*Nettavisen* Livsstil.

Sminkemerket til Bianca Ingrosso dømmes av reklameombudet: - Kvinnene fremstilles som sexobjekter

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso er uenig i reklameobudets dom: - Tar feil parti.

12.12.19 09:50

Bianca Ingrosso har blitt en av Nordens aller største influensere gjennom familiens egen TV-serie «Wahlgrens verden, sin egen Youtube-kanal og podkasten «Har du sagt A dår du säga B».

Ifølge svenske medier, deriblant Hänt, er Bianca en av de mest fremgangsrike TV-profilene i Sverige.

I tillegg til å ha en sentral rolle i familiens serie, gjør hun blant annet stor suksess med skjønnhetsmerke, Caia Cosmetics, sammen med den svenske influenseren og entreprenøren Vanessa Lindblad.

I løpet av et år har duoen gitt ut flere kolleksjoner, med alt fra øyenskygger og leppestifter, til fansen store glede.

Tirsdag lanserte duoen nok en øyenskygge-kolleksjon, men denne gang til en noe misfornøyd fanskare.

- Kvinnediskriminerende

Ifølge den svenske avisen Aftonbladet har Ingrosso og Lindblad mottatt massiv kritikk for deres reklamefilm for den nye kolleksjonen.

Reklamefilmen, som blant annet ble publisert på Facebook, viser en kvinne som slikker intenst på en slikkepinne mens en annen får melk rennende ut av munnen, ned i halsen og mot brystet.

Dette skal flere ha reagert sterkt på, og mener reklamefilmen er svært kvinnediskriminerende.

Dømt av reklameombudet

Etter det Aftonbladet omtaler som massiv kritikk mot reklamefilmen av sminkekolleksjonen, har reklameombudsmannen i Sverige gjort en vurdering.

Ifølge reklameombudsmannens beslutning er reklamen kvinnediskriminerende og feller derfor sminkemerket Caia Cosmetics.

- Styret finner at kvinner blir fremstilt som sexobjekter, blant annet gjennom scenen der en kvinne heller melk slik at den renner melk langs munnen, halsen og nedover brystet, og scenen der en kvinne ser inn i kameraet mens hun slikker på en slikkepinne, skriver reklameombudsmannen i sitt vedtak.

Videre understreker ombudet at reklamefilmen forsterker sexsymbolet ved at en mannlig sanger gjentatte ganger synger teksten «Give me that».

- Fremstillingen av kvinnene savner en kobling til sminkeproduktene som det reklameres for. Reklamen fremstiller derfor kvinner sin sexobjekter på en måte som er nedverdigende for kvinner generelt, står det videre i vedtaket.

Ikke enig

Ifølge en representant for Caia Cosmetics, er Ingrosso og Lindblad uenige i reklameombudmannens beslutning.

De mener reklamefilmen demonstrerer hvordan man ser ut og føler seg når man bruker produktene.

- Sterke, selvstendige kvinner som motiverer og løfter andre kvinner opp. Kvinner som bryr seg om hverandre og som er inkluderende. Disse kvinnene kler seg, beveger seg og oppfører seg akkurat som de ønsker. Disse kvinnene gjør ingenting mot deres vilje, sier representanten i en pressemelding og mener at reklameombudsmannen tar anmelderen sitt parti.

Dette er tredje gang Bianca Ingrosso blir felt av reklameombudsmannen med Caia Cosmetics. Denne gang var det organisasjonen Sveriges kvinnelobby som har meldt inn saken.

Ifølge Aftonbladet ønsker ikke Bianca Ingrosso å kommentere saken ytterligere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag