Gå til sidens hovedinnhold

Reagerer kraftig på «ukultur» på Tise: – Har bare vokst seg større

– Folk selger helt nye bukser fra Zara til det dobbelte av prisen, forteller oppgitt Tise-bruker til Melk & Honning.

De siste årene har interessen for å selge og kjøpe brukte klær og tilbehør på nett tatt helt av grunnet et økt fokus på bærekraft, noe som bare har økt under korona. For mens klesbransjen sliter, så har bruktkjøp skutt fart for alvor.

Den norske gjenbruksappen Tise så dagens lys i 2016. I dag har de over 1,4 millioner brukere, og 100.000 aktive brukere hver dag.

Men brukere som kjøper nye fast fashion-favoritter og selger til dyrere pris, kopier og usunn budkrig ser ut til å være medaljens bakside.

Les også: Norske Ada nekter å være modell for merker som ikke er bærekraftige

Det har Tise-bruker Shadi Christina Yazdani sett seg lei av. Hun tar et oppgjør med det hun kaller en ukultur.

– Ukultur

Yazdani sier til Melk & Honning at hun mener dette strider mot hele formålet med å selge brukte klær i gjenbruksappen, nemlig miljøhensynet.

– Jeg har vært oppmerksom på dette over lengre tid, og vil si at denne ukulturen bare har vokst seg større, særlig det siste året. Men det har definitivt vært tegn til den tidligere og, forteller hun til Melk & Honning.

Hun har selv vært aktiv bruker av Tise siden 2016.

– Det er gjort flere forsøk fra andre brukere enn meg på å ta tak i det at folk selger helt nye bukser fra Zara til det dobbelte av prisen. Eller at folk merker et speil som egentlig er fra Nille og koster 200-300 kroner til å være fra Ferm Living, men selger det vesentlig dyrere uten å merke det riktig.

Les også: Leyna Bloom er den første ikke-hvite transpersonen i Sports Illustrated noensinne

Hun har også lagt merke til at stadig flere hevder at de ved en feil «klarte å kjøpe to stykker» av et fast fashion-plagg, og derfor selger det ene.

– Jeg tenker at det er ganske uetisk. Særlig når Tise er en app som i utgangspunktet skal fremme og legge til rette for gjenbruk og øke bevissthet rundt eget forbruk, slik at vi som forbrukere også kan gjøre en forskjell. Og fordi det allerede i utgangspunktet kan stilles spørsmålstegn til hvordan klær fra for eksempel Ali Express og Shein blir produsert.

– Tise har mye å lære

Yazdani har snakket med flere personer som har forsøkt å rapportere annonser eller brukere, i tillegg til å ha sendt mail til aktøren om denne problematikken.

De føler imidlertid ikke at de blir hørt eller at problemet blir tatt på alvor.

– Akkurat når det gjelder rapportering, mener jeg Tise har mye å lære av Finn.no. Av egne erfaringer får man raskt svar fra Finn, både når det gjelder forbrukerspørsmål, men også når det gjelder tilfeller der man mistenker at folk selger kopier. Tise har et rapporteringssystem, og ifølge dem er det ikke lov å selge kopier. Det dukker opp hvis du skriver «kopi» eller «replika» i annonsen du skal legge ut. Men ikke hvis du skriver «etterligning».

– Det er nok ikke så mye Tise får gjort med annonser hvor man mistenker at det er kjøpt fra nettbutikker. Men det minste de kan gjøre er å være informative om utfordringene med «fast fashion».

Yazdani synes også gjenbruksappen bør få på plass et bedre rapporteringssystem, og et budsystem som gjør det enkelt for budgivere å vite hva som er blitt bydd – av hvem, og når budrunden avsluttes.

– De kan stille krav til at man ikke skal merke varer feil. Det er for eksempel mange som misbruker hashtags og sier at noe er utsolgt, når det ikke er det. Jeg synes de skal gripe inn når det gjelder dette, og ikke la det være opp til brukere, slik som meg. Og opplyse folk om denne ukulturen.

– Jeg synes også de kan regulere bedre hva som fremheves på «utforsk»-siden. Slik jeg forstår det er det basert på likerklikk og lignende. Ofte er det der slike annonser ofte dukker opp, fordi det er populære varer. Jeg synes de bør ha bedre kontroll på hva de selv fremhever på siden.

Les også

Dove fjerner ordet «normal» fra alle sine skjønnhetsprodukter

Oppfordrer til mer research

– Vi har også merket at dette er noe som har kommet litt mer av i det siste. Dette er dessverre mye kule og trendy klær, noe som er uheldig da dette ofte er veldig overpriset og av dårligere kvalitet. Det er også synd når noen blir lurt av å tro at de kjøper et annet produkt en det selgeren faktisk selger, sier Victoria Terese Hauk, chief marketing officer i Tise til Melk.

Hun forteller at de hele tiden jobber med å være i forkant av slike ting, slik at de eventuelt kan luke ut disse selgerne eller annonsene. Men det er dessverre ikke alltid like lett å se før man begynner dialogen med selger.

– Dette er jo ikke et ukjent fenomen hvis vi ser på netthandel. Mange litt shady nettbutikker selger jo etterligninger av superpopulære produkter, men så er det faktisk i ikke det reelle produktet man kjøper.

– Vi oppfordrer alle som handler på Tise å gjøre nok research når man skal kjøpe en vare, uansett hva man kjøper. Man bør søke informasjon om både selger og produktene de selger, slik at man er sikker på det produktet man kjøper.

Mange bruker stockfotos i annonsene, forteller Hauk.

– Så be om bilde av selve produktet de selger. Sjekk profilen til selger og gjør deg opp en tanke om hva slags selger dette er ved å se på de andre annonsene. Hvis selger kun har annonser med stockfoto og ingen egne bilder, bør det ringe en bjelle. Deretter må man stille spørsmål om varen, spør om merke, materiale og gjerne også flere bilder. Materialet og kvaliteten sier mye om hvordan plagget har blitt produsert, så det er en viktig faktor. Kanskje også spørre om hvor selgeren har kjøpt plagget selv.

Les også: Internasjonalt forplikter varehus seg til å støtte «black owned brands». Dette gjør vi i Norge

– Gjør mange tiltak

Ifølge Hauk får Tise «noen henvendelser» fra brukere som har havnet i denne situasjonen, men «heldigvis ikke mange».

– Jeg vil da håpe at det er flere som gjør god research og ikke lar seg lure av denne typen markedsføring av slike produkter. Med tiden håper vi jo at folk er flinke til å undersøke og kun handler av seriøse selgere, slik at slike selgere forsvinner. Heldigvis er det mange flere seriøse kjøpere og selgere på Tise som utgjør communitiet vårt.

– Det etterlyses et bedre rapporteringssystem – og et bedre budsystem hvor man kan se hva som er blitt bydd, av hvem. Lar det seg gjennomføre?

– Vi gjør mange tiltak i forbindelse med useriøse selgere og det er veldig lett å rapportere både annonser og selgere direkte i appen. Enten via de tre prikkene øverst til høyre over annonsen, eller samme prikker inne på profilen. Dette er også noe vi tar veldig seriøst og vi går gjennom alle rapporterte brukere/annonser. Vi har også systemer som fanger opp mistenkelige selgere, slik at vi kan undersøke disse tidlig.

Les også

Janka Polliani: «En beskjed til de som spør meg om vekten min hver dag»

– I dag har vi ingen budrunde-funksjonalitet i appen, og dette er noe selgere selv informerer om i annonsene sine. Vi oppfordrer ikke til budrunde på ting man selger i Tise, da vi ønsker at man skal selge til den som er først interessert, men vi er klar over at mange lager egne budrunder på veldig populære produkter.

– Det er jo også en ting å merke seg når man er på jakt etter noe i appen. Hvis det står at det er budrunde med kort frist, ville jeg kanskje gått videre. Vi anbefaler jo at at man bruker den integrerte betalingsløsningen. Der blir også produktet markert som solgt når det er det.

Reklame

Slik sparte Charlotte 15.000 kroner på billånet