Gå til sidens hovedinnhold

Skattehull gir for billige biler. Tettes først neste år

Både Stortinget og bilbransjen har bedt om at Regjeringen umiddelbart tetter et skattehull som gjør ladbare hybrider svært mye billigere enn de burde være. Noen er helt uten avgifter. Hullet vil tidligst tettes om et år, opplyser Finansdepartementet.

Revidert statsbudsjett som ble lagt frem tirsdag overrasket alle. Regjeringen lyttet hverken til opposisjonen på Stortinget eller til bilbransjen som begge ønsket høyere avgifter.

Ikke så miljøvennlig i praksis
En ladbar hybrid bil er en bil med en tradisjonell bensin- eller dieselmotor pluss en elmotor og et batteri som kan lades opp via stikkontakten. Dermed kan du kjøre korte strekninger helt elektrisk, mens langturene går på fossilt drivstoff. Batteriet holder ofte 20 - 40 km før det er tomt. All den tid rekkevidde fortsatt er noe å tenke på for de rene elbilistene er dette en god mellomløsning, mener mange.

Politikere har påpekt at ladbare hybrider ikke er så miljøgunstige i praksis fordi de ikke kjøres nok på elektrisitet. Dermed blir CO2-utslippene langt høyere. Batteriene er små og brukerne ikke flinke nok til å lade. Bilbransjen er bekymret for konkurransevridning. Deres argumenterer er mer teknisk. Ladbare hybrider får et eget vektfradrag i avgiftsberegningen som er ment å kompensere for det at batteriet og elmotoren (miljøteknologi) gjør bilen tyngre og det at bilen ellers ville fått høyere vektavgift. Man ønsker ikke å straffe miljøteknologi og gir et fradrag. Fradraget er for høyt, mener Bilimportørenes Landsforening.

Salget gjennom taket
Salget av ladbare hybrider har tatt helt av i de delene av bilmarkedet hvor det er slike biler å få tak i. Siden 2015 har andelen mer enn tredoblet seg. Enkelte bilmodeller selges nesten ikke med "tradisjonelle" motorer. I år vil det være mange ladbare hybrider å velge blant, og vi spår salget "gjennom taket".

Oslo-effekten
I Oslo har byrådet satt seg et klimamål som innebærer at alle nye person- og varebiler skal være ladbare hybrider eller gå på fornybart drivstoff innen 2020. Slike signaler har også en effekt på nybilsalget i de større byene og områdene rundt disse.

Skattehull
Det er sjelden vi ser så store skjevheter i bilavgiftene som dette. Du kan kjøpe store SUV'er med betydelig rabatt, eller kjøpe en mindre bensinbil uten å betale avgift i det hele tatt. Tenker du i retning av ny bil så "Løp og kjøp". Denne ordningen er for god til å vare. Mest sannsynlig er den borte før neste sommer.

De som da er de heldige eierne av slike biler vil nyte godt av både å ha kjøpt bilen til en lav pris, og i tillegg at bilen holder seg uvanlig godt i verdi, fordi nye tilsvarende biler er blitt mye dyrere. Bil er nesten aldri en god investering, men her snakker vi om å få i både pose og sekk.

Det var neppe tilsiktet, tror vi, at denne biltypen skulle bli så favorisert. Mer trolig var det en byråkratisk inkurie - altså en feil. Et tall i avgiftsberegningen ble i 2015 satt så "feil" at Bilimportørenes Landsforening har bedt myndighetene om å få høyere avgifter. Det har aldri skjedd før. De har ikke blitt hørt. Slik sett er alt ved det gamle. Regjeringen holder om ikke annet stø kurs. Det er også verdt noe. Vi ønsker en forutsigbar bilpolitikk.

De mest populære
Dette er de 10 mest solgte ladbare hybridene pr 14. mai i år:

Av totalt 54.883 personbiler registrert hittil i år utgjør plug-in hybrider 16%.

Foto: Mercedes Benz

Kommentarer til denne saken