Forrige uke hadde årets sesong av «Kompani Lauritzen» premiere på TV 2, der 14 nye kjendiser skal teste grensene sine og få smake på både blod, svette og tårer i et forsøk på å bli medlem av «oberst» Dag Otto Lauritzens (65) kompani.
Sett bort fra noen få endringer i årets sesong – som en lenger opptaksperiode og to episoder i uken, er konseptet for seersuksessen det samme som de to foregående sesongene.
Les også: «Kompani Lauritzen»-oppkjøringen ble ødelagt etter TV-skade: – Det hemmet meg
Likevel er det én ting enkelte har bitt seg merke i med årets sesong, nærmere bestemt med årets cast.
– Ikke faste rammer
I de tidligere sesongene av «Kompani Lauritzen» har det nemlig vært like mange kvinner som menn som stiller til den harde rekruttperioden på Setnesmoen Leir i Åndalsnes.
I år er det derimot en skjevfordeling mellom kjønnene, da det i årets startcast er med åtte menn men bare seks kvinner.
Les også: Emilie Nereng avslører brutal start på «Kompani Lauritzen»: – Måtte ringe hjem
Det har en helt naturlig forklaring, ifølge kanalen.
Pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, forteller nemlig til Nettavisen at det i utgangspunktet aldri har vært noen regel om at det skal være like mange av hvert kjønn i programmet.
– Vi har ikke faste rammer for kjønnsfordeling i casten, selv om vi selvsagt alltid ønsker en god miks av begge kjønn. Det viktigste er at vi klarer å finne en cast som appellerer bredt, som byr på seg selv og som treffer ulike målgrupper. Det synes vi at vi har klart i år, også, forteller Dahl til Nettavisen.
Gode seertall
Sesong tre av Dag Otto Lauritzens seersuksess hadde premiere på lørdag – noe en rekke nordmenn fikk med seg.
Over helgen kunne nemlig TV 2 melde om hele 1.040.000 seere på premiereprogrammet, noe kanalens programdirektør, Kathrine Haldorsen, var godt fornøyd med.
– Vi er kjempefornøyd med at innholdet vårt treffer så godt i allerede første program, sa hun mandag.
Premieretallene for «Kompani Lauritzen» slår andre TV 2-suksesser som «Farmen kjendis» sine premieretall, som kun samlet 533.000 seere til sin premierekveld tilbake i januar.
Det tror programdirektøren det er flere forklaringer på.
– Jeg tror vi treffer veldig godt med at dette konseptet handler om at kjendisene skal bli den beste versjonen av seg selv. Selv om det er et underholdningsprogram, tror jeg grunntonen med tematikken treffer veldig, sa Haldorsen.