*Nettavisen* Livsstil.

Ny studie: Femten minutters trening tre ganger i uken ga stor helseeffekt

GOD EFFEKT: Ny studie viser at kortvarige treningsøkter hadde god helsemessig effekt. NIH-forsker understreker at det gjelder overvektige mennesker, og at de som er bedre trent mest sannsynlig må øke i volum for å oppnå samme effekt. Foto: Colourbox

Korte treningsøkter kan gi god effekt for overvektige som sliter med å finne motivasjon til å trene.

Britiske forskere kommer nå med en oppmuntrende melding til overvektige som ønsker å bedre helsa si:

Du trenger ikke legge inn lange treningsøkter flere ganger i uka for å oppnå effekt. Faktisk holder det lenge å begynne med tre korte økter i uka.

Det viser en studie utført ved Universitetet i Glasgow, først omtalt av Forskning.no.

LES OGSÅ: Dette avgjør om du er i god fysisk form

10 overvektige menn, med en gjennomsnittlig BMI på 29, ble bedt om å trene tre tøffe, femtenminutters-økter i uka. Mennene gjennomførte treningsopplegget i seks uker, og kunne vise til økt muskelmasse, økt styrke og økt insulinfølsomhet etter endt periode.

- Studien viser at man ikke nødvendigvis trenger å trene så mye for å få effekt hvis utgangspunktet er at man ikke er så godt trent. Korte treningsøkter kan altså være en fin begynnelse for de som ønsker å bedre helsa si, sier Kristoffer Toldnes Cumming, postdoktor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole, til Nettavisen.

Korte, tøffe økter

Klikk på bildet for å forstørre.

NIH-FORSKER: Kristoffer Toldnes Cumming er postdoktor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved NIH. Foto: NIH

Treningsøktene var korte, men tøffe. Deltakerne måtte gjennom ni ulike øvelser i hver økt, med kun en serie av hver øvelse, hvor de skulle løfte 80 prosent av maks, så mange repetisjoner som de klarte. Hver økt varte i 15 til 20 minutter.

Studieresultatet har imidlertid flere forbehold, blant annet at forskerne ikke inkluderte en kontrollgruppe, samt at treningsformen ikke ble målt opp mot andre treningsopplegg.

- Dette opplegget vil nok bare gi effekt opptil et visst nivå, man vil ikke fortsette å øke muskelmasse og styrke i all tid. Er man relativt godt trent må man øke volumet, enten ved å legge til flere øvelser, flere serier eller flere økter, sier Cumming.

Frisk muskulatur

Insulinfølsomhet gir en indikator på hvorvidt man ligger i faresonen for å utvikle diabetes 2. De som har sykdommen er som regel insulinresistente, og får derfor høyt blodsukker.

Spiser du for mye og beveger deg for lite, blir du ofte mindre følsom overfor insulin. Fysisk aktivitet øker insulinfølsomheten, og begrenser faren for å utvikle sykdommen. Ni av ti personer med diabetes 2 er overvektige eller har fedme, og forskere ønsker derfor å finne en måte å få aktivisert overvektige i faresonen for diabetes 2.

LES OGSÅ: - Folk ser bilder av noen og tenker at «slik vil jeg også bli», men det er ikke slik det fungerer

At treningsøktene var korte, ses derfor på som positivt for overvektige som kanskje synes det er vanskelig å finne motivasjon til å komme seg på trening.

- Muskler er en stor kilde til å ta opp glukose og på den måten holde blodsukkeret stabilt. Forhøyet blodsukker over tid er veldig skadelig, derfor er det viktig å ha en frisk muskulatur som brukes, sier Cumming.

Trening effektivt mot diabetes 2

I et tidligere intervju med Nettavisen uttalte Cumming at det er nærmest umulig å trene seg slank fordi kroppen vil tilpasse matinntaket etter aktivitetsnivå.

I januar blusset slankedebatten opp for alvor, etter overlege Rønnøug Ødegård gikk ut og sa det var uetisk av leger å si at trening er et viktig virkemiddel for å gå ned i vekt.

I studien fra Universitetet i Glasgow er det imidlertid ikke snakk om å trene seg slank, men å øke muskelmassen og for å få helsegevinst.

- Det er ikke slik at jeg ikke anbefaler trening, jeg sier bare at det ikke er et effektivt virkemiddel hvis målet er vektnedgang. Men trening bruker og øker muskelmassen, noe som igjen gir mer stabilt blodsukker. Altså er trening et effektivt middel mot utviklingen av blant annet diabetes 2, avslutter Cumming.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag