Slankedebatten blusser opp, idrettsforsker har én klar anbefaling

Ned i vekt

VEKTREDUKSJON: Debatten går etter overlege Rønnaug Ødegård gikk hardt ut mot det hun mener er en myte om at trening hjelper for å gå ned i vekt. Idrettsforsker Anne Merete Rustaden er enig med Ødegård i at kosthold er avgjørende, men understreker viktigheten av å ikke «snakke ned» trening, som er viktig for folkehelsa.

VEKTREDUKSJON: Debatten går etter overlege Rønnaug Ødegård gikk hardt ut mot det hun mener er en myte om at trening hjelper for å gå ned i vekt. Idrettsforsker Anne Merete Rustaden er enig med Ødegård i at kosthold er avgjørende, men understreker viktigheten av å ikke «snakke ned» trening, som er viktig for folkehelsa. Foto: NTB Scanpix

Overlege mener det er uetisk av leger å si at trening er viktig for å gå ned i vekt. Idrettsforsker slår tilbake.

16.01.19 11:23

Overlege Rønnaug Ødegård går hardt ut mot det hun mener er en myte, om at at trening er et nødvendig verktøy for vektreduksjon.

Faktisk mener hun det er uetisk av leger og myndigheter å si at trening hjelper for å gå ned i vekt.

– Det holder i massevis å spise mindre, og dette mener jeg er noe vi har syndet mot tidligere. Vi har holdt opp fysisk aktivitet og trening som en nødvendig komponent for å gå ned i vekt. Det er det absolutt ikke. Forskning viser oss dette med sikkerhet både for barn og voksne, sier Ødegård til NRK.

- Vi må ikke snakke ned trening

Anne Rustaden, førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, er enig med Ødegård i at kostholdsrestriksjoner gir større effekt på vektreduksjon enn trening.

- Det er selvfølgelig «uetisk» å love ikke-dokumenterte effekter av trening, men jeg har ikke inntrykk av at mange fagfolk gjør det. Det viktigste er at trening gir en rekke fysiske og psykiske helsefordeler, hvilket vi bør fremsnakke, sier Rustaden.

Idrettsforskeren mener det på mange måter blir urettferdig å sette trening og kosthold opp mot hverandre.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORSKER: Anne Mette Rustaden, forsker ved Høgskolen i Innlandet, understreker viktigheten av trening og aktivitet.

- Det er riktig at kosthold er viktigst i fase én når man skal ned i vekt, det er jeg helt enig med Ødegård i - og det tror jeg også de fleste fagfolk er. Jeg tror ikke det er leger og myndigheter som først og fremst formidler «uetiske» budskap angående trening og fysisk aktivitet. Vi ønsker heller at leger og myndigheter skal fremsnakke trening ytterligere, men selvsagt ikke feilinformere, sier Rustaden, og legger til:

- Jeg tenker vel at mediene og sosiale medier er den største «synderen» her. Men selvsagt; vi har fortsatt en jobb å gjøre når det kommer til kunnskapsformidling til både helseansatte og «mannen i gata».

LES OGSÅ: Ny rapport kartlegger nordmenns kosthold: Helsedirektoratet har fire bekymringer

Nettavisen har forsøkt å kontakte Ødegård for kommentar, men hun hadde ikke mulighet til å kommentere saken tirsdag ettermiddag.

Idrettsforskerens anbefaling

Kun én av tre nordmenn innfrir Helsedirektoratets anbefaling når det gjelder fysisk aktivitet, som ligger på rett over 20 minutter moderat aktivitet daglig.

Anbefalingen ligger 150 minutter moderat aktivitet per uke, altså rett over 20 minutter daglig, eller 75 minutter med høy intensitet.

For å oppnå ytterligere helsegevinster bør voksne og eldre ha 300 minutter med moderat fysisk aktivitet i uken, eller inntil 150 minutter med høy intensitet.

I tillegg vet vi at mange heller ikke følger Helsedirektoratets kostholdsråd. Det kom frem da de la frem sin siste kostholdsrapport, og det var spesielt fem ting de bekymret seg over:

Vi spiser for mye mettet fett, for mye salt, for mye sukker, for mye kjøtt og for lite fisk.

- Folk leter etter dietter og ulike «quick fix»-løsninger, men det man egentlig bør lytte til, er Helsedirektoratets anbefalinger for kosthold og aktivitet. De baserer anbefalingene sine på masse bred forskning, ikke enkeltstudier som har funnet noe spektakulært. Hvis alle hadde fulgt disse anbefalingene, ville vi kommet så mye lenger, sier Rustaden.

- Ikke sterkere av å spise færre karbohydrater

Rustaden synes det blir feil å sette kosthold og trening opp mot hverandre.

- Hvis jeg sier til noen at de skal spise 1.000 kilokalorier mindre per dag så er det lettere å gjennomføre enn å forbruke 1.000 kilokalorier mer per dag, det krever en mye større innsats og tar mye tid. Det å kutte i kostholdet blir derfor et enklere tiltak, sier idrettsforskeren.

LES OGSÅ: Laura gikk drastisk ned i vekt - norske eksperter advarer

Det stemmer altså, som Ødegård sier, at det «holder i massevis å spise mindre» for å oppnå vektreduksjon, men Rustadens hovedbudskap er altså at det ene ikke bør utelukke det andre.

- Selv om trening ikke gir så god vektreduksjon i fase én, så er trening viktig på lang sikt. Økt fysisk aktivitet bidrar i større grad til å stabilisere kroppsvekten etter et vekttap, slik at du unngår å gå opp i vekt igjen. For ikke å snakke om alle de helsemessige fordelene du får ved trening, både fysisk og psykisk.

- Nærmest umulig å trene seg slank

Det er ikke lenge siden Kristoffer Toldnes Cumming, postdoktor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole, tok for seg akkurat dette temaet i et intervju med Nettavisen.

- Forskning viser at det er nærmest umulig å trene seg slank, det ser vi i all mulig statistikk. I USA har de kjempestore databaser som viser at overvektige mennesker ikke går ned i vekt av å bare trene. Det er kostholdet som er avgjørende, sa Cumming.

LES OGSÅ: Kardiolog: - Folk må ikke tro at det er farlig for hjertet å trene hardt

Hvis du øker aktivitetsnivået, økes også appetitten. Kroppen krever mer mat, og kaloriinntaket går opp. Det er naturligvis en rekke helsemessige fordeler ved trening uansett, men rent kalorimessig går gjerne «vinninga opp i spinninga».

- Kroppen er nøye regulert når det gjelder kaloriinntak og kaloriforbruk. For de aller fleste er det slik at du spiser mer hvis du trener jevnlig. Så hvis man skal trene seg ned i vekt, må man greie å begrense matinntaket kraftig, og det er utfordrende.

- Kroppen trenger mer mat når man trener mye, så hvis du begrenser inntaket kan du også risikere å tape muskelmasse, sa Cumming.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.