengig av hvor og hvordan du lader, er det til dels mye rimeligere å kjøre på strøm, enn på bensin eller diesel.

Men nylig kom en nyhet som har fått mange elbileiere til å steile. Ionity – det europeiske ladenettverket for elbiler, som er et samarbeidsprosjekt mellom BMW, Mercedes, Ford og VW-gruppen – annonserer nå en ny prisstrategi basert på pris pr. kilowatt time (kWt). Det nye prissystemet trer i kraft fra 31. januar.

Ionity bygger nå ut ladere i høy hastighet og har også en flere ladestasjoner på plass i Norge.

For kunder uten avtale er den nye prisen deres 0,79 euro pr. kWt, uansett hvor i Europa man lader elbilen. Dette tilsvarer med dagens kurs cirka 8 kroner.

Strømforbruk på rundt 2 kWt pr. mil er ikke uvanlig, noe som da vil bety en energikostnad per mil på cirka 16 kroner. Til sammenligning vil tilsvarende kostnad for en Euro 6 diesel med et forbruk på rundt en 0,5 liter per mil være rundt halvparten av dette.

– Hva kan dette prisnivået bety for Tesla, som gir kundene helt andre priser?

– Det er det for tidlig å si noe om. Uansett er det ingen tvil om at Teslas prisnivå er langt bedre i øyeblikket, svarer seniorkonsulent Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening.

Les også: (+) Etter 1700 kilometer i en elbil er rådene fra bileksperten klare

Klikk på bildet for å forstørre. LYNLADERE: Elbileiere risikerer å betale flere hundre kroner for å lade bilen hos nettverket Ionity.

Å få opp mange ladestasjoner blir viktig hvis de store europeiske markedene skal gå over til elbiler. Foto: Elbilforeningen

Åpner for andre merker

Ionitys nettverk består allerede av mer enn 200 hurtigladestasjoner med mer enn 860 ladepunkter i 20 land over store deler av Europa. Laderne kan levere opptil 350 kW.

Gjennom Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service og Volkswagen WeCharge får bilister med disse bilmerkene som kjører mye på europeiske motorveier, ifølge Ionity, gunstige priser på lading ved Ionitys hurtigladestasjoner.

Det betinger imidlertid at man betaler en månedlig avgift. Ett eksempel: For Audi-eiere ligger denne på 189 kroner per måned.

Ionity er også åpne for å gjøre tilsvarende løsninger tilgjengelig også for andre bilmerker.

Kutter ladetiden fra 40 til 5 minutter

Audi og Mercedes

For Audi-kunder med e-tron Charging Service avtale med Ionity koster hver kWt kr. 3,20 i tillegg til den faste månedsavgiften, ifølge kommunikasjonssjef Morten Moum.

– Mercedes EQC-eiere betaler en subsidiert pris på 0,29 Euro pr. kWt, forteller kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

– Pris i norske kroner er ikke helt klart, men vil ligge i et område rundt Eurokurs ganger oppgitt pris. EQC-eiere betaler heller ingen medlemsavgift første året. Mercedes me charge fungerer allerede i dag på de fleste ladestasjoner i Norge, sier Hermansen.

Klikk på bildet for å forstørre. Lade-giganten Ionity går nå ut med sin prisstruktur på strøm. Den er dårlige nyheter for mange elbileiere.

Lade-giganten Ionity går nå ut med sin prisstruktur på strøm. Den er dårlige nyheter for mange elbileiere. Foto: (NTB Scanpix)

Velg hva som passer best

Bilister med andre merker, eller som sjelden kjører på motorvei og ikke har en slik avtale, vil altså prisen for lading på Ionic hurtiglader være 0,79 euro pr. kWt.

– Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

– I Norge har Ionity i dag 13 ladestasjoner i drift fra Dombås i nord til Lillesand i sør. Innen utgangen av året skal dette være øket til rundt 20, forteller regiondirektør Nord-Europa, Jan Haugen Ihle.

Ned mot 10 minutter

– Med betaling pr kWt betaler man alltid for det man faktisk får, sier han.

– Alle Ionitys ladestasjoner er lynladere med 350 kW effekt, og ladehastigheten er ikke avhengig av hvor mange som til enhver tid deler på ladestasjonen. Alt vi bygger ut videre er også 350 kW-stasjoner. Vi er sikre på at lading vil skje stadig raskere, og med våre kraftige ladere vil vi kunne tilfredsstille elbil-folket også i 2025.

– Hvor raskt kan ladingen gå med en bil som kan ta imot denne effekten?

– Dersom alle forutsetninger er til stede, vil man kunne komme ned mot 10 minutter på å nå 80 prosent batterikapasitet, sier Jan Haugen Ihle til Broom.

Hundre prosent fornybar energi

Det er bare gått noen få måneder siden Ionity lanserte en ny generasjon av sin High Power Charger (HPC). Den prisbelønte nyheten utmerker seg blant annet ved intuitivitet og stor brukervennlighet med kommunikasjon på flere språk. Står man fast, er en hjelpelinje åpen 24/7 med operatører som kan svare på syv språk.

Når Ionity-nettverket er ferdig utbygd, skal dette være på plass i 24 europeiske land innen utgangen av 2020, og levere hundre prosent fornybar energi.

Dette betinger naturligvis store investeringer. Og de må elbileierne nå med all tydelighet være med på å betale ...

Slik gjør de det enklere å lade bilen

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag