*Nettavisen* Livsstil.

Romantiske filmer kan trigge søtsuget

TRIST: Sjokolade, kaker og andre søtsaker kan friste ekstra etter å ha sett romantiske filmer på TV-en eller lest romantiske tekster.  Foto: Getty Images

Singel og lyst på noe søtt? Da kan det skyldes at du vil spise noe godt som en kompensasjon for at du ikke har kjæreste.

22.04.19 23:26

Det er ingen tvil om at vi mennesker kan være enkle å påvirke. En titt på sosiale medier, spesielt bildetjenesten Instagram, kan få hver og en av oss til å fristes av bildene vi ser. Sol, varme, sjokolade, eksotiske reiser i verden, puddersnø og fjelltopper, eller kanskje er det dyre vesker eller andre sine treningsprestasjoner som du lar deg friste av?!

Hva vi ser og hører kan ikke bare påvirke våre ønsker og tanker, men det kan påvirke hva vi spiser, skriver forskning.no. De viser til en amerikansk studie fra mai 2018, hvor forsker Xiaojing Yang ved University of Wisconsin-Milwaukee og kollegaer studerte hvordan romantiske inntrykk kan påvirke oss.

Single mest utsatt

Gjennom fem studier fant forskerne at eksponering av romantisk stimuli, for eksempel ved å se på en romantisk annonse, lese et romantisk notat, etc., kan øke lysten din på søtsaker. Det viser forskningsrapporten, som er publisert i tidsskriftet Journal of Consumers Research.

Spesielt single og abstrakte tenkere (de som tenker generelt på ting) er særlig utsatt.

I det ene av de fem eksperimentene/studiene forskerne gjorde, deltok 243 studenter. Halvparten av deltakerne leste en tekst om et nyforelsket par som leide hverandre på en strand og sendte romantiske meldinger til hverandre. Den andre halvdelen av studentene fikk lese om den uromantiske hverdagen til et ektepar, ifølge forskning.no.

Etter å ha lest tekstene, fikk studentene velge seg en premie som takk for deltakelsen. 66 prosent av de single studentene som leste den romantiske teksten, valgte en søtere kjeks enn de som var i forhold. 52 prosent av dem i et forhold valgte samme kjeks.

LES OGSÅ: Tips til single fra «matching»-ekspertene: Kjenn din «mate value»

Handler om forestillinger og assosiasjoner

I to andre eksperimenter ble studenter eksponert for romantiske og uromantiske utsagn, og reklamefilmer med og uten romantisk innhold. Også her viste det seg at single og de som tenkte abstrakt foretrakk søtsaker i større grad enn konkrete tenkere etter å ha blitt eksponert for romantikk.

Grunnen til at single i større grad kan få mer lyst på søtsaker enn de som har kjæreste, mener forskerne kan ha med forestillinger og assosiasjoner å gjøre, skriver forskning.no.

Alle som er eller har vært single over en lengre periode kan kjenne på en frustrasjon eller en følelse av å ikke være bra nok. Da kan det også være lettere å ty til noe søtt og godt, som en kompensasjon for at du ikke har kjæreste - spesielt etter å ha sett en romantisk film eller lest et romantisk dikt.

LES OGSÅ: Finner du alltid noe feil med datene dine? Da bør du lese psykologens tips

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.