Gå til sidens hovedinnhold

Samuel Massie: - Problemene på skolen ble at jeg ble hele problemet

Samuel Massie:

Samuel Massie mener det er en skummel trend å diagnostisere barn.

TV-profil og eventyrer Samuel Massie (25) ble over natten et kjent ansikt etter den mye omtalte «Berserk»-ekspedisjonen til Sydpolen, der seilbåten med tre av kompisene hans forsvant på Rosshavet utenfor Antarktis i februar 2011.

Ekspedisjonen endte i et mareritt for Massie, som samtidig opplevde å finne tilbake til seg selv.

Les mer

Han mistet tre kameraet i isødet. Nå forteller han sin historie

Som liten opplevde Massie stor motgang på skolen. Han ble diagnostisert med en rekke lidelser, blant annet dysleksi, konsentrasjonsvansker, og diagnosen han omtaler som sin favoritt: Forskøvet døgnrytme.

Diagnosene fikk ham til å føle seg syk, som resulterte i at han mistet motivasjonen og aldri dukket opp på skolen.

- Skolen ble et sted der jeg ikke strakk til. Og det førte til at jeg ble et problem for skolen, som gjorde at jeg ble et problem hjemme, og til slutt ble jeg problemet. Og det er ikke noe hyggelig å føle på, uttalte Massie i TV 2-programmet «En kveld hos Kloppen» tidligere denne uken.

Se klippet øverst i saken!

- Diagnoser blir brukt som hvileputer

Rundt bordet hjemme hos Solveig Kloppen (47) satt Samuel Massie sammen med skuespiller Henrik Mestad (54) og MDG-politiker Lan Marie Nguyen Berg (32).

Over god mat og drikke gikk praten om forskjellen på en diagnose og et personlighetstrekk. Da forteller Massie at det ikke var før han var blitt voksen, at han forsto at diagnosene han fikk som barn faktisk kunne bidra positivt i livet hans.

- Mennesker har behov for mestring, og i den perioden opplevde jeg ikke det på noen som helst måte. Først flere år senere, da jeg fant naturen og opplevde mestring ved å tenne et bål, eller legge ut på ekspedisjoner, opplevde jeg mestring - og da fikk jeg en helt ny mening med livet, sier han til Nettavisen.

Ifølge Massie er det en svært skummel trend å diagnostisere barn.

- Det er trist å se at det er så mange unge som får kastet diagnoser etter seg.

- Jeg opplever at skolene er mer opptatt av å jakte en diagnose enn å faktisk finne ut av hvordan man kan gjøre situasjonen bedre. Det er skummelt å se, for dessverre alt for ofte ser jeg at diagnosene blir brukt som hvileputer for elevene, slik jeg selv lente meg på mine, mener han.

Les mer

Se og Hør: - Samuel Massie skilles

Ikke alle er syke

Massie refererer blant annet til diagnosen «forskøvet døgnrytmefase syndrom» han skal ha fått som barn.

- Diagnosen fikk jeg fordi jeg var en syvsover, og slet med å komme meg opp om morgenen. I stede for å bruke tiden på å finne ut årsaken til problemet brukte de heller utallige møter for å sette navnet på hva det var som egentlig feilet meg, da landet de blant annet på min favoritt diagnose «Forskjøvet døgnrytmefase syndrom.

- Jeg var syk, og det hadde ingenting med at jeg satt oppe hele natten og spilte playstation…

Les mer

Til deg som lider av en diagnose

Den gang synes han det bare var en bra ting. Da kunne han nemlig valse inn på skolen så sent han bare ville, og referere til diagnosen sin.

- Bare fordi man ikke viser uendelig mye interesse til det som foregår på skolen, betyr ikke det at man er syk. Men dessverre når alle hele tiden forteller deg at du er syk, så begynner du selv å undre. Men jeg seilte til Antarktis og sto bak roret i to døgn i strekk og navigerte mellom isfjell, noe som krevde intens konsentrasjon. Og etter det forsto jeg gjerne at det kanskje ikke var diagnosene som hadde herredømme over mitt liv, men heller motsatt, sier Massie, som også ble diagnostisert med konsentrasjonsvansker som barn.

- Må tenke på andre måter

De siste årene har eventyreren jobbet aktivt med å inspirere barn og unge til å ikke gi opp, selv om de nødvendigvis ikke mestrer det skolen ber dem om å mestre.

I tillegg til å ha gitt ut boken «Hold fast» som omhandler det samme temaet, holder han også foredrag om hvordan han gikk fra å være en umotivert pøbel, til å bli en livsglad eventyrer.

Les utdrag fra boken «Hold fast»: Øyeblikket da Samuel Massie sluttet å være en drittunge

- Jeg håper jo inderlig at man kan begynne å tenke på andre måter. Jeg håper på en forandring, men det er ikke lett. Vi er for glad i det tradisjonelle skolesystemet som vi har hatt i alle år, sier Massie.

Ifølge Massie er skolesystemet i dag kun lagt til rette for én type læring.

- Vi må gi lærerne mer spillerom i en tid hvor yrket deres innebærer mer og mer papirmøljer og byråkrati. Behovet for å bli sett som enkelt-elev er stort og lærerne som ønsker å gi det lille ekstra bør heies frem i stedet for å bli fortalt hvilke rammer man hele tiden må holde seg innenfor.

Les mer

Lærer fikk sparken etter å ha sendt toppløsbilde til kjæresten

Reklame

Ny bok: Husker du disse to idiotene?