Gå til sidens hovedinnhold

Porsche Taycan: Pris og rekkevidde

Porsche Taycan

Porsche Taycan vil rulle på norske veier i løpet av 2019. Det blir en råtass av en elbil, men den blir ikke billig.

I september 2015 viste Porsche fram et råskinn av en sportsbil på bilmessen i Frankfurt. Konseptbilen bar navnet Porsche Mission E, og var en fullblods elbil som skulle gi Teslas lynraske Model S en real utfordring.

Siden bekreftet Porsche at Mission E ikke bare var en heftig idé, men også blir virkelighet - som elbilen Porsche Taycan.

Se konseptvideo av Porsche Taycan i toppen av artikkelen.

Porsche Taycan: Rekkevidde

Utseendemessig minner Taycan om en blanding av legendariske 911 og Porsche Panamera, og Porsche er selv opptatt av å understreke at også selskapets elbil vil være en umiskjennelig Porsche.

Under panseret skjuler det seg to elmotorer med en samlet effekt på 440 kW. Det utgjør 600 hestekrefter som fordeles til alle fire hjulene.

Elbilen skal dermed kunne nå 0-100 km/t på under 3,5 sekunder og 0-200 km/t på mindre enn 12 sekunder. Det er likevel tregere enn Teslas Model S P100D, som klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder.

Rekkevidden på Porsche Taycan antas å være rundt 400 km.

Den oppgis å være «over 500 kilometer», men det er ifølge den utgåtte og svært optimistiske NEDC-standarden.

Porsche har utviklet et 800-voltssystem i Taycan som sparer vekt og forkorter ladetiden vesentlig. Med 800 volt kan batteriet lades til cirka 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter med en effekt på 350 kW.

Porsche oppgir at du skal kunne få 100 km rekkevidde på 4 minutter.

Testes i Norge med kraftig kamuflasje

Søndag 24. mars møtte Nettavisen ved en tilfeldighet et tysk Porsche-team som var ute og testet en kraftig kamuflert utgave av bilen i vaskehallen på Norges mest besøkte bensinstasjon på E6 på Alnabru.

Tyskerne ble ikke blide da vi tok fram mobilen for å knipse bilder, og forsøkte å dekke til bilen med følgebil, men kunne ikke gjøre stort.

Interiøret på bilen var dekket til, og hele bakparten av bilen består av falske paneler, inkludert falske, doble eksospotter.

Bildene viser derimot tydelig at Porsche går for helt vanlige, doble dører - med dørhåndtak som stikker ut av bilen når nøkkelen er i nærheten, i likhet med Model S.

Porsche Taycan: Pris

Når Porsche Taycan kommer i salg i slutten av 2019, vil prisen fremdeles være uten merverdiavgift (moms).

Det er likevel rimelig å anta at elbilen blir kostbar.

- Prisnivået vil ligge mellom Cayenne og Panamera og det vil komme forskjellige utgaver av Taycan med forskjellige ytelsesnivåer, sier pressekontakt Maren Helgestuen til Nettavisen.

Cayenne og Panamera er biler i prisklassen godt over millionen. Det er vesentlig dyrere enn Tesla Model S, som Porsche tidligere har signalisert at Taycan skal konkurrere mot.

Helgestuen presiserer at prisindikasjonen gjelder for bilene uten avgift.

Toppmodell av Cayenne har en fra-pris på cirka 1.188.000 kr før moms og avgifter. Toppmodell av Panamera har en fra-pris på cirka 1.600.000 før moms og avgifter.

Innstegsprisen på Cayenne er fra rundt 780.000 før moms og avgifter og innstegsprisen på Panamera ligger på rundt 843.000 før moms og avgifter.

- Priser for Taycan er ikke klare ennå, men dette gir en indikasjon på prisnivået for Taycan og de forskjellige ytelsesnivåene, sier Helgestuen til Nettavisen.

Ifølge nettsiden The Drive vil Taycan komme i tre ytelsesnivåer, standardutgaven Taycan, Taycan 4S med firehjulstrekk og toppmodellen Taycan Turbo.

Med utgangspunkt i informasjonen fra Porsche Norge, kan vi spekulere i pris på Taycan. Vi understreker at dette våre antagelser:

Pris på Porsche Taycan (våre antagelser)

Modell Pris
Porsche Taycan Mellom 780.000 kr og 850.000 kr
Porsche Taycan 4S Mellom 850.000 kr og 1.200.000 kr
Porsche Taycan Turbo Mellom 1.200.000 kr og 1.600.000 kr

Les mer

Porsche Macan blir elbil

Les mer

Porsche har avduket ny elbil: Taycan Cross Turismo

Reklame

Kun til midnatt: Disse butikkene har enorme tilbud på Cyber Monday