Onsdag gikk reiselivsjournalist og forfatter, Odd Roar Lange, hardt ut mot restaurant- og serveringsbransjen i et innlegg på bloggen Travelinspector, hvor han mener bransjen tigger etter penger for tjenester de ikke gir.

Overfor Nettavisen hevdet Lange at flere føler et sterkt ubehag med «denne tiggingen».

– Hele greia er restaurantbransjens tiggeratferd. Det er ingen andre yrker som får noe ekstra på toppen av sin egen lønn., uttalte han til Nettavisen.

Les også: Realitystjernen delte bilde av foreldrene sine. Da tikket hatmeldingene inn

Meningene har fått flere til å reagere, blant andre tidligere fiskeriminister og bareier Per Sandberg (62). I et innlegg på Facebook skriver han at det ikke er riktig at bransjen tigger etter penger.

«Det er ingen, absolutt ingen som er presset eller tvunget til å gi tips eller på noen annen måte gi noe ekstra.» skriver Sandberg på Facebook onsdag.

Fjernet funksjonen

Sandberg og kjæresten Bahare Letnes (32) driver baren Grand Bar på Grand Hotel i Halden. 62-åringen sier til Nettavisen at han er enig i at man ikke skal trenge å gi tips på forhånd, men at de forsøker å lage et godt nok miljø i baren til at gjestene ønsker å tipse.

– Jeg jobbet jo på restaurant og bar på 70-tallet, da fikk du ikke noe tips i forkant altså, sier han med et glimt i øyet.

– Du måtte yte først.

Bareieren forteller at de valgte å gjerne å fjerne tipsfunksjonen på deres terminaler, både fordi at man ikke skal betale før man har mottatt service, men også fordi de opplevedes som irriterende.

– Vi besluttet at vi skulle ta det bort på være terminaler, bade i bakgrunn i det, men også fordi det skapte komplikasjoner. Om det er travelt, så skriver folk feil og da måtte man begynne på nytt og det tok tid.

Men selv om tipsfunksjonen er fjernet på deres terminaler understreker Sandberg at gjestene hans gjerne må tipse hans ansatte om de fortjener det.

– Hvis gjestene mener at en av våre ansatte har en god attitude og yter god service, gi gjerne tips. Men de trenger ikke nødvendigvis gjøre det gjennom terminal.

Gir ansatte bonus på slutten av året

Etter at Sandberg og Letnes bestemte seg for å fjerne tipsfunksjonen fra deres terminaler, har deres ansatte naturligvis fått mindre i tips enn før.

Les også: Jan Tore Kjær med klar tale: – På tide å skryte litt av SAS

For dem var det viktig at deres ansatte ikke skulle «gå glipp av» den ekstra inntekten og skriver at de erstattet tipsen fra terminalene med et ekstra gode til sine ansatte ved årsslutt.

«Vi erstattet imidlertid dette med en påskjønnelse ved årets slutt, selvfølgelig fullt ut skattet det også. En ekstra oppmerksomhet til hardtarbeidende ansatte ved årets slutt skal selvfølgelig medføre en påskjønnelse til en grådig stat.» skriver Sandberg.