*Nettavisen* Livsstil.

Oscar bak kulissene: Rød løper, klare regler til antrekk og fotonekt

Nettavisen var på plass. Opplegget for internett vekker reaksjoner.

27.02.19 20:21

HOLLYWOOD (Nettavisen): Søndag kveld gikk den 91. utgaven av Oscar-utdelingen av stabelen i Hollywood.

Gigantiske stjerner ikledd elegante antrekk gikk ned rød løper i et massivt blitsregn og hylende fans i bakgrunnen.

Prisutdelingen der filmbransjen feirer seg selv er blant årets største begivenheter, og dekkes av medier verden rundt. I år var Nettavisen på plass, som eneste norske avis.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Under et så stort arrangement foregår det naturligvis enormt mye bak kulissene.

Lite glamorøst område

Selve utdelingen foregår inne i Dolby Theatre, som ligger i Hollywood and Highland Center. Det er et stort kompleks som blant annet også inneholder hotell og kjøpesenter.

Kjøpesenteret er ikke veldig pent. Det er heller ikke selve Hollywood-området, som nok har et betraktelig bedre rykte blant omverden enn blant dem som bor i Los Angeles.

Klikk på bildet for å forstørre.

KJØPESENTER: Inne i dette uattraktive komplekset blir Hollywoods største kveld arrangert.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

SISTE DEL: Til høyre for søylene er inngangen til Dolby Theatre, der Oscar-showet holdes. TIl venstre er en trapp som stjernene går opp etter å ha vært på rød løper. Bildet er tatt onsdag, uken før utdelingen.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

DOLBY THEATRE: Bak disse dørene foregår Oscar-utdelingen. Da er gulvet dekket med rød løper. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Det er egentlig overraskende at et så glamorøst arrangement på et slikt sted. Det sørges imidlertid for at TV-seerne ikke får det med seg.

Deler av kjøpesenteret og omgivelsene rundt blir bygget om og dekket til før stjernen ankommer. I tillegg stenges det av et stort område i Hollywood, til mange Uber-sjåførers fortvilelse.

- Aldri opplevd før

Nettavisen besøkte området onsdagen før utdelingen for å få en omvisning og hente akkreditering for uken. Dette skjedde på hotellet Loews, som også ligger i Hollywood-komplekset.

På en så stor begivenhet finnes det mange forskjellige akkrediteringer, som er et bevis som gir tilgang til forskjellige områder – avhengig av hvilken rolle du har under arrangementet.

Det ble gitt streng beskjed om at det ikke var lov til å legge ut bilder av akkrediteringen på sosiale medier. Men det brytes vel ingen lover å opplyse om at Nettavisens akkreditering var grønn og hadde journalistens ansiktsbilde og navn øverst.

Klikk på bildet for å forstørre.

KØ: Det var en liten prosess å hente akkreditering under Oscar-uken. Man måtte blant annet bli tatt bilde av. Det var strengt forbudt å dele bilder av akkrediteringen på sosiale medier.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Omvisningen startet med ikke mindre enn tre kvarter der forskjellige mennesker kom på scenen i presserommet for å gi informasjon om ting som antrekk og hva som var lov og ikke lov. Da dukket det opp uventet informasjon. Det viste seg nemlig at man måtte betale for å få internett i presserommet.

Når man dekker et arrangement er det vanlig at det finnes et internett man kan logge seg på. En kjapp runde internt viste at ingen journalister hadde vært nødt til å betale for internett på et arrangement.

- Dette har jeg aldri opplevd på mine 17 år som journalist, var et av svarene.

- Ikke bra

Arne Jensen, som er generalsekretær i Norsk redaktørforening, reagerer også på praksisen.

- Nå er det litt ulike kulturer for dette i USA og Norge, men jeg må si jeg synes det er spesielt å ta betalt for internett i et presserom satt opp av arrangøren. Det tror jeg ikke ville skjedd hjemme, sier Jensen til Nettavisen.

- Vi er jo etterhvert vant med litt av hvert av restriksjoner og regler også når det gjelder arrangementer med store stjerner i Norge. Men jeg kan ikke huske å ha hørt om tilfeller hvor mediene har måttet betale for alminnelig infrastruktur, som for eksempel internett.

Klikk på bildet for å forstørre.

PRISENE: Bildet til venstre viser hva det kostet for internett i presserommet på Oscar-utdelingen. Arne Jensen i Norsk redaktørforening tror ikke noe lignende hadde skjedd i Norge.  Foto: Norsk redaktørforening/Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Det var ikke bare det at man måtte betale for internett som var overraskende. Prisen var også nemlig særs stiv. Den dårligste linjen kostet 350 dollar, altså over 3000 kroner. Den beste linjen kostet 5000 dollar – nesten 50.000 kroner når avgifter er inkludert.

- Det forteller kanskje litt om Oscar-utdelingens markedsverdi og at arrangørene er bevisst på hvor viktig det er for mange medier å kunne være tilstede der med egen dekning. Men det er jo samtidig en favorisering av de største og mest ressurssterke mediene, og det er jo heller ikke bra, sier Arne Jensen i redaktørforeningen.

En pressekontakt opplyste til Nettavisen at verken hotellet eller The Academy kunne levere tilfredsstillende trådløst internett, så derfor var AT&T hyret inn for å levere internett via kabler.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORBEREDELSER: Slik så rød løper ut fire dager før utdelingen. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klare regler

Hele uken i forkant hadde det vært arrangementer i regi av The Academy of Motion Picture Arts and Sciences, som arrangerer Oscar. Men det er selvfølgelig utdelingen på søndag som er det helt store.

På Uber-turen den dagen fortalte sjåføren at han for noen år siden hadde jobbet på rød løper for en stor TV-kanal på Oscar. Jobben hans var å holde kjendisene varme mens de ventet på å bli intervjuet. Men nå kjørte han Uber – en påminnelse om hvor fort ting kan endre seg i filmbyen.

Av mediefolk som blir akkreditert til søndagen, får noen tilgang til rød løper mens andre sitter i «Interview Room» - rommet der vinnerne kommer for å møte pressen etter de har vunnet prisen. Pressen får ikke komme inn i selve Dolby Theater, der showet holdes.

Nettavisen hadde fått plass i intervjurommet, og etter å ha vært gjennom to flyplasslignende sikkerhetskontroller, fant Nettavisens journalist en ledig plass omtrent tre meter fra scenen der prisvinnerne ville dukke opp.

Klikk på bildet for å forstørre.

SIKKERHETSKONTROLL: Like ved stjernene til Orlando Bloom og Michael Jackson på Hollywood Walk of Fame lå en av inngangene for de som skulle jobbe på Oscar-utdelingen. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Man måtte imidlertid godta noen klare regler. Pressen er nødt til å gå i «formal attire» - noe som betyr smoking eller dress for menn og fin kjole for damer. Hvis ikke antrekket holder mål, kan man nektes adgang.

Det var også strengt forbudt å ta bilder inne i intervjurommet. The Acadamy forklarte at de strenge reglene om bilder av akkrediteringen og intervjurommet var av sikkerhetsmessige årsaker. Man kunne bli kastet ut om man brøt disse.

Klikk på bildet for å forstørre.

SIKKERHET: Gjestene som skulle inn i Dolby Theatre måtte scanne billettene sine på nettbrett her, og så gå gjennom sikkerthetskontrollen. Dette var starten på den røde løperen og selv stjernene måtte gjennom her. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Rød løper

Etter å ha funnet en plass i intervjurommet, gikk turen til rød løper. Der var det allerede et yrende folkeliv.

Presse- og sikkerhetsfolk gjorde forberedelser, men det så ut som de fleste var mest opptatt av å dokumentere at de faktisk var på løperen, forståelig nok. Selfie-faktoren var på rekordnivå.

Klikk på bildet for å forstørre.

RØD LØPER: Mange hadde adgang til rød løper før søndag klokken 13.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

STÅR KLARE: Mediene som var akkreditert til rød løper var tidlig ute. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

FOLKSOMT: Mange benyttet seg av anledningen til å ta en tur på rød løper.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Tribunen med fans var allerede fylt opp. Den består blant annet av folk som har vunnet konkurranser, og spenningen var til å føle på.

Hodene snudde seg og stemmene ble høyere ved synet av det som bare lignet en superkjendis.

Se video fra rød løper i videoen øverst i artikkelen.

Klikk på bildet for å forstørre.

FANS: På tribunen satt mange engasjerte mennesker. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavise)

Stjernene kom imidlertid ikke før noen timer senere. Klokken 13 måtte de som ikke hadde adgang til løperen mens gjestene kom, forlate området.

Den røde løperen er delt, slik at de største stjernene går nærmest kameraene og stopper for intervjuer. Andre som har fått billetter geleides inn via en annen fil på løperen.

Klikk på bildet for å forstørre.

FLERE FILER: Stjernene går til høyre på den røde løperen, mens andre går i den venstre filen. De to midterste blir brukt til sikkerhetsvakter og til å geleide folk mellom filene Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Der lister folk seg framover for å bruke lengst mulig tid på den røde løperen i håp om få et glimt av en superstjerne.

- Keep it moving, ble flere ganger ropt av vaktene som prøvde å få litt fortgang i prosessen.

Klikk på bildet for å forstørre.

INNGANG: Når kjendisene går inn her er de ferdige med intervjuer og andre lignende oppdrag før showet. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

MELLOMDEL: Opp trappen går kjendisene får de går inn til selve utdelingen i Dolby Theatre. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Klikk på bildet for å forstørre.

PYNTET: Inngangen til Dolby Theatre så ganske annerledes ut enn den gjorde bare dager før. Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Preget etter Nettavisen-spørsmål

Journalistene som ikke var på rød løper kunne følge stjernenes glamorøse ankomst via skjermer i intervjurommet. Klokken 17 begynte selve showet, som også ble vist på skjermene

Prisvinnerne blir først tatt med til et rom ved siden av intervjurommet for å ta offisielle vinner-bilder. Etter dette kommer de inn for å møte pressen, og blir da plassert på en scene med en mikrofon foran seg.

Mange har kanskje sett det oppsettet, men vet ikke at det bak og rundt kameraet sitter rundt 200 dress- og kjolekledde journalister. Disse får et ark med et nummer på, som de må holde opp hvis de ønsker å stille et spørsmål. En ordstyrer velger så ut de heldige.

De største stjernene som vant pris møtte ikke pressen før etter utdelingen var ferdig. De var ofte nominerte i senere kategorier og produsentene ønsket uansett å ha dem i salen under sendingen.

Vinneren av prisen for beste kvinnelige birolle, Regina King, var den første store profilen som kom inn i rommet. Mest applaus fikk imidlertid Spike Lee (61).

Han vant endelig en Oscar etter tretti år i bransjen, og kom på scenen med statuetten i en hånd og et champagne-glass i den andre.

- Dette er mitt sjette glass, utbrøt filmskaperen til stor latter.

Klikk på bildet for å forstørre.

STJAL SHOWET: Spike Lee ble en av de store samtaleemnene under Oscar-utdelingen etter han vant en Oscar og stod for mange morsomme øyeblikk.  Foto: Oscar/The Academy

Senere kom vinnerne av «de store» kategoriene på rekke og rad, som Mahershala Ali, Olivia Colman, Lady Gaga, Rami Malek og Alfonso Cuarón. Det var et spesielt syn å se sistnevnte, som stod på scenen med tre statuetter i hånda etter å ha hatt stor suksess med filmen «Roma».

Da Rami Malek, som vant Oscar for beste mannlige hovedrolle, sto på podiet, var Nettavisen et av mediene som fikk lov til å stille «Bohemian Rapsody»-stjernen et spørsmål. Underveis i svaret ble Oscar-vinneren preget og en følelsesladd Malek måtte ta en liten pause.

To timer etter utdelingen var ferdig, måtte journalistene forlate presserommet. Da var klokken 22, og Oscar-utdelingen var med det slutt for denne gang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.