*Nettavisen* Livsstil.

Så mye sukker skjuler det seg i maten og drikken din

Frokosten du serverer barna dine, energidrikken tenåringen får i seg eller iskaffen du koser deg med kan være skikkelige sukkerbomber.

De fleste kjenner til at det er mye sukker i brus og andre smakfulle drikker du får kjøpt på butikken, men er du klar over hvor mye sukker ungene dine faktisk får i seg når de spiser frokostblandinger?

På Bekkestua tannklinikk står både frokostblandinger, brus, iste og energidrikker utstilt sammen med antall sukkerbiter tannklinikken mener at produktene faktisk inneholder.

Se videoen i toppen av saken!

- Velg en med lite sukker

Nettavisen har fått Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Haukeland Universitetssykehus, til å se på sukkerinnholdet tannklinikken mener produktene har. Han mener det ser riktig ut, bortsett fra når det gjelder Honni-Korn hvor det ser ut som de har overestimert sukkerinnholdet.

Klikk på bildet for å forstørre.

BEGRENS INNTAK: Klinisk ernæringsfysiolog Vegard Lysne forteller at frokostblandinger kan ha mye tilsatt sukker, og derfor bør mengden du spiser begrenses.  Foto: Privat

Lysne forklarer hvordan sukkerinnholdet ofte er i frokostblandinger.

- De har sukkerarter naturlig i råvarene, i tillegg til at mange gjerne har tilsatt sukker. Frokostblandinger er et eksempel på en matvaregruppe der noen varianter er tilsatt veldig mye sukker, og hvor mye finner finner du på innholdsfortegnelsen, sier han.

Han mener variantene som inneholder mye sukker faktisk kan ses på som godteri, og bør kanskje begrenses til helgefrokosten.

- Skal du servere frokostblanding til barna dine, bør du velge en variant med lite tilsatt sukker og gjerne en med høyt innhold av av kostfiber og fullkorn, oppfordrer han.

LES OGSÅ: Veganer måtte endre kostholdet for å få tilbake mensen

Klikk på bildet for å forstørre.

KOSTHOLD: Klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite forteller at enkelte frokostblandinger kan være med på å ødelegge kostholdet på grunn av det høye sukkerinnholdet. Foto: Privat

- Maks 10 prosent om dagen

Også Ragnhild Lekven Fimreite, klinisk ernæringsfysiolog ved Haukeland universitetssykehus og Ravneberghaugen Rehabilitetssenter, er enig med Lysne om beregningene til tannklinikken.

Skal du servere barna dine frokostblanding, er det viktig å påse at de ikke får i seg for mye sukker.

- Vi skal helst ikke få i oss mer enn maks 10 prosent sukker om dagen, av den type sukker som er tilsatt i mat og drikke, forteller hun.

Sukkerholdig drikke, godteri og søtt pålegg, samt kaker, bakverk og kjeks er hovedkildene til nordmenns sukkerinntak. Lekven Fimreite forteller at enkelte frokostblandinger faktisk kan sidestilles med kjeks når det gjelder næringsinnholdet.

- Noen av frokostblandingene er som knust kjeks, og det er jo ingen som spiser kjeks til frokost. Det er smart å velge frokostblandinger med mest mulig korn og minst mulig sukker - for eksempel en usøtet müsli, sier forklarer hun.

30 gram er anbefalt

Tannklinikken har regnet én porsjon som 40 gram, men Nestlé Norge forteller at det er anbefalt å spise kun 30 gram per porsjon av denne typen frokostblandinger.

– Her i Norge selger vi veldig godt med de nøkkelhullsmerkede frokostblandingene våre, men vi ser også at mange foretrekker produktene med sjokoladesmak. Derfor har har vi redusert sukkerinnholdet i Nesquik og Lion med henholdsvis 31 og 6,3 prosent de siste årene, sier Axel Heiberg-Andersen, Kommunikasjonssjef i Nestlé Norge.

Han forteller også at de i februar lanserte en helt ny variant, Nesquik Alphabet, som inneholder kun 4,5g sukker per porsjon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag