Gå til sidens hovedinnhold

Satser knallhardt på vegetarburger - får stryk av ernæringsforskeren

Vegetarsatsende Max åpner stadig nye restauranter - men vegetarburgeren inneholder fem ganger så mye mettet fett som kjøttvarianten.

Denne uken bestemte Nettavisen seg for å sammenligne kjøtt- og vegetarburgere, og det er spesielt én kjede som stikker seg ut.

Max har de siste årene virkelig begynt å etablere seg i Norge. I mai er det ti år siden de åpnet sin første restaurant i Oslo, og i dag har de totalt syv restauranter i Norge. Kjeden har satset spesielt hardt på vegetar – nesten hver eneste burger på menyen kan bestilles uten kjøtt, hvis man ønsker det.

Men er vegetar det sunneste?

Nettavisen har bedt ernæringsfysiolog Helene Dahl ved Universitetet i Bergen om å ta en nærmere kikk på næringsinnholdet i seks burgere, hentet fra nettsidene til henholdsvis Max, McDonald's og Burger King. Vi har satt direkte sammenlignbarne kjøtt- og vegetaralternativer opp mot hverandre.

Se hele testresultatet lenger ned i saken.

I anledning testen sier Dahl at det er fullt mulig å gjøre burgermiddagen sunn, selv når man bestiller hurtigmat:

– Det er absolutt mulig å gjøre lure valg når en skal spise burger. Dersom man skal kjøpe burger ute så kan det lønne seg å be om grovt hamburgerbrød for å øke innholdet av fiber i måltidet, samt ekstra mye salat, gjerne også ved siden av. I tillegg finnes det flere andre alternativer til innhold inni burgeren, slik som fisk, kylling og vegetariske alternativer. Kylling kan være et magrere alternativ til storfekjøtt, mens fisk er et fint alternativ for å øke fiskeinntaket og redusere kjøttinntaket, sier hun til Nettavisen.

Også tilbehøret er av stor betydning:

– Her kan man også gjøre lure valg, f.eks. velge drikke som ikke tilfører energi, samt velge bort pommes frites/velge en liten størrelse. Ketchup er også energirikt, så her kan man også begrense inntaket av energi ved å begrense bruken. I tillegg til saltinnholdet som er i burgeren vil mange bruke ekstra salt på pommes frites, noe som vil tilføre ekstra salt til måltidet, og dermed også gjøre måltidet mer ugunstig for de aller fleste, ettersom vi i gjennomsnitt får i oss mer salt enn det som er anbefalt. Dette er også noe som kan begrenses for å gjøre måltidet mer gunstig for helsen.

Les også: Vineksperter har smakt seg gjennom 21 eplejuice (+)

Hjemme på sitt eget kjøkken har man enda større muligheter, sier hun:

– Her kan man øke innholdet av grønnsaker, benytte grovt hamburgerbrød og lage pommes frites ved å ovnsbake selv i ovnen. Da kan man gjerne også bruke mindre olje enn det som gjøres når man bestiller dette ute, og man vil få et magrere alternativ.

– Tenk på tallerkenmodellen når man spiser burger også, hvor en tredjedel av tallerkenen bør være grønnsaker, en tredjedel kjøtt eller annen proteinholdig kilde, samt en tredjedel brød/korn/potet/ris etc.

Hvor ofte man kan unne seg et besøk til en burgerkjede er veldig individuelt, sier ernæringsforskeren:

– Dersom det hadde vært snakk om en idrettsutøver som har et enormt energiforbruk så hadde det ikke vært noe i veien for å benytte seg av mat fra burgerkjeder mer ofte enn folk flest. Men for oss vanlige folk bør dette høre til sjeldenheten. Energien vi får tilført gjennom burgermåltidene ved alle disse kjedene er større enn de aller fleste av oss behøver, noe som ikke er et problem en gang imellom, men dersom dette blir en vane, vil dette medføre et energioverskudd og dermed vektoppgang. Dette vil selvfølgelig avhenge av hva vi ellers spiser og hvordan aktivitetsnivået vårt er, men dette vil nok gjelde for de aller fleste.

Ernæringsforskeren fikk seg også et par overraskelser som følge av denne testen. Les mer om dette nederst i saken.

Duell 1: Max

Først ut er kjeden som satser aller hardest på vegetar, nemlig Max. Det er knapt en eneste burger man får tak i på denne restauranten der man ikke kan bytte ut storfekjøttet med enten halloumi-ost eller plantebasert kjøtt.

Les også: MDGs nye stjerneskudd: - Jeg går også på McDonald’s

Vi har sett nærmere på den originale dobbelburgeren. Vegetarversjonen av denne kommer ikke godt ut:

– Her skiller det nesten 100 kcal mellom burgerne, hvor det er den plantebaserte burgeren som inneholder mest energi (Vegetar 955 kcal/burger, kjøtt 852 kcal/burger). I tillegg inneholder denne vegetarburgeren ganske mye mer mettet fett enn kjøttvarianten, det er den burgeren av alle seks som inneholder mest mettet fett (26,4 g/burger). Ellers er det små forskjeller mellom de to burgerne, med litt mindre protein og fett generelt, samt litt fiber i burgeren med kjøtt, sier Dahl.

Hun er klar på at kjøttburgeren er den minst usunne i dette tilfellet:

– I denne duellen vil jeg si at originalburgeren vinner, med tanke på lavere energiinnhold og marginalt høyere innhold av fiber, men mest av alt på grunn av lavere innhold av mettet fett.

Duell 2: Burger King

Deretter følger Burger King. Restauranten har 32 kjøttburgere og tre vegetaralternativer, der den direkte sammenlignbare er en plantebasert versjon av den berømte «Whopper»-en, som vi har bedt Dahl se på opp mot originalen:

– Her er det ganske likt innhold av næringsstoffer, med litt mindre energi i vegetar varianten sammenliknet med kjøttvarianten. Når det kommer til de energigivende næringsstoffene så er det små forskjeller som kanskje ikke er av så stor betydning, men det er mer protein og fett i den varianten med kjøtt og mer karbohydrat i vegetarvarianten. Dette er som sagt små forskjeller. I tillegg er det mer fiber i vegetarburgeren, men også mer salt. Her var det ikke mulig å finne noe porsjonsvekt, kun næringsinnhold per burger.

– Her er det vanskelig å trekke fram en vinner, men basert på et høyere innhold av fiber og lavere innhold av mettet fett så vinner vegetarburgeren her.

Duell 3: McDonald's

I likhet med Burger King flommer det heller ikke over av vegetaralternativer hos McDonald's. 23 kjøttburgere og to vegetarburgere er fasit i skrivende stund. Det direkte sammenlignbare alternativet er McFeast, som man også får i vegetarversjon:

– Vegetarburgeren inneholder omtrent 40 kcal mindre energi, inneholder 17 g mindre protein og 20 g mer karbohydrat. I tillegg inneholder vegetarburgeren ca dobbelt så mye fiber som kjøttburgeren, men her er det små mengder det er snakk om jevnt over. Disse burgerne er ganske like på innhold av mettet fett, men det er kjøttburgeren som inneholder mest fett generelt og også marginalt mer mettet fett.

– I denne duellen vil jeg si at vegetarburgeren vinner, grunnet lavere energiinnhold, så smått lavere innhold av mettet fett og et høyere innhold av fiber. Her var det dog ganske så likt, så her var det vanskelig å trekke fram en vinner, sier Dahl.

Konklusjon

Dahl sier det er vanskelig å trekke ut en totalvinner, siden Max sine to dobbelburgere inneholder mye energi, blant annet som følge av at de veier mer:

– Jeg vil nok trekke fram McDonald's Vegetar McFeast og Burger King sin plantebaserte whopper som to fine alternativer. Hvis man ser på innholdet av selve burgeren i disse to så inneholder McDonald's sin burger en del grønnsaker, og dette gjør at denne er min vinner av disse to, sammen med at burgeren har det laveste energiinnholdet av alle burgerne.

Vinner: McDonald's sin Vegetar McFeast.

Overrasket

Dahl sier hun ble overrasket etter å ha analysert burgerne, spesielt når det gjelder kalorinivået:

– Det er mye energi i et burgermåltid. De tallene vi nå har sett på er kun burgeren, så kommer energien fra pommes frites, ketchup og drikke i tillegg – og kanskje også dessert. Når den burgeren med mest energi tilfører 955 kcal, kan man legge til pommes frites på 170-511 kcal (liten-stor), i tillegg til ketchup på 50 kcal og drikke på 200 kcal (= totalt 1375-1716 kcal), vil man nesten nå dagsbehovet til en gjennomsnittlig voksen mann i løpet av et måltid hos Max, sier hun.

Les også: Stor test av 21 forskjellige hamburgere: – Det er med tilbehøret man gjør en tabbe (+)

At det er så liten forskjell på kjøtt og vegetar rent næringsmessig er også noe ernæringsforskeren omtaler som overraskende:

– Det var ganske likt med energi, og ganske likt med mettet fett. En hadde kanskje forventet at det skulle være mindre mettet fett i de vegetariske burgerne. Det var også variasjon i fiberinnhold, fra 10 g/burger i Burger King plant based whopper, til 2,8 g i McDonald's McFeast. Når det anbefalte dagsbehovet er 25-35 g så er denne forskjellen ganske stor.

Alt handler likevel ikke om næring, sier Dahl:

– Det bør også nevnes at ut i fra et bærekraftperspektiv så bør vi også velge mindre kjøtt og mer vegetarisk. Ut i fra dette perspektivet så bør man kanskje velge vegetarvarianten de gangene man er i tvil eller der det ser ganske likt ut.