*Nettavisen* Livsstil.

Piëch Mark Zero: Elbil med elleville egenskaper

Piëch Mark Zero

Piëch Mark Zero skal ha en rekkevidde på 500 km, men det er ladetiden som skaper overskrifter. Elbilekspert er skeptisk.

05.03.19 16:46

Bilskaper Toni Piëch, en slektning av Volkswagen-direktør Ferdinand Piëch, har kastet seg på elbilbølgen - og det gjør han med en konseptbil som snur hoder.

Piëch Mark Zero er en elektrisk GT og det er ingenting å si på designet. Her lukter det superbil lang vei.

Elbilen skal også få noen elleville egenskaper.

Klikk på bildet for å forstørre.

ELEKTRISK SPORTSBIL: Piëch Mark Zero er en elektrisk elbil med elleville egenskaper - om de kan levere på løftene. Foto: Piëch

Skal kunne fullades på minutter

Rekkevidden oppgis å være 500 kilometer (WLTP), men det er ladetiden som får folk til å heve øyenbrynene. Ifølge Piëch skal elbilen kunne lades til 80 prosents kapasitet på under fem minutter.

Hvordan selskapet har fått til dette er mer uklart.

- Vi har utviklet en sportsbil som vi selv ville ha kjøpt, og har snakket i lang tid med mange entusiaster om hva som mangler i markedet, sier Piëch i en kommentar.

Klikk på bildet for å forstørre.

GRUNDERE: Toni Piëch og Rea Stark Rajcic er grunnleggerne av selskapet bak elbilen Piëch Mark Zero. Foto: Piëch

Etter hvert som elbiler har fått bedre og bedre batterikapasitet, begynner rekkevidden å bli god nok til at elbilen er et fullverdig alternativ til tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Men med store batteripakker følger lengre ladetid. Når det er begrenset med hurtigladere og effekten på disse ofte ikke er større enn 50 kW, aner potensielle elbileiere et fremtidig problem.

Ny (og mystisk) battericelle

Piëch hevder å ha utviklet en ny type battericelle som løser denne utfordringen. Ifølge selskapet skal Piëch Mark Zero kunne lades fra 0 til 80 prosents kapasitet på 4 minutter og 40 sekunder.

Batteriene skal heller ikke trenge aktiv kjøling ved lading, som holder totalvekten på elbilen nede - til rundt 1800 kg.

Elbilen fra Piëch trekker på alle fire hjulene, og er utstyrt med tre elmotorer med en effekt på 150 kW hver. 0 til 100 km/t skal gå unna på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt å være 250 km/t.

Klikk på bildet for å forstørre.

GT: Piëch Mark Zero er en GT-elbil som skal gjøre 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Samlet effekt på de tre elmotorene er 450 kW. Da skal det sparke godt unna. Foto: Piëch

- Skeptisk

Sjefredaktør Fred Lambert i elbilbloggen Electrek er skeptisk til Piëchs påstander.

- Du kan ikke hevde at du har utviklet en fantastisk ny battericelle som kan lades på fem minutter uten i det minste å forklare hva slags type celle det er som gir en slik ytelse, kommenterer han.

Piëch hevder også å ha utviklet en plattform for Mark Zero som gjør at bilen kan bygges som både el-, hybrid- og hydrogenbil samt med tradisjonell forbrenningsmotor.

Dette mener Lambert også skurrer.

- Hvis du har utviklet slike battericeller, som vil snu spillebrettet helt om, hvorfor bygge en så fleksibel plattform? En elbil med slike batterier vil knuse all annen konkurranse, skriver han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.