*Nettavisen* Livsstil.

Skoda Vision iV: Skoda avduker ny elbil som skapt for nordmenn

Skoda Vision iV

Firehjulstrekk, 50 mils rekkevidde. Folkelig pris. 3500 nordmenn har allerede vist sin interesse for Skodas kommende elbil.

06.03.19 13:51

Under motormessen i Geneve avduket Audi elbilen Q4 e-tron som fort kan havne høyt på ønskelista til nordmenn: En litt mindre og litt billigere versjon av Audi e-tron 55 quattro, men også med firehjulstrekk og 450 kilometers rekkevidde.

Nå har lillebror Skoda også vist fram en elbil som fort kan gjøre det enda bedre på salgslistene.

Skoda Vision iV er videreutviklingen av Skoda Vision E, som ble vist fram i Norge under Arendalsuka i 2018, men er fremdeles en konseptbil.

Den skal bygges på den samme plattformen som Q4 e-tron. Bilen som vises fram i Geneve er coupe-versjonen av elbilen, men den kommer også i en SUV-utgave.

Spesifikasjonene er imponerende.

Klikk på bildet for å forstørre.

ELBIL FRA SKODA: Skoda viser fram siste utvikling av elbilen Vision iV på bilmessen i Geneve. Bilen kommer i to utgaver, en coupe (avbildet) og en SUV. Vision iV er videreutviklingen av Vision E, som Skoda introduserte i 2018. Foto: Skoda

Rekkevidde på Skoda Vision iV

En av de viktigste elementene for en elbil er rekkevidde.

Skoda Vision iV er drøyt 4,6 m lang, 1,9 m bred og 1,6 m høy. Det gir plass til et batteri på 83 kWh i gulvet. Rekkevidden oppgis dermed til å være 500 km etter den nye og mer realistiske WLTP-standarden.

Elbilen har firehjulstrekk. To elmotorer gir en samlet effekt på 225 kW (306 hk), og 0-100 km/t skal gjøres unna på 5,9 sekunder.

Skoda hevder elbilen skal kunne lades fra 0 til 80 prosent i løpet av 30 minutter på en hurtiglader.

Om du tenker at dette er svært likt Audi Q4 e-tron, har du rett i det. Skodas elbil bygges på den samme MEB-plattformen som Audis elbil.

Klikk på bildet for å forstørre.

KONSEPT: Skoda Vision iV er i høyeste grad en konseptbil, men Skoda forsikrer at teknologi skal sitte i førersetet i den produksjonsklare bilen også.

Høyteknologisk elbil

Skoda lover at elbilen skal være spekket med teknologi, blant annet knytte til sjåførens mobil - som kan fungere som bilens nøkkel.

«Bilen kan også måle sjåførens hjerterytme for ekstra sikkerhet», heter det i Skodas pressemelding.

Skoda satser også på det framtidige 5G-nettverket og skriver at «en permanent 5G-tilkobling gir brukerne kontinuerlig tilgang til alle tilkoblingstjenestene, blant annet Online og Care Connect, Online Traffic, infotainment i nåtid, værmeldinger og parkeringsinformasjon».

Skoda Vision iV: Pris

Skoda bekrefter til Nettavisen at bilen nærmer seg produksjonsklar og skal introduseres på markedet i løpet av 2020.

Skoda har ikke gått ut med prisnivå for Skoda Vision iV, men kan vi forvente en folkelig pris fra et folkelig bilmerke som Skoda?

- Når det gjelder pris, så har vi foreløpig ikke fått så mye informasjon, annet enn at vi fått vite at elbilen kommer til å følge Skodas prisposisjon, bekrefter PR-sjef Morten Moum i Møller til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

FOLKE-ELBIL: Vi sier ofte at Tesla Model 3 er folke-elbilen. Men den kan fort få en konkurrent i Skodas elbil når den kommer på markedet. Foto: Skoda

Det er coupé-versjonen Skoda viser frem under bilmessen i Geneve.

Skoda-direktør Thomas Meiner i Norge tror imidlertid det er SUV-utgaven som kommer til å gjøre det best her til lands.

- Skoda Vision iV er perfekt for det norske markedet. Den har lang rekkevidde, kort ladetid, 306 hk, firehjulsdrift, god plass og mange smarte løsninger. Skoda har lovet å levere på alt det de er kjent for å levere på i dag, så vi er sikre på at denne bilen blir veldig attraktiv for norske bilkjøpere.

- Den kommer både som SUV og coupe. SUV-utgaven kommer først, og vi har mest tro på at det er den varianten som blir bestselgeren i Norge. Allerede har vi 3500 interessenter, og vi åpner for reservasjoner før sommeren i år, sier Meiner til Nettavisen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.